نورالینک تا ۶ماه آینده کارآزمایی بالینی را آغاز می‌کند

در چند قدمی کاربرد تراشه‌های مغزی

ایلان ماسک، ثروتمندترین مرد‌جهان آخر هفته گذشته اعلام کرده که ظرف شش ماه آینده قرار است تراشه‌های مغزی شرکت فناوری‌های حوزه سلامتش یا همان نورالینک (Neuralink) وارد مرحـــــله کــــــارآزمایی بالینی شوند. تولیـــد تـــــراشه‌های مغزی فناوری پیشرو و لبه دانش است که به دنبال برقراری ارتباط مؤثر میان مغز انسان و سیستم‌های پردازنده است. آرزویی که اگر به صورت تمام و کمال و مطابق پیش‌بینی‌ها محقق شود، می‌تواند مرز‌های درمان بیماری‌های شناختی، ناتوانی‌های مغزی و مشکلات حسی ــ حرکتی را متحول کند.
کد خبر: ۱۳۸۹۴۹۶
نویسنده عسل اخویان طهرانی - دبیر دانش و سلامت

به همین دلیل در این راستا رقابتی تنگاتنگ میان شرکت‌های پیشرو در حوزه فناوری‌های شناختی در جریان است و قاعدتا ایلان ماسک که این روز‌ها تلاش می‌کند مرد فناوری دنیا باشد هم نمی‌خواهد این فرصت تحول‌آفرینی را از دست بدهد.

طی ارائه‌ای که شرکت نورالینک برای به‌روزرسانی اطلاعات در مورد تراشه مغزی بی‌سیم این شرکت داشت، ماسک هم به سخنرانی پرداخت و حتی اعلام کرد، خودش هم قرار است یکی از این تراشه‌ها را روی مغزش نصب کند. از آنجا که شرکت رقیب استرالیایی نورالینک، یعنی سینکرون، مرداد امسال اولین کاشت تراشه در مغز انسان را انجام داده و به نوعی از نورالینک پیشی گرفته است، ماسک گفت: «ما می‌خواهیم بسیار مراقب باشیم و قبل از کاشت دستگاه در بدن انسان مطمئن شویم که به‌خوبی کار می‌کند.»

بر اساس اعلام نورالینک، این شرکت در حال توسعه رابط‌های تراشه‌های مغزی است که می‌تواند بینایی فرد را حتی در افرادی که نابینا به دنیا آمده‌اند بازیابی کند و «عملکرد کامل بدن» از جمله حرکت و ارتباطات کلامی را برای افراد نخاعی بازیابی کند. به گفته این شرکت، رابط تراشه‌ای که قشر حرکتی را مورد هدف قرار می‌دهد، می‌تواند در مدت شش‌ماه روی انسان آزمایش شود.

این شرکت مجوزی از سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای فروش این دستگاه ندارد، اما ماسک اعلام کرده که پیشتر مدارک سازمان غذا و دارو برای تایید کاشت دستگاه در بدن انسان ارائه شده است. این تراشه مراحل کارآزمایی روی حیوانات را با موفقیت طی کرده و در انتظار اخذ مجوز برای آغاز فاز اول کارآزمایی بالینی‌است.

ماسک در طول این ارائه به مهمانان دعوت شده گفت، به‌رغم فرصت‌های از دست رفته قبلی برای پیشرو بودن این تراشه در دنیا، پیشرفت‌های خوبی در محصول تراشه مغزی بی‌سیم این شرکت در حال انجام است. ماسک می‌گوید: «پیشرفت در ابتدا، به‌ویژه در مورد فناوری‌هایی که با انسان‌ها در ارتباط است، شاید به‌شدت آهسته به نظر برسد، اما ما همه کار‌ها را انجام می‌دهیم تا به‌طور موازی آن را به مقیاس برسانیم.» به همین دلیل شاید خیلی عجیب نباشد که به‌زودی شاهد خبر‌های شگفت‌آوری درخصوص پیشرفت‌های این فناوری با گسترش کارآزمایی بالینی باشیم.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها