قوت‌گرفتن یک شایعه در اردوی آرژانتین

دی‌پائول، بادیگارد مسی

آمارهای به‌جامانده از مرحله گروهی جام‌جهانی

شگفتانه‌های قطر

به زعم بسیاری از کارشناسان، بازی‌های مرحله گروهی جام‌جهانی قطر را می‌توان یکی از جذاب‌ترین دوره‌ها دانست. بعضی از تیم‌هایی که رنکینگ بالایی در فیفا ندارند، توانستند مقابل‌های تیم‌های شناخته شده نتایج خوبی بگیرند. از آن طرف هم حذف تیم‌های بزرگی همچون بلژیک و آلمان در این مرحله را می‌توان از شگفتی‌های جام تا اینجا دانست. یکی از نکات این جام، رکوردهایی بود که شکسته شد و آمارهای جالبی که به جا ماند. نگاهی به این آمار و ارقام به خوبی هیجان و حساسیت رقم خورده در این مرحله را نشان می‌دهد.
کد خبر: ۱۳۸۹۳۱۶
نویسنده حسین خلیلی - گروه ورزش

1
تیم‌ملی تونس در ششمین حضورش در جام‌جهانی توانست برای اولین‌بار یک تیم اروپایی را شکست دهد و آن هم برد یک بر صفر مقابل فرانسه در بازی سوم بود. این تیم قبلا 11 بار مقابل اروپایی‌ها قرار‌گرفته و آمار چهار تساوی و 7 باخت به جا گذاشته بودند. همچنین این اولین باخت فرانسه در جام‌جهانی بعد از هشت سال بود.

8
تا قبل از بازی کامرون با صربستان و ثبت نتیجه 3 بر 3 کامرون در هشت بازی متوالی جام‌‌های جهانی در هشت شهر مختلف به حریفان خود باخته بود. در این بازی هم آنها ابتدا 3 بر یک عقب افتادند اما در 151 ثانیه توانستند توسط ابوباکار و چوپو موتینگ گلزنی کرده و روند باخت‌شان را قطع کنند.

4
وویشک شزنی با مهار پنالتی‌های سالم الدوساری و لیونل مسی به چهارمین گلر در تاریخ جام‌‌های جهانی تبدیل شد که توانسته در یک دوره دو ضربه پنالتی را در جریان بازی مهار کند. یان توماسفسکی، برد فریدل و ایکر کاسیاس سه دروازه‌بان دیگری هستند که پیش از این توانسته بودند چنین آماری از خودشان به جا بگذارند.

67
کالیدو کولیبالی بعد از انجام 67 بازی ملی برای تیم‌ملی سنگال توانست اولین گل‌ملی‌اش را بزند؛ گلی که بسیار هم ارزشمند بود. ضربه والی او گل دوم سنگال مقابل اکوادور را رقم زد و موجب شد شیرهای تیرانگا به یک هشتم نهایی صعود کنند. از طرف دیگر، پیروزی سنگال پایانی بر 21 بازی بدون برد تیم‌های آفریقای مقابل یک تیم از آمریکای‌جنوبی بود.

3
نمایندگان آسیا در قطر به یک رکورد منحصر به فرد رسیدند. برای اولین بار در تاریخ جام جهانی سه تیم آسیایی توانستند به مرحله حذفی صعود کنند. ژاپن، کره جنوبی و استرالیا جور بقیه تیم‌های  قاره کهن را کشیدند. 

35
لیونل مسی هم در این سه بازی توانسته با عملکرد خود به یک رکورد ویژه برسد. او با 35سال و 155روز، پیرترین بازیکن ادوار مختلف جام‌های جهانی است که توانسته در یک بازی از جام هم گل بزند و هم پاس گل بدهد. او این کار را در بازی آرژانتین مقابل مکزیک انجام داد.

6
اِنِر والنسیا با سه گلی که در این جام برای اکوادور زد، توانست برای تیم‌ملی کشورش در 6 بازی متوالی در جام‌های جهانی گلزنی کند. او از این حیث در کنار اسطوره‌هایی همچون اوزه بیو از پرتغال، پائولو روسی از ایتالیا و اولگ سالنکو از روسیه قرار گرفت.

7
نکته جالب شب پیروزی 7 بر صفر اسپانیا مقابل کاستاریکا این بود که هر هفت شوت اول در چارچوب آنها منجر به گل شد. این نتیجه با اختلاف‌ترین پیروزی آنها در تاریخ بازی‌های جام‌جهانی بود. 

2
کریس رونالدو در کنار آمارها و رکورد خوبی که در این جام از خودش به جا گذاشته به یک رکورد عجیب هم رسیده است. بعد از قطعی شدن جدایی او از باشگاه منچستر یونایتد در خلال جام‌جهانی او به دومین بازیکنی تبدیل شد که بدون عضویت در یک باشگاه، کاپیتان تیم‌ملی کشورش بود. پیش از او، بروس ویلسون کاپیتان تیم‌ملی کانادا در جام‌جهانی 1986 چنین وضعیتی داشت.

39
دنی آلوز با بازی در دیدار برزیل مقابل کامرون با 39سال سن به عنوان پیرترین بازیکن تیم ملی برزیل در ادوار مختلف جام‌جهانی لقب گرفت.

17
شکست برزیل در آخرین بازی مرحله گروهی مقابل کامرون موجب شد این تیم یک رکورد خوب را از دست بدهد. تا قبل از این، سلسائو در 17بازی متوالی مرحله گروهی شکست نخورده بود. از طرف دیگر، این اولین باری بود که تیم آفریقایی توانست برزیل را در جام‌جهانی شکست دهد. 

9
از زمان 32 تیمی شدن در مرحله گروهی جام‌جهانی، این برای اولین بار است که هیچ کدام از تیم‌ها نتوانستند هر سه بازی مرحله گروهی را با پیروزی پشت سر گذاشته و به امتیاز 9 برسد. این در حالی است که در جام‌جهانی 2018 روسیه سه تیم و در جام‌جهانی 2014 برزیل چهار تیم موفق به چنین کاری شده بودند.

5
این جام برای کریس رونالدو باز هم یک رکورد ویژه داشت. او با گلزنی مقابل غنا به اولین بازیکنی تبدیل شد که توانسته در پنج دوره جام‌جهانی گلزنی کند. اووه زیلر، پله، میروسلاو کلوزه و لیونل مسی پشت سر او قرار دارند که توانسته‌اند در چهار دوره جام‌جهانی گلزنی کنند.

13
در پیروزی 4 بر 2 آلمان مقابل کاستاریکا، جمال موسیالا توانست به  رکوردی فوق‌العاده برسد.  او در این بازی توانست 13 دریبل موفق انجام دهد و از این حیث دومین بازیکنی است که در یک بازی جام‌جهانی این تعداد دریبل موفق داشته است.

منبع: ضمیمه جام22 روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها