خانه‌تکانی جدول پخش بعد از جام‌جهانی فوتبال

چراغانی‌سیما با «جشن‌سربرون»

یکی از رسالت‌های اصلی تلویزیون در هر جامعه‌ای حوزه سرگرمی است و تولید فیلم، سریال و مجموعه‌های نمایشی از نمونه‌های بارز این سرگرمی به‌شمار می‌آیند تا مخاطبان و تماشاگران این جعبه جادویی با تماشای سریال‌های نمایشی و عادت کردن به دیدن این سریال‌ها به دیگر برنامه‌های خبری و تحلیلی تلویزیون نیز پالس مثبت نشان دهند و اصطلاحا مشتری تلویزیون شوند.
یکی از رسالت‌های اصلی تلویزیون در هر جامعه‌ای حوزه سرگرمی است و تولید فیلم، سریال و مجموعه‌های نمایشی از نمونه‌های بارز این سرگرمی به‌شمار می‌آیند تا مخاطبان و تماشاگران این جعبه جادویی با تماشای سریال‌های نمایشی و عادت کردن به دیدن این سریال‌ها به دیگر برنامه‌های خبری و تحلیلی تلویزیون نیز پالس مثبت نشان دهند و اصطلاحا مشتری تلویزیون شوند.
کد خبر: ۱۳۸۹۱۸۱
نویسنده مصطفی پورکیانی - روزنامه‌نگار

شبکه‌های مختلف صداوسیما در این سال‌ها با تولید سریال‌های مختلف نمایشی سعی کرده‌اند در عملی ساختن این رسالت کوشا باشند و بودجه زیادی از تلویزیون عملا صرف ساخت این مجموعه‌های نمایشی می‌شود. در حال حاضر که تب جام‌جهانی فوتبال همه‌جا را فرا گرفته، تلویزیون نیز با پوشش کامل این مسابقات و حواشی آن سعی دارد تا انتظارات مخاطبان خود را برآورده کند و امسال نیز به مانند دوره‌های گذشته که تیم ملی فوتبال کشورمان در این جام حضور دارد، مردم با توجه و استقبال بیشتری به تماشای این جام از طریق تلویزیون می‌نشینند و عملا دیگر برنامه‌های تلویزیون در حاشیه فوتبال قرار گرفته است؛ به همین دلیل برخی از تهیه‌کنندگان سریال‌های تلویزیونی که مجموعه نمایشی آنها آماده پخش از تلویزیون است، ترجیح داده‌اند تا بعد از اتمام جام‌جهانی فوتبال، سریال خود را روانه آنتن کنند تا مخاطبان بیشتری داشته باشند. به همین بهانه در این گزارش مروری داریم بر سریال‌هایی که به احتمال زیاد بعد از جام‌جهانی فوتبال در جدول پخش قرار خواهند گرفت.

 

عاشورای برادران باکری


فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی‌فر و تهیه‌کنندگی حبیب والی‌نژاد، مقطعی از زندگی برادران شهید مهدی و حمید باکری را به تصویر می‌کشد؛ فیلمی که اتفاقا برادران حجازی‌فر نقش‌های این دو برادر شهید را هنرمندانه بازی کرده‌اند. اولین‌بار این فیلم در چهلمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد که با کسب ۱۴ نامزدی و دریافت ۵ سیمرغ بلورین، بهترین فیلم آن جشنواره لقب گرفت. هادی حجازی‌فر در ابتدا به نیت ساخت یک مینی‌سریال با عنوان «عاشورا» این پروژه را کلید زد و بعدها از دل آن یک فیلم سینمایی نیز برای جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد؛ اگر همه چیز براساس برنامه‌ریزی‌ها جلو برود، شاید این سریال در اسفندماه امسال و همزمان با سالگرد شهادت مهدی باکری روانه آنتن صدا وسیما شود.هادی و وحید حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید آقاپور، روح‌ا... زمانی و معصومه ربانی‌نیا از بازیگران این مجموعه هستند.

 

شهباز؛ مجموعه سایبری - امنیتی


مجموعه تلویزیونی «شهباز» به کارگردانی حمیدرضا لوافی، تهیه‌کنندگی مشترک امیرحسین آشتیانی‌پور و مهدی علی‌نقی‌پور و نویسندگی مینا خدیوی در ژانر پلیسی ــ معمایی با موضوع فضای مجازی و پلیس سایبری است؛ تصویربرداری شهباز از بهمن ماه سال گذشته شروع و اوایل آذرماه به اتمام رسیده و به‌دلیل محتوای سابیری از جلوه‌های ویژه رایانه‌ای زیادی برخوردار است و اکنون در مرحله امور فنی پس از تولید قرار دارد تا به‌زودی راهی آنتن شبکه پنج سیما شود.این مجموعه تلویزیونی درباره یک گروه سایبری است که به‌دنبال هکری بین‌المللی هستند. پلیس سایبری با اشراف به این فضا با مجرمان برخورد می‌کند و به داستان مردمی هم که از آنها سوءاستفاده شده و مورد طمعه افراد خلافکار قرار گرفته‌اند، می‌پردازد. در خلاصه داستان مجموعه نمایشی شهباز آمده است: شهباز دو سال در انتظار چنین روزی نشسته است. روزی که همه قرار است با پیدا کردن ارغوان، نفسی به‌راحتی بکشند. غافل از این که این بازی، چرخشی دیگر در پیش دارد.شهباز که در ۳۰قسمت ۴۲دقیقه‌ای در حال تهیه است بازیگرانی همچون آرش مجیدی، رضا داوودنژاد، علیرضا آرا، میلاد میرزایی، مهدخت مولایی، نیما نادری، سیروس همتی، فاطیما بهارمست، غزال نظر و پاوان افسر ایفای نقش می‌کنند.

 

جشن سربرون


سریال تاریخی و ملودرام «جشن سربرون» به کارگردانی مجتبی راعی و تهیه‌کنندگی حسن نجاریان کارهای پساتولید خود را انجام داده و عملا آماده پخش است و منتظر فرصتی مناسب برای قرارگرفتن در جدول پخش است؛ قرار بود این سریال ۴۵ قسمتی اواخر شهریور راهی آنتن شود اما ماجرای جلوه‌های‌ویژه این سریال و حجم بالای ویژوال افکت‌های این کار تاریخی باعث شد تا آخرین ساخته مجتبی راعی با اندکی تاخیر به پخش برسد. حسن نجاریان به‌تازگی در خصوص زمان پخش این سریال می‌گوید: در حال مذاکره با تلویزیون هستیم و فعلا چیزی که قطعی شده این سریال را بعد از جام‌جهانی پخش خواهیم کرد. در سریال جشن سربرون که به اتفاقات پیش از مشروطه اشاره دارد، به بهانه دعوای دو ایل در استان فارس برگ‌هایی از تاریخ ورق می‌خورد: «بهادر، کدخدای ایل پوسان با کدخدای طایفه همسایه سرخو رقابت و مخالفتی دیرینه دارد. مدتی است آتش کینه‌ها خاموش شده است تا این‌که سرخو با اعتماد به‌نفس به خواستگاری دختری زیبا و کم‌سن و سال بهادر، جهان‌پسند می‌آید. غافل از این‌که قرار است مدتی بعد جهان‌پسند به عقد پسرعمویش درآید. بهادر قاطعانه با این وصلت مخالفت می‌کند. زخم‌های کهنه سر باز می‌کنند. هر دو طایفه از کدخدای خود حمایت می‌کنند. درگیری ابعاد بزرگ‌تری می‌یابد و بهادر تلاش بزرگی را آغاز می‌کند.» حسین محجوب، محمود پاک‌نیت، لاله اسکندری، فرخ نعمتی، قاسم زارع، داریوش کاردان، میرطاهر مظلومی، رامین ناصرنصیر، مهدی فقیه، زنده‌یاد کریم اکبری‌مبارکه، صدرالدین حجازی، نادر فلاح و بیوک‌میرزایی از بازیگران این مجموعه تلویزیونی‌اند.

 

سنجرخان؛ قهرمانی از تبار کردستان


سریال تاریخی «سنجرخان» به کارگردانی محمد‌حسین لطیفی و تهیه‌کنندگی حسین جلالی که پیش از کرونا کار تصویربرداری خود را آغاز کرده بود و به‌دلیل کرونا و مسائل مالی چند باری این پروژه بزرگ متوقف شده بود، حالا کارهای نهایی و پسا‌تولید خود را انجام می‌دهد و به‌زودی راهی جدول پخش خواهد شد.
در ابتدا مرحوم ضیاالدین دری کار نویسندگی این سریال را به‌عهده داشت که بعد از او قطب‌الدین صادقی که علاوه بر بازیگری در این سریال، به‌عنوان ناظر کیفی این پروژه نیز مشغول به کار است، اسنادی را در اختیار حمیدرضا سبحانی‌نژاد، نویسنده این سریال قرار داد تا این سریال تاریخی با وسواس و دقت نظر ویژه‌ای تکمیل و نوشته شود. سنجرخان وزیری، مشهور به سردار اکرم، در زمانی که روس‌ها مناطق مختلف ایران از جمله کردستان را اشغال کرده بودند، با آگاهی از عمق بحران و فشارهای زیاد اشغالگران، ابتدا با فرستادن نامه‌هایی به حاکم سنندج و کسب اجازه، درخواست اذن جنگ کرد و بعد از ناامید شدن از حمایت آنها، در آغاز کار، به جنگ با قشون انگلستان برخاست و با شکست انگلیسی‌ها، راه جنگ با روس‌ها برای او هموارتر شد. او با اتکا به نیروهای مردمی روستاهای اطراف سنندج، راهی میدان نبرد با روس‌ها می‌شود و درنهایت در ظهر عاشورای ۱۳۳۷ به شهادت می‌رسد. فرشید گویلی از بازیگران با افتخار و صاحب سبک استان کردستان، نقش سنجرخان را بازی می‌کند. ۸۰درصد از بازیگران سریال از استان کردستان انتخاب شده‌اند و در کنار این بازیگران، چهره‌هایی همچون محمود پاک‌نیت به‌عنوان حاکم سنندج و در نقش «شریف‌الدوله»، احمد نجفی به‌عنوان فرمانده قوای روس، جلیل فرجاد در نقش آیت‌ا... شریعتمدار (یکی از روحانیون سنی منطقه)، پیام دهکردی (خلیل‌خان برادر سنجرخان) علی اوسیوند پیشکار حاکم سنندج (آصف دیوان)، فاطمه شکری (ندیمه زن سنجرخان)، حمیدرضا نعیمی (رضا‌خان)، قطب‌الدین صادقی سردار رشید و همچنین حسن ترقی (فیض‌ا...‌خان)، شیما ملایی (زن سنجرخان)، لیلی سعیدی(زن خلیل‌خان)، سودا قنبری (زن برادر سنجرخان)، زاهد زندی (برادر دیگر سنجرخان) و تارا قبادی (زن دوم سنجرخان) به‌عنوان بازیگران بومی در این سریال تلویزیونی حضور دارند. این سریال ۲۶ قسمتی قرار است گوشه‌ای از مقاومت مردم کردستان را در برابر استعمارگران روسی و انگلیسی به نمایش بگذارد.

 

امنیتی «ضد» به سبک شیبانی


ابراهیم شیبانی که با کار بازیگری و بعدها با دستیاری کارگردانی حضور حرفه‌ای خود را در عالم سینما و تلویزیون تجربه کرده است، فیلم سینمایی «زهر عسل» را در سال ۸۱ و در ژانر محبوب و دلخواهش جنایی - پلیسی راهی پرده سینماها می‌کند؛ شهاب حسینی، محمدرضا گلزار و مهناز افشار از بازیگران شاخص این فیلم بودند. شیبانی پس از ساخت چند فیلم سینمایی، سال‌ها بعد و در سال ۹۳ مینی‌سریال «پازل» را در همان ژانر همیشگی خود کارگردانی کرد؛ ماجرای جاسوسان خرابکاری که قرار است در برنامه‌های سازمان انرژی هسته‌ای اخلال ایجاد کنند و حالا گروهی از ماموران وزارت اطلاعات قرار است تا جلوی این خرابکاری را بگیرند؛ رضا کیانیان، آرش مجیدی، شقایق فراهانی، ماه‌چهره خلیلی، جلال فاطمی و اصغر همت از بازیگران این مجموعه داستانی بودند که از شبکه اول سیما روی آنتن رفت؛ حتی «طلاخون» آخرین فیلم شیبانی که حالا هم روی پرده سینماها قرار دارد نیز در ژانر پلیسی ــ جنایی تولید شده است و حالا آقای کارگردان است سریال «ضد» را با همین دست فرمان به آنتن برساند. سریال ۳۰قسمتی ضد به تهیه‌کنندگی علیرضا جلالی با قصه‌ای امنیتی - پلیسی روزهای آخر تصویربرداری خود را طی می‌کند و بخشی از این سریال در کشور ترکیه ضبط شده و قرار است به‌زودی پس از آماده شدن کار،‌ در جدول پخش قرار بگیرد؛ حسام منظور، اکبر زنجانپور، سعید چنگیزیان، بهاره کیان‌افشار، مرتضی علی‌آبادی، آرش ظلی‌پور، مرتضی اسماعیل کاشی، محمدعلی نجفی، شهره سلطانی و محمدرضا هاتفی از بازیگران این سریال هستند.

 

حبیب با کارگردانی سوری


سریال ۲۹قسمتی«حبیب» محصول مرکز بسیج صداوسیما تولید مشترک ایران و سوریه است که با موضوع مقاومت در منطقه و حضور مدافعان امنیت تولیدشده و حالا کارهای پساتولید خود را می‌گذراند که به‌زودی در جدول پخش قرار گیرد. امین زندگانی در این سریال نقش یک نیروی امنیتی را که به‌عنوان مستشار در سوریه فعالیت می‌کند ایفا کرده و سوگل طهماسبی نقش همسر او را روایت می‌کند؛ بقیه بازیگران عمدتا سوری‌اند و کارگردانی سوری این پروژه را رهبری کرده که با دوبله این کار، به‌زودی و احتمالا در ایام سالگرد شهادت حاج قاسم راهی پخش خواهد شد.

 

طلاق (اژدهای هفت سر)


ابوالقاسم طالبی، کارگردان سینما و تلویزیون پس از آخرین سریال تلویزیونی خود «به کجا چنین شتابان»، سراغ سینما رفت و «قلاده‌های طلا» و چند سال بعد «یتیم خانه ایران» را به سالن‌های سینما رساند و حالا پس از وقفه‌ای چند ساله مشغول ساخت سریالی تلویزیونی با برچسب ویژه و فاخر است. به‌رغم این‌که تصویربرداری سریال «طلاق» چند ماهی است به پایان رسیده و عوامل مشغول مراحل فنی و تدوین نهایی کار هستند، اطلاعات اندکی از آن رسانه‌ای شده است. برخلاف نام این پروژه که ذهن را به سمت موضوعات خانوادگی سوق می‌دهد، این سریال حول مسائل مفاسد اقتصادی و سیاسی می‌گذرد و تا این لحظه خلاصه داستانی از آن منتشر نشده است. براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته به احتمال زیاد این سریال فاخر در زمستان امسال راهی آنتن خواهد شد و شاید نام آن به «اژدهای هفت سر» تغییر کند. قطب‌الدین صادقی، مجید واشقانی، جعفر دهقان، محمدرضا رهبری، حمید گودرزی، شهرام عبدلی، سروش طاهری، امین زارع، بهار محمدپور، فاطمه الطافی و مجید رحمتی از جمله بازیگران این سریال نمایشی هستند. تعدادی از عوامل سازنده مجموعه عبارتند از: نویسنده و کارگردان: ابوالقاسم طالبی، مدیر فیلمبرداری: امیر کریمی، طراح گریم: داریوش صالحیان، مدیر صدابرداری: منصور شهبازی، طراح صحنه: جهانگیر میرزاجانی، طراح لباس: مهرناز اکبری و عکس: علی نیک‌رفتار.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها