کد خبر: ۱۳۸۹۱۷۴
نویسنده مریم خرسند - مشاور خانواده

در عصری زندگی می‌کنیم که پیدا کردن پاسخ بسیاری از سوالات‌مان ما را به فضای مجازی سوق می‌دهد. در عصری که گوشی و تبلت در برنامه‌های درسی بچه‌ها جا خوش کرده‌اند و برای آموختن درس در روز‌هایی که به هر دلیل مدرسه تعطیل است، چاره‌ای جز داشتن گوشی و حضور در دنیای مجازی نیست، برای خانواده‌ها راهی به جز شناخت فضای مجازی و ارتباط با آن برای کنترل و هدایت بچه‌ها در این فضا باقی‌نمی‌ماند. اما پدر و مادر‌ها در این دنیای بزرگ با یک چالش مهم روبه‌رو هستند و آن هم ارزیابی جوانب مثبت و منفی آزادی دیجیتال به فرزندان و تعیین مرز‌های این آزادی است.

در اولین قدم باید با کودک صحبت کنید و رفتار‌های مسئولانه او را تشویق کرده و با ایجاد انعطاف‌پذیری کودک را آموزش دهید که در صورت وقوع اتفاقات ناگوار چطور باید شما را در جریان قرار دهد.

کنترل‌های به موقع و دوستانه می‌تواند به کودک کمک کند در دنیای دیجیتال قدم‌هایی محکم‌تر بردارد. همان‌طور که به کودک یاد می‌دهیم وقتی در خانه کسی حضور ندارد، در‌ها را قفل کند و در را به روی افراد غریبه باز نکند، در فضای مجازی نیز باید این را به او آموزش دهیم که باید برای خودش چارچوب و حریم داشته باشد و کسی را در این حریم راه نداده و از سیستم‌های امنیتی برای دستگاه خود استفاده کند. باید خوبی و بدی فضای مجازی به کودک آموزش داده شود و در صورتی که خانواده متوجه ورود کودک به برنامه‌های غیرآموزشی شد، با صحبت و گفتگو و نه تنبیه، مشکلات این سایت‌ها را برای او بازگو کنند تا کودک متوجه شود ممکن است چه مشکلاتی برایش ایجادشود.

برای رسیدن به این مرحله یک نکته بسیار اهمیت دارد و آن هم رابطه خوب میان بچه‌ها و پدر و مادر است. در واقع بچه‌ها باید احساس امنیت داشته باشند و به این باور برسند که آغوش خانواده همیشه برای طرح همه مدل سؤال و مسائل باز است و بهترین منبعی که می‌توانند اطلاعات درست دریافت کنند، خانواده است نه اینترنت و نه حتی دوستان‌شان. همچنین جایگزینی تفریحات مناسب و خانوادگی راهگشا و کلید حل بسیاری از مشکلات است.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها