نگاهی به مجموعه «عشق گمشده» که از آی‌فیلم پخش می‌شود

حکایت تقابل ۲ نسل

به بهانه بازپخش «از یاد رفته» از شبکه آی‌فیلم

شکوه عشق و زندگی در روستا

بازپخش مجموعه تلویزیونی «ازیادرفته» ساخته فریدون حسن‌پور با بازی‌های به‌یادماندنی محمدرضا فروتن و سپیده خداوردی که یک درام جذاب عاشقانه خانوادگی و اجتماعی است و در زمان‌های پخش نخست و بازپخش مجدد با استقبال زیاد مخاطب روبه‌روشد، این شب‌ها هم علاقه‌مندان سریال‌های خانوادگی به‌ویژه روستاییان عزیز کشور را با خود همراه کرده است.
کد خبر: ۱۳۸۹۱۶۰
نویسنده جبارآذین - منتقد و مدرس

دلایل موفقیت اجتماعی این سریال بومی و ملی، پردازش داستانی جذاب و گیرا در بطن زندگی و فرهنگ و آداب روستایی، کارگردانی هدفمند و حرفه‌ای، فضاسازی‌ها و طراحی‌های مناسب صحنه‌ها، بهره‌گیری خوب از آیین‌ها و سنت‌های بومی و محلی، وفاداری به باور‌ها و آموزه‌ها و یادمان‌های دینی و ملی و بازی‌های تماشایی است. از دیرباز توجه به زندگی و مناسبات و رخداد‌های تاریخی و اجتماعی و شخصیت‌های روستایی و حال‌وهوا و صفا و سلامت و صداقت جاری در روستا‌ها مد نظرهنرمندان سینما و تلویزیون و تتاتر بوده و تاریخ تولیدات سینمایی و تلویزیونی، بخشی از آثار خوب «سینمای روستایی» ایران را در خود جای داده است.

با آن‌که از سال‌های دورونزدیک، رونق شهر‌ها و شهرنشینی، مهاجرت و آسیب‌های طبیعی و اجتماعی وارده به زندگی و فرهنگ روستایی و جذابیت‌های تمدن‌شهری، سبب شد که به‌ندرت فیلم‌های خوب روستایی در سینما ساخته شود، اما روند تولید سریال‌های روستایی، بومی و محلی با محوریت موضوع‌هایی مانند مبارزه روستاییان با ارباب‌ها و مشکلات زندگی و هجمه نمود‌های فریبنده زندگی شهری، با افت‌وخیز در تلویزیون ادامه یافت و تعدادی از بهترین سریال‌های روستایی، بومی و ملی در سال‌های بعد از انقلاب در رسانه‌ملی ساخته شد و از یاد رفته، یکی از آنهاست.

به‌جز آن گروه از سریال‌های خوش‌ساخت، با محتوا، فرهنگ‌محور و ارزشی که تصاویری واقعی، زیبا وامیدوارانه از روستا‌ها ارائه کردند، تعدادی از فیلم و سریال‌ها بیش از نمایش سلامت و صداقت روستا و پاک ایمانی روستاییان، به فقروفلاکت و خشکسالی و ویرانی در روستا‌ها پرداختند که نتوانستند از نظر بینندگان سیما به توفیق رسند.

فیلم‌ها و سریال‌های موفق اجتماعی روستایی آثاری هستند که در ضمن تعریف داستانی جذاب، تلخ‌وشیرین‌های زندگی را با پررنگی امید و فردای نیک، به تصویر کشیدند.

از یاد رفته هم با چیدمان عناصر گزینش‌شده داستانی در قالب فیلمنامه‌ای پر از ماجرا، کشش و کشمکش و عبور شخصیت‌های اصلی قصه از گذرگاه‌های عاطفه و احساس و انسانیت و ملودرام و ساختاردرست هنری، هر دو رخ زندگی روستایی و شهری و اجتماعی را بدون سطحی‌نگری و غلتیدن در دامان شعارگویی و حادثه‌زدگی و سیاه‌نمایی، از امید‌ها و آرمان‌ها و حضور زنی که مردانه در برابر مشکلات و ناملایمات ایستاده و زندگی پر از امید را برای خود فرزندانش رقم می‌زند، روایت می‌کند. جای تولید و پخش چنین مجموعه‌های مورد پسند مخاطب و تحکیم‌بخش فیلم‌ها و سریال‌ها در عرصه گونه و ژانر «سینما وسیمای روستایی» خالی می‌نماید. امید که سریال آماده پخش «گیل‌دخت» و... بتوانند در این زمینه پاسخگوی نیاز و استقبال مخاطبان رسانه ملی باشند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها