جزئیات سخت‌ترین عملیات آبرسانی در کشور

پایان عطش سنندج

چند سالی بود که آب شهر سنندج به گفته کارشناسان کیفیت لازم را نداشت و تا سال گذشته ویدئو‌هایی از آب شرب ناسالم در فضای مجازی منتشر می‌شد، اما پنجشنبه هفته گذشته پروژه انتقال آب سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج، با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید تا بعد از سال‌ها، مردم این شهر از آب شرب گوارا بنوشند.
کد خبر: ۱۳۸۹۱۲۹
نویسنده محمد حسین علی‌اکبری - گروه اقتصاد

سامانه انتقال آب سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج که عملیات اجرایی آن بهمن سال ۱۳۹۹ آغاز شد، امروز با حضور حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی و با ۸۵۰میلیارد تومان سرمایه‌گذاری، در مدار بهره‌برداری قرار گرفت. طرحی که به تصفیه آب این سد‌ها منجر می‌شود تا کردنشینان از این پس آب گوارا در اختیار داشته باشند.

پروژه ۶۰ کیلومتری

طول کلی مسیر پروژه آبرسانی به شهر سنندج حدود ۶۰ کیلومتر و ارتفاع پمپاژ اولیه ۴۸۰‌متر است که در این میان ۲۸‌کیلومتر از این مسیر با لوله‌های فولادی به قطر‌های ۱۴۰۰ و ۱۲۰۰ میلی‌متر منشعب شده و با بهره‌برداری از آن سالانه امکان انتقال ۵۷‌میلیون مترمکعب آب به تصفیه‌خانه آب شهر سنندج برای جمعیتی معادل ۷۰۰‌هزار نفر، در افق سال ۱۴۲۵ ایجاد شده است تا مردم از آب شرب با‌کیفیت و پایدار بهره‌مند شوند. عبور مسیر خط انتقال از مناطق سخت گذر و در مسیر‌های با وضعیت جغرافیایی سخت و ترانشه‌هایی به ارتفاع ۲۰‌متر موجب تعریض جاده‌های روستایی و بهره‌مندی این روستا‌ها از خدمات زیربنایی نیز شده است. در این طرح سیستم کنترل یکپارچه سامانه انتقال آب و همچنین ایستگاه تقلیل فشار از ۲۷به۲برای اولین‌بار در دیسپاچینگ انتقال آب کشور طراحی و راه‌اندازی شده که در نوع خود کم‌نظیر است و طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی آن به‌طور کامل توسط متخصصان، کارشناسان ایرانی و زنجیره‌های تولیدکنندگان داخلی شامل قطعه‌سازان استان کردستان انجام شده است. این پروژه یکی از مهم‌ترین طرح‌هایی بوده که برای بهبود کیفیت آب شرب شهر سنندج در مدت کمتر از دو سال و با همت و تلاش شبانه‌روزی حدود ۶۰۰نفر از مهندسان و کارگران ایرانی اجرایی شده است. ۸۰‌درصد این طرح در دولت سیزدهم اجرا شده است در حالی که در پایان دولت دوازدهم حدود ۲۰درصد پیشرفت داشت.

جانمایی پروژه

وضعیت جغرافیایی سنندج و نزدیکی به دو سد قشلاق و آزاد، شرایط را برای تامین آب شرب پایدار این شهر در درازمدت فراهم کرده که در نوع خودش در کشور کم‌نظیر است. در حال حاضر ۳۸۳‌هزار و ۱۳۷ مشترک در کردستان از خدمات شرکت آب و فاضلاب بهره‌مند هستند که ۱۷۰هزار مشترک آن مربوط به سنندج است. سد قشلاق که در سال ۱۳۵۸ با ظرفیت ۲۲۴‌میلیون مترمکعب در ۱۲‌کیلومتری سنندج به بهره‌برداری رسید منبع اصلی تامین‌کننده آب شرب و همچنین کشاورزی سنندج است، اما با گذشت زمان و به‌دنبال توسعه شهر سنندج و روستا‌های اطراف در کنار کنترل نامناسب پساب‌های شهری، کشاورزی و صنعتی در حوضه بالادست سد، مواد مغذی و ته نشست در داخل سد جمع و باعث تغییر طعم و بوی آب شرب شهر شد به طوری که در حال حاضر امکان استفاده از آب این سد برای تامین نیاز‌های شهری غیرممکن شده است. سد آزاد هم در ۴۰‌کیلومتری جاده سنندج ــ مریوان روی رودخانه آزاد واقع شده است. این سد از نوع سنگریزه‌ای با هسته رسی با طول تاج ۵۹۵‌متر و ارتفاع ۱۲۵‌متر از پی، امکان ذخیره‌سازی ۳۰۰‌میلیون مترمکعب آب را دارد.


روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها