شهردار کرمان،بر ضرورت همکاری مالکان برای احیای بافت تاریخی کرمان تأکید کرد.
کد خبر: ۱۳۸۹۱۲۴

به گزارش جام جم آنلاین کرمان؛سعید شعرباف،در نشست با مدیر منطقه بافت تاریخی شهرداری یزد،که با حضور محمود امینی‌زاده،رییس کمیسیون حقوقی و نظارت شورا،عشرت کردستانی،نایب رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا،مرضیه شاحیدری،شهردار منطقه پنج کرمان (بافت تاریخی) و برخی دیگر از مدیران شهری برگزار شد،گفت:وقتی 500 هکتار بافت تاریخی کرمان را به‌طور میدانی رصد می‌کنیم،می‌بینیم بسیاری از آن،هیچ یک از شاخصه‌های یک بافت تاریخی را ندارد.

وی افزود:برخی از این مناطق،شاید در گذشته سابقه‌ای تاریخی داشته‌ است،اما الان،ویژگی‌های تاریخی ندارد؛حتی ریزدانگی،نفوذناپذیری و برخی دیگر از ریزجزییات تاریخی را که داشته،در حال حاضر دیگر ندارد.

شهردار کرمان ادامه داد:شاید زمانی که این محدوده‌بندی و تدقیق صورت می‌گرفته،با این ذهنیت بوده که هرچه این محدوده را وسیع‌تر در نظر بگیریم،به شهر خدمت کرده‌ایم،اما این مسأله چند مشکل ایجاد کرده است.

شعرباف،وجود محدودیت‌های وسیع برای شهروندان در بازسازی املاک و ضرورت تملک‌ املاک توسط شهرداری در برخی معابر و تضاد تأکید تفصیلی جدید بر حفظ وضع موجود با موارد ذکرشده را ازجمله برخی مشکلات دانست و گفت:در طرح تفصیلی،بر حفظ بافت تاریخی موجود،تأکید شده،اما تعریض‌های گذشته،با طرح تفصیلی جدید متضاد است.

وی افزود:شهردار بافت تاریخی کرمان،از یک طرف با تمایل مردم برای ادامه اقدامات وضع موجود مواجه است و از طرف دیگر،با یک طرح تفصیلی سخت.

شهردار کرمان،با بیان اینکه مالکیت خصوصی عمدۀ املاک در بافت تاریخی،مشکل دیگر است،گفت:در محدوده بازار «قلعه‌محمود»و اطراف میدان «گنجعلی‌خان»،مالکیت‌ها عمدتاً خصوصی است.

شعرباف،تصریح کرد:متأسفانه بخش خصوصی علی‌رغم وجود مشوق‌ها، تاکنون همکاری نکرده است.

وی به وجود 13کاروانسرای بی‌نظیر در محدوده بازار کرمان که صاحبان آن‌ها برای احیا و بازسازی همکاری نمی‌کنند،اشاره کردو گفت:این درحالی است که به صراحت به مالکان اعلام شده اگر این بناها تخریب شود،باید مثل قبل بازسازی شود.

شعرباف تصریح کرد:تجربه تسهیلگری موفقی در بافت تاریخیِ کرمان سراغ نداریم؛اگر هم باشد،با بخش خصوصی نیست؛بنابراین،نیازمند آسیب‌شناسی در این زمینه هستیم.

وی با بیان اینکه قواعد اداره‌کل میراث فرهنگی نیز باید در این خصوص همکاری بهتری داشته باشد،گفت: درتلاشیم در برخی مناطق تاریخی کرمان،طرح‌های خوب با حفظ اماکن تاریخی اجرا کنیم،ولی در برخی موارد،با اعتراض کسبه و اهالی روبه‌رو می‌شویم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها