عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان:

دانشجو نسبت به حوادث جامعه بی‌تفاوت نیست

مسئول واحد آب معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان:

سرمایه‌گذاری برای تصفیه‌خانه‌های تکمیلی رویکرد اصلی شهرداری است

مسئول واحد آب معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان گفت: رویکرد شهرداری در حوزه تصفیه‌خانه‌های تکمیلی و تصفیه‌خانه‌های فاضلاب، سرمایه‌گذاری است، همچنین به ازای پسابی که خریداری می‌شود مبلغی به آن شرکت واگذار می‌شود.
کد خبر: ۱۳۸۸۹۹۳

جام جم آنلاین اصفهان ؛ محمود جمالی‌نژاد امروز _پنج‌شنبه دهم آذرماه_ در برنامه پنج‌شنبه‌های فناور «فصلی نو در حمایت از زیست بوم فناوری» که با موضوع آب، پساب، چالش‌ها و راهکارها برگزار شد، با بیان اینکه وضعیت مناطق شهر از لحاظ منابع آبی محدود است، اظهار کرد: در سطح شهر اصفهان نیازمند حدود ۶۰ میلیون مترمکعب آب هستیم که کمتر از نیمی از آن در اختیار شهرداری قرار دارد و برای اینکه به فضای سبز ایده‌آل برسیم با کمبودهایی مواجه هستیم.

وی با اشاره به تصفیه‌خانه‌هایی که از آن پساب بهره‌برداری می‌شود، ادامه داد: بیش از ۱۰ سال گذشته با قراردادی که میان آب منطقه‌ای و شهرداری اصفهان منعقد شده است، خروجی برخی از تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در اختیار شهرداری قرار گرفت که پس از تصفیه تکمیلی در عرصه‌های فضای سبز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مسئول واحد آب معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان تصریح کرد: از هر تصفیه‌خانه تکمیلی شهرداری مشخص است که چه اندازه برداشت و چه اندازه ظرفیت برداشت وجود دارد، همچنین در تصفیه‌خانه سپاهان‌شهر باید ۱۴۰ لیتر بر ثانیه برداشت صورت گیرد، اما حدود ۸۰ لیتر بر ثانیه برداشت می‌شود که حدود ۳۰۰ هکتار از فضای سبز را آبیاری می‌کند.

وی با بیان اینکه تصفیه‌خانه‌های در اختیار شهرداری در اطراف اصفهان قرار دارد، اضافه کرد: تمرکز آبی اطراف اصفهان نیز محدود است، تصفیه‌خانه سپاهان‌شهر در جنوب اصفهان با ۸۰ لیتر بر ثانیه، تصفیه‌خانه آبشار بنا به فصول مختلف ۵۰ لیتر بر ثانیه برداشت انجام می‌دهد.

جمالی‌نژاد گفت: تصفیه‌خانه شاهین‌شهر نیز با ۵۰ لیتر در ثانیه پساب تصفیه می‌کند که مناطق ۱۲ و ۹ از این تصفیه‌خانه برداشت می‌کنند، از این رو با وجود این تصفیه‌خانه می‌توان پساب را از جنوبی‌ترین نقطه به شمالی‌ترین نقطه اصفهان و سپس به مرکز شهر منتقل کرد.

سرمایه‌گذاری رویکرد شهرداری در حوزه تصفیه‌خانه‌های تکمیلی و فاضلاب است

وی با اشاره بر ضرورت راه‌اندازی تصفیه‌خانه تکمیلی گفت: در حال حاضر دو تصفیه‌خانه تکمیلی داریم، تصفیه‌خانه تکمیلی سپاهان‌شهر نیز دارای سیستم فیلتراسیون و اوزون‌زنی است، همچنین برای اولین بار در کشور شهرداری‌ها وارد این موضوع شدند و از سیستم گندزدایی و تصفیه پیشرفته استفاده کردند.

وی اضافه کرد: ظرفیت تصفیه‌خانه شاهین‌شهر ۱۰۰ لیتر بر ثانیه است، اما شهرداری ۵۰ لیتر بر ثانیه برداشت می‌کند، برای تصفیه‌خانه شاهین شهر، شرکت‌های دانش بنیان سرمایه‌گذاری کرده و پساب را انجام دادند و شهرداری به صورت تضمینی پساب از آن‌ها خریداری می‌کند.

جمالی‌نژاد گفت: رویکرد شهرداری در حوزه تصفیه‌خانه‌های تکمیلی و تصفیه‌خانه‌های فاضلاب، بحث سرمایه‌گذاری است، همچنین به ازای پسابی که خریداری می‌شود، مبلغی به آن شرکت واگذار می‌شود.

وی افزود: دو تصفیه خانه دیگر شهرداری در دستور کار دارد که تصفیه‌خانه شمال اصفهان یکی از آن‌ها است، میدان المپیک و فرزانگان وارد فاز اجرایی شده است و سیستم‌هایی مانند ته‌نشینی، فیلتراسیون، گندزدایی و سایر موارد مطالعاتی برای آن انجام شده است، همچنین شهرداری در حوزه سرمایه‌گذاری و احداث اقدامات لازم را انجام داده و حدود دو ماه آینده عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

مسئول واحد آب معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: در تصفیه‌خانه شمال حدود ۱۴۰ لیتر بر ثانیه پساب تصفیه می‌شود و به استفاده فضای سبز شهری می‌رسد، همچنین تصفیه‌خانه تکمیلی جنوب در میدان آبشار سوم ۲۴۰ لیتر بر ثانیه ظرفیت دارد و مطالعات لازم در این راستا صورت گرفته است.

وی افزود: قرارداد ما با آب و فاضلاب استان اصفهان برداشت ۲۵۰ لیتر بر ثانیه است، اما با مذاکراتی که انجام شده می‌توانیم تا ۴۰۰ لیتر بر ثانیه فاضلاب را از نقاط مختلف شهر اصفهان برداشت و تصفیه‌خانه‌های غیرمتمرکز احداث و از پساب آن برای فضای سبز استفاده کنیم.

هاجر مقضی خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها