مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه محتوای کتاب‌های درسی نیازمند بازنگری است، گفت: این فرصت خوبی است که از طریق استانداری علاوه بر ساعت آموزشی هنر که به خط و نقاشی محدوده شده است به صنایع دستی پرداخته شود.
کد خبر: ۱۳۸۸۹۶۹

جام جم آنلاین اصفهان به نقل از ایمنا ؛ مرتضی نصوحی در نشست شهرداران شهرها و فرمانداران روستاهای صنایع دستی جهانی ایران که در شهر میبد برگزار شد، اظهار کرد: اصفهان شهر جهانی صنایع دستی محسوب می‌شود چرا که از ۶۰۰ رسته صنایع دستی در جهان ۲۰۰ رسته آن در اصفهان وجود دارد، در واقع یک‌سوم صنایع دستی شناخته شده جهان در اصفهان موجود است.

وی ادامه داد: بعضی از این صنایع دستی رو به انقراض است، زیرا اساتید خاص و بنامی داریم که سن آنها بالا رفته است، اما ترویج هنر آنها را انجام نداده‌ایم.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان با اشاره به مجموعه اقدامات مدیریت شهری برای ترویج صنایع دستی، تصریح کرد: توسعه ارتباطات مدیریت شهری اصفهان با میراث فرهنگی، اتحادیه صنایع دستی و اتاق بازرگانی، برگزاری چند دوره مدارس فصلی صنایع دستی، اجرای برنامه‌های مناسبتی در هفته صنایع دستی، روز ملی فرش و نمایشگاه هتلداری از جمله اقدامات این حوزه در راستای ترویج صنایع دستی است.

نصوحی خاطرنشان کرد: مدیریت شهری با مشارکت بخش خصوصی در راستای حمایت از مجموعه‌های صنایع دستی خانه خلاقیت را در اصفهان راه‌اندازی کرده است.

وی با بیان اینکه مجموعه اقدامات انجام شده در حوزه صنایع دستی نتایج خوبی داشته است، گفت: اخذ ۱۲۶ مهره اصالت بین‌المللی، دریافت ۵۲۸ مهره اصالت ملی صنایع دستی، ثبت هفت نشان ملی جغرافیایی در رشته‌های خاتم‌سازی، منبت‌کاری، کاشی هفت‌رنگ، قلم زنی، کاشی معرق، منبت چوب و گره‌چینی، ثبت یک نشان بین جغرافیایی در رشته میناسازی از جمله نتایج اقدامات انجام شده است.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان با اشاره به ثبت ۵۶ رشته صنایع دستی در فهرست میراث ناملموس کشور، افزود: ۱۲۰۰ فروشگاه صنایع دستی، ۸۱ فروشنده دارای نشان اعتماد فروش در حوزه صنایع دستی ،۴۰ سایت فعال در حوزه فروش الکترونیکی و شش شرکت بسته‌بندی تخصصی صنایع دستی در اصفهان فعال است.

نصوحی ادامه داد: تاکنون ۲۰ فیلم ترویجی در حوزه صنایع دستی ساخته شده است و تولید ۲۰ فیلم دیگر نیز در این حوزه در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به طراحی ۶۰ عنوان بروشور معرفی صنایع دستی و برگزاری دوره‌های آموزشی در این حوزه تصریح کرد: یکی دیگر از اقدامات ترویجی در این حوزه راه‌اندازی پایگاه میز صادرات صنایع دستی در اتاق بازرگانی است.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان با اشاره به انجام دو پژوهش در حوزه صنایع دستی، خاطرنشان کرد: دو پژوهش تعیین اولویت محرک توسعه در صنایع دستی و آسیب‌شناسی این حوزه در دوره شیوع کرونا انجام شده است، زیرا در آن مقطع حوزه صنایع دستی آسیب دید و هنرمندان بسیار تحت فشار قرار گرفتند.

نصوحی اظهار کرد: مشکلات حوزه صنایع دستی بر همگان عیان است که در این راستا می‌توان به خرید و تأمین مواد اولیه، طراحی، قیمت بالای صنایع دستی به عنوان کالای لوکس که با نیازها همخوانی ندارد، مشکلات حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی، مشکلات ارزی و تحریمی و ضوابط و قوانین مربوط به صادرات اشاره کرد.

وی اضافه کرد: اگر صادرات صنایع دستی همراه با طلا و نقره باشد، با توجه به اینکه گمرک فناوری لازم را در تعیین درجه خلوص طلا و نقره ندارد، معمولاً مجبور است از روش تخریبی استفاده کنند که باعث از بین رفتن اثر می‌شود.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان اظهار امیدواری کرد: با برگزاری این نوع نشست‌ها و هم‌افزایی و همفکری رفع مشکلات حوزه صنایع دستی در دستور کار قرار گیرد.

نصوحی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه محتوای کتاب‌های درسی نیازمند بازنگری است، گفت: این فرصت خوبی است که از طریق استانداری علاوه بر ساعت آموزشی هنر که به خط و نقاشی محدوده شده است به صنایع دستی پرداخته شود، این اقدام می‌تواند در جذب صنایع دستی بسیار تأثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه سن هنرمندان بالا است و قشر جوان کمتر به این حوزه ورود کرده‌اند، تصریح کرد: در این راستا اگر قرار است این نشست‌ها و نمایشگاه‌ها چرخشی برگزار شود، بهتر است اطلاع‌رسانی عمومی انجام شود تا مردم همان شهر از نمایشگاه استفاده کنند.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان با بیان اینکه بهتر است در حاشیه این جلسات انتقال تجربه بین هنرمندان انجام شود، خاطرنشان کرد: لازم است از اتحادیه صنایع دستی و بخش خصوصی نیز دعوت کنیم تا در این نشست‌ها حضور یابند تا با درک واقعی به مسائل این حوزه بپردازیم.

هاجر مقضی خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها