پرستاری از بیماران، عشق و انگیزه‌ای می‌خواهد که خستگی روزها و شب‌ها را از تن بیرون کند؛ انگیزه‌ای که برخی از پرستاران آن را نه با استراحت بیشتر، بلکه با خدمت بیشتر اما در فضایی متفاوت، همچون حرم مطهر امام رضا(ع) در خود تقویت می‌کنند و افتخار خادمیاری سلامت را دارند.
پرستاری از بیماران، عشق و انگیزه‌ای می‌خواهد که خستگی روزها و شب‌ها را از تن بیرون کند؛ انگیزه‌ای که برخی از پرستاران آن را نه با استراحت بیشتر، بلکه با خدمت بیشتر اما در فضایی متفاوت، همچون حرم مطهر امام رضا(ع) در خود تقویت می‌کنند و افتخار خادمیاری سلامت را دارند.
کد خبر: ۱۳۸۸۹۲۳

خراسان رضوی - جام جم آنلاین - در حال حاضر حدود ۴۰۰ پرستار رسمی و افتخاری در بخش‌های مختلف دارالشفای امام(ع) و پایگاه‌های فوریت‌های پزشکی حرم مطهر حضرت رضا(ع)، زیر نظر مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی، به زائران و مجاوران خدمت می‌کنند؛ پرستارانی که روز و شب برایشان معنا ندارد و در شیفت‌های مختلف مشغول خدمت به زائرانی هستند که ممکن است نیازمند دریافت خدمات پرستاری در حرم مطهر شوند. به مناسبت سالروز میلاد باسعادت حضرت زینب(س) و روز پرستار، پای صحبت سه پرستار افتخاری  پایگاه‌های فوریت‌های پزشکی حرم مطهر نشسته ایم و از آنها درباره حال و هوای این خدمت پرسیده‌ایم.  
15 سال همکاری با دارالشفای امام(ع)
ابتدا به پایگاه فوریت‌های پزشکی صحن جمهوری اسلامی سر می‌زنیم و دقایقی مهمان نیروهای اورژانس این پایگاه می‌شویم. علیرضا شکری، 53 ساله و بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی مشهد، یکی از پرستاران خادمیار سلامت رضوی این پایگاه است که بیش از 15 سال سابقه همکاری افتخاری با دارالشفای امام(ع) دارد.  او می‌گوید: اوایل خدمتم، خادم افتخاری بخش انتظامات حرم مطهر رضوی بودم و در این بین هر زمان نیاز به تقویت نیروهای فوریت‌های پزشکی حرم بود مثل شب‌های ایام خاص، با دارالشفای امام(ع) همکاری می‌کردم. در حال حاضر نیز با توجه به نیاز مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی، در شیفت‌‌های مختلف در این پایگاه‌های فوریت‌های پزشکی به بیماران زائر و مجاور خدمت می‌کنم. 
 
افزایش روحیه بیماران با زمزمه نام حضرت رضا(ع)
از شکری درباره تفاوت خدمت در پایگاه‌های صحن و سرای رضوی با سایر مراکز درمانی می‌پرسم و او پاسخ می‌دهد: خدمت به زائران آقا علی بن موسی الرضا(ع)، از دل و جان است و ما عاشقانه به بیماران خدمت می‌کنیم.  این پرستار باتجربه ادامه می‌دهد: وقتی بر بالین بیماران اورژانسی در حرم امام رضا(ع) می‌رسم؛ بیماری که ممکن است فشارش بالا یا پایین رفته باشد، به او می‌گویم «شما برای زیارت آمدید، اولین پزشک و معالجتان خود آقا هستند». با همین صحبت‌ها در بدو بررسی وضعیت بیماران، آن‌ها روحیه می‌گیرند و از عنایت این امام رئوف(ع) حالشان بهتر می‌شود. به خصوص که نگاه خاصی به آقا علی بن موسی الرضا(ع) دارند. 
 
تاثیر باور قلبی محرومان به عنایت امام هشتم(ع)
شکری برایمان خاطره‌ای هم از حضورش در اردوهای جهادی تعریف می‌کند: «من علاوه‌بر خدمت در حرم مطهر رضوی، در اردوهای جهادی خادمیاران سلامت آستان قدس رضوی در مناطقی همچون صالح‌آباد تربت جام، کلات و... حضور داشته‌ام و با توجه به کمبود پرستار اتاق عمل، برای انجام جراحی‌های سرپایی زیر نظر جراح حاضر در اردو، در این مسئولیت خدمت می‌کردم. نکته جالب برایم همیشه این بوده که در این اردوهای جهادی مردم مناطق محروم به دلیل این‌که ما را نیروهای افتخاری آقا علی‌بن موسی‌الرضا(ع) و داروهایی که به آن‌ها داده می‌شود را داروهای متبرک و شفابخش امام می‌دانند، همکاری بیشتری دارند و زودتر درمان می‌شوند. 
 
شوق خدمت یک پرستار حتی در دوران بازنشستگی
پایگاه مجهز فوریت‌های پزشکی صحن امام حسن مجتبی(ع) مقصد دیگر من برای صحبت با خادمان سفیدپوش حرم ملائک پاسبان رضوی است. معصومه رستم‌زادگان، از جمله پرستاران خادمیار سلامت است که در بخش بانوان این پایگاه مشغول سنجش میزان قند خون یک بانوی زائر است. پس از ترخیص بیمار سر صحبت را با او که از پرستاران بازنشسته تأمین اجتماعی است و سال‌ها در بخش‌های مختلف بیمارستانی خدمت کرده، باز می‌کنم. 
رستم‌زادگان درباره چگونگی پیوستن‌اش به جمع خادمیاران سلامت رضوی توضیح می‌دهد: علاقه زیادی به خدمت در حرم مطهر رضوی داشتم، پس از بازنشستگی، چون وقت آزاد بیشتری داشتم، پیگیر شدم و حدود پنج سال است توفیق خدمت در پایگاه‌های مختلف فوریت‌های پزشکی همچون این پایگاه را دارم. 
رستم‌زادگان در خصوص شرایط خدمت در پایگاه فوریت پزشکی صحن امام حسن مجتبی(ع) نیز می‌گوید: «به طور معمول بیماران اورژانسی وضعیت عمومی خوبی ندارند و خودشان و همراهانشان استرس بالایی دارند. وقتی چنین بیماری داریم، در اسرع وقت برای او اقدامات اولیه اورژانس انجام می‌شود تا وضعیت پایداری پیدا کند و با حال خوب ترخیص شود. بعد از آن هم در صورت نیاز، بیمار برای دریافت خدمات درمانی تکمیلی به دارالشفای امام(ع) یا بیمارستان‌های سطح شهر اعزام می‌شود».
 
درس زائران برای مجاوران
او می‌گوید: زائران با خلوص نیت و حال روحانی خاصی به حرم امام رضا(ع) مشرف می‌شوند و امام رضا(ع) درد دل می‌کنند، شک ندارم این حال معنوی زائران روی ما هم اثر می‌گذارد. رستم‌زادگان در صحبت‌هایش به نکته ای هم اشاره می‌کند که برای همه ما مجاوران شنیدنی است: «ما در این پایگاه بیماران بسیاری داریم که از راه‌های بسیار دور برای زیارت و طلب شفا به مشهد مقدس سفر می‌کنند،  وقتی ارادت و ایمان این زائران را می‌بینیم که با همه سختی آنها را به زیارت می‌کشاند، قدر هم‌جواری حضرت را بیشتر می‌دانیم».
 
سعادتی که قدرش را می‌دانم
از او درباره حال و هوای خودش برای خدمت در حرم هم می‌پرسم و پاسخ می‌دهد: «هم خودم و هم اطرافیانم، به خوبی ارزش این فرصت خدمت را درک می‌کنیم، هر روز که نوبت شیفت خدمت پرستاری من در حرم است، اعضای خانواده‌ام و به ویژه مادرم به من می‌گویند خوش به سعادتت که می‌روی و در داخل حرم امام رضا(ع) به بیماران خدمت می‌کنی، نائب‌الزیاره و دعاگوی ما هم باش، من هم سعی می‌کنم قدردان این توفیق باشم». 
 
شوق خدمت پرستار سبزواری در حرم امام رضا(ع)
در ادامه با محمد خداشاهی، پرستار خادمیار 37 ساله سبزواری هم‌کلام می‌شویم. او که 14 سال سابقه خدمت پرستاری دارد، بیش از یک سال است ماهی یک‌بار با خودروی شخصی‌اش به مشهد می‌آید تا 24 ساعت خادمیار پرستار زائران حرم امام رضا(ع) باشد. خداشاهی می‌گوید: همیشه دوست داشتم در صحن و سرای امام هشتم(ع) خدمت کنم و وقتی دیدم بعضی از همکارانم از سبزوار برای خدمت به حرم می‌آیند، تلاش کردم که من هم بتوانم یکی از آنها باشم. چند سال پیگیری کردم و توفیق خدمت نصیبم نمی‌شد تا این‌که بالاخره شرایط خدمت برایم فراهم شد و خوشحالم این توفیق نصیبم شده است. 
 
هم خادمیاری، هم زیارت نیابتی
برای او که از شهر دیگری به مشهد می‌آید تا در حرم خدمت کند، این خدمت حال و هوای زیارتی خاصی هم دارد؛ خودش می گوید: «من، هم برای خدمت به زائران می‌آیم و هم برای زیارت. به جز آن، همیشه باید نائب‌الزیاره همکاران پرستارم هم باشم، مثلا همین بار که از بیمارستان سبزوار عازم مشهد می شدم، هر کدام از همکارانم نیت و سفارشی داشتند، یکی گفت برایش در حرم امام رضا(ع) دو رکعت نماز بخوانم و یکی هم گفت مراسم عروسی‌اش نزدیک است و برای خوشبختی‌اش دعا کنم». 
 
انرژی مثبت روز خدمتی برای ادامه 29 روز ماه
این خادمیار سلامت حال و هوای این خدمت را هم برایم توصیف می‌کند: «خادمی زائران حضرت رضا(ع) مایه افتخارم است و به همین خاطر از هیچ تلاشی برای مراقبت از زائران کوتاهی نمی‌کنم، حتی اگر زائری درخواستی خارج از وظایف کاری‌ام داشته باشد هم سعی می‌کنم کمک و راهنمایش باشم. در قبلاش، همین که زائران برایم دعای خیر و آرزوی سلامتی می‌کنند، انرژی مثبتی می‌گیرم تا 29 روز دیگر ماه را در خدمت دیگران بیماران در شهر سبزوار باشم و برای رسیدن دوباره روز خدمتی‌ام در حرم لحظه‌شماری کنم».
از خداشاهی می‌خواهم خاطره‌ای هم برایمان تعریف کند: «بهترین خاطره دوران خدمت افتخاری‌ام به لحظه‌ای برمی‌گردد که مراحل اداری پذیرش من به عنوان خادمیار سلامت، با توسل به ائمه اطهار(ع) به یکباره در یک روز درست شد و مطئنم عنایت خود حضرت بود که کارها ردیف شود».

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها