روکش دندان و لمینت های دندانی از ابزار مناسب برای درمان های دندانپزشکی به حساب می آیند، هر یک از این دو نوع ریستوریشن دندانی کاربرد خاص خود را دارد، مناسب بودن کدام یک از آن ها برای شما بستگی به نظر دندانپزشک دارد.
روکش دندان و لمینت های دندانی از ابزار مناسب برای درمان های دندانپزشکی به حساب می آیند، هر یک از این دو نوع ریستوریشن دندانی کاربرد خاص خود را دارد، مناسب بودن کدام یک از آن ها برای شما بستگی به نظر دندانپزشک دارد.
کد خبر: ۱۳۸۸۸۷۰

لمینت ها در دو نوع لمینت سرامیکی و کامپوزیتی و روکش های دندانی در انواع زیرکونیا، سرامیکی و ... قابل استفاده هستند، بنابراین تفاوت جنس انواع لمینت ها و روکش های دندانی، تفاوت کاربری و هزینه های متفاوت را در پی دارد. با استفاده از خدمات دندانپزشکان مطرح در زمینه دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی می توانید از این دو روش  درمانی برای زیبایی و ترمیم دندان های خود بهره گیرید.

 

اگر لبخند شما آنطور که می خواهید روشن نیست، ممکن است به نوعی از دندانپزشکی زیبایی مانند لمینت ها  یا استفاده از روکش های دندانی فکر کنید.  گاهی برای دندان های شما نیاز به بکارگیری لمینت دندان بوده، این در حالی است که برخی از موارد نیاز به روکش های دندانی دارند. انتخاب روکش یا لمینت دندان بستگی به نظر دندانپزشک دارد، با این وجود دندانپزشک در مورد این دو نوع درمان مشاوره های لازم را به بیماران می دهند تا در انتخاب نوع درمان، بهترین روش درمانی را انتخاب نمایند.  در ادامه اطلاعات کلی در مورد تفاوت بین لمینت دندان و روکش های دندانی ارائه می گردد.

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان به صورت پوسته های فوق العاده نازکی هستند که درست روی سطح دندان های افراد قرار می گیرند و ظاهر و عملکرد دندان آسیب دیده را بازسازی می نماید. لمینت های دندانی می توانند با تغییر اندازه، رنگ و شکل دندان های فرد، تغییری ظریف یا شدید بر روی ظاهر افراد ایجاد کنند. لمینت ها تقریبا غیرقابل تشخیص بوده و هماهنگی های زیادی با دندان های طبیعی فرد دارند، زیرا ظاهر مینای طبیعی دندان را بازسازی می کنند. لمینت های مورد استفاده برای دندان های افراددر دو نوع کامپوزیتی و سرامیکی قابل استفاده هستند، نوع لمینت رزین کامپوزیت جایگزین‌های ارزانتری برای لمینت سرامیکی است. لمینت دندان در برابر لکه ها مقاومت می کنند و می توانند تا بیست سال دوام بیاورند.

لمینت کردن با نوع سرامیکی برای بیمار حداقل نیاز به حضور سه جلسه ای بیمار نزد دندانپزشک می باشد. چرا که باید قالب گیری و تراش دندان در یک جلسه و بررسی لمینت ساخته شده در جلسه بعدی و نهایتا در یک جلسه لمینت بر روی دندان توسط دندانپزشک چسبانده شود. این در حالی است که در نوع کامپوزیتی در زمان کوتاهتر درمان انجام می شود.

برای لمینت کردن دندان نیاز به تراش مینای دندان وجود دارد، از این رو معمولا درمان در دو جلسه صورت می گیرد. میزان تراش دندان در نوع لمینت سرامیکی کمی بیشتر از نوع کامپوزیتی است. البته این نکته را باید در نظر گرفت که هزینه نوع سرامیکی لمینت بیشتر است.

لمینت می تواند با اطلاح ارتفاع تاج دندان، رفع بد رنگی و سفید کردن دندان ها، از بین بردن شکستگی ها و بدشکلی های موجود در دندان های فرد، در ایجاد دندان های ردیف و ظاهر جذاب و جوان بسیار تاثیر داشته باشد.

روکش دندان چیست؟

روکش دندان نقش جبران کننده برای تاج دندان را ایفا می کند، روکش دندان یک کلاهک دندان مصنوعی است که به طور دائم روی بالای دندان اصلی نصب می شود. روکش با چسب مخصوص بر روی دندان چسبانده شده است.  روکش دندان به طور کامل دندان را می پوشاند. به همین دلیل، روکش برای پنهان کردن طیف وسیعی از مشکلات نامطلوب دندان مانند شکستگی، بدشکلی دندانی یا تغییر رنگ شدید دندان موثر است. روکش های دندانی همچنین می توانند برای تقویت دندان ضعیف شده نظیر دندانی که عصب کشی شده است یا در بالای ایمپلنت یا بریج دندان استفاده شود. روکش از نظر شکل، رنگ و فرم شبیه دندان های طبیعی است به طوری که به طور یکپارچه با بقیه دندان ها ترکیب می شود. روکش  هنگامی که به درستی نصب شد، صحبت کردن، جویدن و نوشیدن معمولی را می توان براحتی در جای خود انجام داد.

جنس روکش دندان در چندین متریال مختلف از جمله طلا، نقره، فولاد ضد زنگ، زیرکونیا و سرامیک موجود هستند. اگر شما قصد درمان با روکش های دندانی را دارید با دندانپزشک مشورت نموده و از او بخواهید تمام گزینه های مربوط به روکش را برای دندان های شما بررسی نماید. روکش ها و تاج های چینی می توانند لبخند شما را متحول کنند. هر کدام می توانند ابزاری موثر برای اصلاح عیوب مانند دندان های بریده شده، نامرتب، تغییر رنگ و سایر ویژگی های ناخوشایند دندان باشند.

برای درمان با لمینت دندان یا روکش های دندانی باید ابتدا معایب دندان و مشکلات مربوط به ان درمان گردد، لمینت و روکش دندان شامل چندین مرحله می شود. برای این درمان ها باید ابتدا دندانپزشک دهان شما را معاینه کند تا اگر به دلیل آسیب دیدگی و مشکلات دهان و دندان، درمانی لازم است، بر روی دندان های شما انجام گیرد .به عنوان مثال دندانی که نیاز به عصب کشی دارد، باید درمان های ریشه بر روی آن انجام گیرد. رفع پسیدگی دندان و عفونت های احتمالی از دیگر مواردی است که باید دندان قبل از روکش یا لمینت کردن مورد بررسی قرار گیرد.

برای ساخت روکش دندان یا لمینت دندان، دندانپزشکان حرفه ای از فناوری های نوینی نظیر کد کم بهره می گیرند که در آن امکان ساخت سه بعدی روکش و لمینت متناسب با ابعاد و سایز مورد نیاز برای دندان های فرد استفاده می گردد. دقت داشته باشید که تفاوت در جنس روکش ها یا لمینت می تواند به عنوان فاکتوری مهم در تعیین هزینه نهایی درمان مطرح باشد. با استفاده از روکش و لمینت های دندانی می توانید اعتماد به نفساز دست رفته ناشی از  دندان‌های شکسته، تغییر رنگ های شدید را برطرف نمایید. روکش ها و لمینت های دندانی می توانند با ایجاد لبخندی زیبا ظاهر دندان های شما را بهبود بخشند.

اگر قصد روکش دندان یا فراهم کردن لمینت برای دندان های خود را دارید، پیشنهاد می شود از واحدهای معتبر دندانپزشکی که از فناوری های روز دیجیتال برای درمان استفاده می کنند، بهره گیرید.

 

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها