«جام‌جم» از جزئیات تفاهم‌نامه همکاری پژوهشگاه رویان و وزارت آموزش‌و‌پرورش گزارش می‌دهد

پیشگامی رویان در ارتقای توانمندی دانش‌آموزان

همیشه پیش‌بینی نتایج بازی‌ها و تیم‌های برنده در مراحل مختلف مسابقات جام‌‌جهانی از هیجان‌انگیزترین حواشی برای دوستداران فوتبال است و همین موضوع موجب شده بود که از «پاول» هشت‌پای معروفی که نتایج بازی‌های جام‌جهانی را پیش‌بینی می‌کرد تا جادوگرها و... پای‌شان به بحث پیش‌بینی نتایج باز شود.
کد خبر: ۱۳۸۸۷۱۶
نویسنده فراز سهیلی‌آزاد - گروه دانش و سلامت

امسال، اما با پیشرفت‌های چشمگیر مدل‌سازی ریاضی و الگوریتم‌های هوش مصنوعی به نظر می‌رسد که پای علم هم به بازار داغ پیش‌بینی نتایج جام‌جهانی باز شده است؛ نتایج بازی‌هایی که تا به این مرحله هم با شگفتی‌های بسیاری هواداران را غافلگیر کرده است. مؤسسه آلن تورینگ هم که فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه هوش مصنوعی دارد، یکی از قوی‌ترین پیش‌بینی‌های بازی‌های امسال را ارائه کرده است.

برای انجام پیش‌بینی، این تیم تحقیقاتی به داده‌هایی نیاز داشت و خوشبختانه، در مورد فوتبال هیچ کمبود داده‌ای وجود ندارد. محققان از مجموعه داده‌های تجمیع شده‌ای استفاده کردند که نتایج و آمار هر مسابقه بین‌المللی از سال ۱۲۵۱/۱۸۷۲در آن به ثبت رسیده بود. تیم تحقیقاتی مؤسسه آلن تورینگ در بیانیه مطبوعاتی توضیح داد: «پس از آزمایش موفقیت‌آمیز مدل ما در پیش‌بینی نتایج جام‌های جهانی ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸، تصمیم گرفتیم از تمام نتایج بین‌المللی از جام‌جهانی ۲۰۰۲ به بعد استفاده کنیم.»

آن‌ها در داده‌های تمرینی خود، بیشترین اهمیت را به مسابقات جام‌جهانی دادند و درجه اهمیت کمتری برای به داده‌های تورنمنت‌های قاره‌ای، مسابقات مقدماتی و دوستانه قائل شدند. آن‌ها همچنین به مسابقات اخیر امتیاز تأثیرگذاری بیشتری دادند. همچنین رده‌بندی رسمی فیفا را به مدل خود برای ارائه برآوردی به روز از عملکرد تیم‌ها ارائه کردند. این الگوریتم که براساس مدل قبلی که برای بازی‌های غیر بین‌المللی استفاده می‌شد، توسعه پیدا کرد، از آمار بیزی (Bayesian statistics) برای پیش‌بینی محتمل‌ترین امتیاز برای هر مسابقه استفاده می‌کند. با حذف داده‌های مربوط به جام‌جهانی یک دوره به‌خصوص، (برای مثال جام‌جهانی ۲۰۱۸) تیم تحقیقاتی می‌تواند قابلیت‌های پیش‌بینی مدل خود را با درخواست از آن برای پیش‌بینی آن سال که نتایجش مشخص شده است، مورد آزمون و بررسی قرار دهد.

آن‌ها با استفاده از این روش و به‌کارگیری در تمام مسابقات جام‌جهانی در ۱۰۰هزار شبیه‌سازی، محتمل‌ترین برندگان جام‌جهانی امسال را پیش‌بینی کردند. اگر دوست ندارید که نتیجه احتمالی بازی‌ها برای‌تان لو برود شاید بهتر باشد که ادامه این مطلب را نخوانید! این تیم تحقیقاتی اعلام کرده است: «برزیل از احتمال‌های بسیار بالا با حدود ۲۵درصد شانس برنده شدن است، در حالی‌که بلژیک و آرژانتین نیز امتیاز بالایی دارند.»
براساس این تحلیل، برزیل به احتمال زیاد قهرمان جام‌جهانی، بلژیک دوم، آرژانتین سوم، فرانسه چهارم و انگلیس پنجم شده است. در ادامه این رده‌بندی اسپانیا و پس از آن هلند، دانمارک، پرتغال و کرواسی قرار دارند.

این تیم تاکید می‌کند که فاکتور‌های دیگری نیز وجود دارد که آن‌ها نمی‌توانند در مدل‌های خود لحاظ کنند؛ ازجمله آب‌وهوا، تنظیم شدن با زمان منطقه‌ای و عملکرد پیش‌بینی نشده بازیکنان و البته جریمه. آن‌ها توضیح می‌دهند: «به نظر نمی‌رسد همه تیم‌ها به یک اندازه در ضربات پنالتی مهارت داشته باشند. با این حال، به‌جای جمع‌آوری داده‌های تاریخی در مورد موفقیت در ضربات پنالتی، ما رویکرد ساده‌تری را در نظر گرفته‌ایم که شانس ۵۰-۵۰ را برای آن‌ها در نظر گرفته‌ایم لحاظ می‌کند که تیم در صورت تساوی در مراحل حذفی پیشرفت کند.»

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها