جریان‌ های ضد ایرانی در ماه‌های گذشته تلاش بسیاری برای حذف یا شکست تیم ملی کشورمان در بازی‌های جام‌ جهانی قطر انجام داده‌اند، اما دلیل چنین کوششی چیست؟
جریان‌ های ضد ایرانی در ماه‌های گذشته تلاش بسیاری برای حذف یا شکست تیم ملی کشورمان در بازی‌های جام‌ جهانی قطر انجام داده‌اند، اما دلیل چنین کوششی چیست؟
کد خبر: ۱۳۸۸۶۸۷

به گزارش جام جم آنلاین، در هفته‌های گذشته، جریان‌های ضدایرانی، شامل اپوزسیون غرب‌گرا، رسانه‌های لندنی و جریانات وابسته به لابی عبری-عربی تلاش کرده‌اند تا به هر طریقی اسران را در جام‌جهانی قطر ناکام کنند.

آنها ابتدا کوشیدند تا به بهانه جنگ اوکراین، از استدلالی مشابه آنچه بر روسیه گذشت بهره برده و تیم ملی کشورمان را از رسیدن به جام منع کنند.

مخالفت فیفا با این پیشنهاد مضحک باعث شد تا در گام بعدی، مدعیان دلسوزی برای مردم ایران، به بهانه اغتشاشات خیابانی، تیم ملی را از حضور در این رویداد جهانی محروم کنند. اما این تلاشها نیز که پیش از این با لغو بازی دوستانه تیم‌های ملی ایران و کانادا تجربه شده بود به جایی نرسید.

وقتی جریان ایران دست خود را برای فشار بین‌المللی بر تیم ملی ایران خالی دید، نوبت به جنگ روانی علیه فوتبالیستها رسید تا این بار با فشار بر بازیکنان، شکست تیم ملی و حذف تیم از مسابقات دنبال شود.

پشتیبان این ترفند، موج تولید محتوا در فضای مجازی و به‌ویژه حضور فعالان ضدایرانی در ورزشگاه برای حاشیه‌سازی و جنگ روانی میدانی بود.

اما تاکنون همه این ترفندها شکست خورده است و نه فقط تیم ملی کشورمان امتیازهای قابل قبول در جام‌جهانی کسب کرده، بلکه مردم ایران یکصدا به رد ایده مقابله با تیم ملی پرداخته‌اند و نقشه جریانات ضدایرانی برای شکست تیم ملی را ناکام گذاشته‌اند.

اما فارغ از آنچه بر تیم ملی کشورمان در این هفته‌ها گذشته، باید یادآوری کرد که دلیل مقابله اپوزسیون خارج‌نشین با تیم ملی، نقش مهم این تیم در دیپلماسی عمومی و قدرت نرم جمهوری اسلامی است.

در تعریف قدرت در عصر جدید گفته می‌شود که تنها توان نظامی یا ثروت اقتصادی و موقعیت ژئوپلتیک عامل قدرت محسوب نمی‌شود و مولفه‌هایی چون فوتبال و تیم ملی به عنوان مظهر قدرت نرم، نمایش دهنده توان یک دولت-ملت است.

در این تعریف، موفقیت در فوتبال آن هم در سطح ملی و با بازتاب جهانی، می‌تواند این پیام را به افکارعمومی جهان منتقل کند که یک کشور از آرامش و تمرکز داخلی برخوردار بوده و در سطح ملی قدرت خود را در مستطیل سبز به نمایش می‌گذارد.

ناتوانی بسیاری از کشورهای مدعی در بروز و ظهور این قدرت باعث شده تا آنها بخواهند از ایران انتقام گرفته و ضعف خود در میادین ورزشی را از طریق حاشیه‌سازی برای قهرمانان ایران جبران کنند.

سیاسی کردن ورزش، ترغیب ورزشکاران به مهاجرت، تخریب رسانه‌ای مدال آوران ایرانی و فحاشی به آنان ازجمله ترفندهای ناجوانمردانه‌ای است که با هدف تخریب قدرت نرم کشورمان به کار گرفته می‌شود.

اما در مقابل همه این هجمه‌ها، قدرت نرم ایران در عرصه‌های مختلف ازجمله فوتبال نه تنها کاسته نشده، بلکه افزایش یافته و اتفاقا ایجاد حساسیت‌های ملی و سیاسی بر روی تیم ملی، مردم ایران را به این نتیجه رسانده که با تقویت حمایت از ورزشکاران، نقشه‌های دشمن برای تخریب وجهه ایران را ناکام بگذارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها