گفت‌وگوی «جام‌جم» با امیرحسین عنایتی، تهیه‌کننده و کارگردان «طعم طمع»

طعم اصالت

«خدا یه ماهی بزرگ توی تور ما انداخته! از آدمی که چیزی برای از دست دادن نداره خیلی کار‌ها برمی‌آد، معلومه کشتن آدم‌ها کاری نداره، رقیب قدرش خوبه و ...» این‌ها دیالوگ شخصیت‌های تازه‌ترین سریال تلویزیون به نام «تمام‌رخ» است که پخش تیزر آن از چند روز پیش شروع شده‌است. این سریال تلویزیونی از تولیدات سیمافیلم است که همیشه دست روی موضوعات متفاوت می‌گذارد و آن‌ها را دستمایه تولید سریال قرار می‌دهد.
کد خبر: ۱۳۸۸۶۷۸
نویسنده فاطمه عودباشی - دبیر گروه رسانه

اکنون این مرکز سریال‌سازی سیما که قدمت چندساله در رسانه‌ملی دارد و سریال‌های پر مخاطب سیما را تولید می‌کند سریال تلویزیونی تمام‌رخ را ساخته که قرار است به زودی از شبکه سه سیما روانه آنتن شود. نکته قابل تامل به تیزر سریال مربوط می‌شود با این‌که یک دقیقه و ۱۹ثانیه است، اما با یک تدوین زیبا صحنه‌های متفاوت سریال به گونه‌ای کنار هم چیده شده که ناخودآگاه آدرنالین مخاطبان تلویزیون را بالا می‌برد و به آن‌ها این وعده را می‌دهد که منتظر تماشای یک سریال پر مخاطب باشند. تهیه‌کنندگی این سریال را ابوالفضل صفری به عهده دارد که تا امروز سریال‌های پر مخاطب همچون خانه امن، سارق روح، سرجوخه و... را ساخته که مورد اقبال گسترده مردمی قرار گرفته‌است. در این گزارش مروری بر این سریال و کارنامه سازندگان و هنرمندان آن داشته‌ایم.

به گزارش جام‌جم، کافی است نگاهی به سریال‌های تلویزیونی در سال‌های دور داشته‌باشیم، آن وقت است که متوجه تغییر رویکرد آثار نمایشی در این رسانه می‌شویم. در گذشته سوژه غالب مجموعه‌ها به ملودرام ختم می‌شد، اما در سال‌های اخیر این اتفاق رنگ و لعابی تازه گرفته، زیرا تهیه‌کنندگان و کارگردانان دست روی سوژه‌هایی گذاشته‌اند که نه‌تن‌ها مخاطبان را سرگرم می‌کند، بلکه بکر و جذاب است. به همین دلیل شاهد رونق سریال‌های تلویزیونی هستیم.

تحریم و تروریسم اقتصادی

یکی از موضوعات جذابی که اخیرا دستمایه قرار داده شده، سوژه‌های امنیتی - اجتماعی، تحریم و تروریسم اقتصادی است که مورد توجه و استقبال مخاطبان هم قرار گرفته‌است. تمام رخ یکی از تولیدات جدید تلویزیونی به کارگردانی محمود معظمی و تهیه‌کنندگی ابوالفضل صفری است که قرار است از شبکه سه پخش شود و شب‌های زمستانی مردم را گرم کند. از آنجا که آثار قبلی صفری مخاطبان زیادی را جذب کرده، این انتظار می‌رود که وی در این اثر هم بتواند مخاطبان زیادی داشته‌باشد. ممکن است برای مخاطبان این سوال پیش بیاید که سریال تلویزیونی تمام رخ قرار است به چه موضوعی بپردازد. باید در این باره گفت که دست اندرکاران این سریال برای تولید آن سراغ موضوع تحریم و تروریسم اقتصادی رفته‌اند؛ موضوعی که این روز‌ها درباره آن حرف و حدیث‌های زیادی گفته می‌شود و از آن مطالب زیادی در رسانه‌های مکتوب و خبرگزاری‌ها خوانده‌ایم. حال باید دید گروه سازنده سریال تمام‌رخ چگونه به این موضوع می‌پردازد تا تماشای آن برای مخاطبان خالی از لطف نباشد.

قصه آدم‌های وطن فروش

تمام‌رخ قرار است تصویر خانواده و آدم‌هایی باشد که شخصیت‌های متزلزلی دارند. مسلما همه ما چنین آدم‌هایی را بار‌ها در جامعه دیده‌ایم. این افراد می‌توانند تحصیلکرده باشند، اما فریب می‌خورند و طمع پول زیاد از یک‌سو و فقدان امنیت و عشق در خانواده، از سویی دیگر باعث می‌شود آدمی به خیانت و حتی وطن‌فروشی تن دهد.

این خلاصه‌ای از مجموعه تلویزیونی تمام‌رخ است که می‌خواهد روایتگر چنین افرادی باشد. تیزر پخش سریال تلویزیونی تمام‌رخ که از چند روز پیش آغاز شده، نشان می‌دهد قرار است مخاطبان تلویزیون با یک قصه مهیج روبه‌رو شوند؛ قصه‌ای که آدرنالین‌شان را بالا ببرد و با علاقه پیگیر این سریال باشند. سکانداری یا بهتر بگوییم کارگردانی سریال تمام‌رخ هم به عهده محمود معظمی است که دغدغه ساخت آثار اجتماعی خاص را دارد. آخرین کار تلویزیونی که از این کارگردان از رسانه‌ملی پخش شده، سریال بوی باران است که او در این سریال به زیبایی به طبقه‌های مختلف اجتماعی پرداخته‌بود، حتی به طبقه افغان جامعه ایران که با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند.

این سریال او با اقبال مردم روبه‌رو شده و جزو سریال‌های پرمخاطب بود. او قبل از سریال بوی باران، مجموعه‌های فاخته و تکیه بر باد را ساخته که در زمان پخش، مورد توجه بینندگان قرار گرفته‌بود. البته این کارگردان با تجربه این روز‌ها بیکار نیست و مشغول کارگردانی سریال محرمانه برای تلویزیون است و علاوه بر این‌که قصه اجتماعی دارد و به موضوع کرونا و کشف واکسن می‌پردازد، موضوع امنیتی هم دارد و کسانی را که در این حوزه سنگ‌اندازی می‌کنند مورد بررسی قرار می‌دهد.

هنرمندانی از نسل‌های مختلف

باید بگذاریم سریال تلویزیونی تمام‌رخ پخش شود تا ببینیم معظمی در تازه‌ترین ساخته‌اش چگونه به آدم‌های وطن‌فروش پرداخته‌است. در این مجموعه رحیم نوروزی، آرش آصفی، معصومه بافنده، احسان امانی، ویدا جوان، نگین صدق‌گویا، مهدی سلوکی، بهزاد خداویسی، کاظم هژیرآزاد، رحمان باقریان، علیرام نورایی، شیدا یوسفی، مهوش صبرکن و وحید نفر در این سریال ایفای نقش می‌کنند. نکته قابل تامل این است که کارگردان برای ساخت این سریال سراغ نسل‌های مختلف رفته و جالب است برای نقش‌های اصلی هنرمندانی را در نظر گرفته که این روز‌ها خیلی چهره نباشند. او سعی کرده از آن‌ها برای نقش‌هایی استفاده کند که مخاطب قبلا آن‌ها را در ایفای چنین نقش‌هایی ندیده‌است. همین موضوع جای تامل دارد؛ زیرا کارگردانان این روز‌ها ترجیح می‌دهند با هنرمندان خیلی چهره کار کنند تا از این طریق بتوانند تعداد مخاطبان شان را بالا ببرد. اما وقتی کارگردانی برخلاف این قاعده عمل می‌کند، یعنی نشان می‌دهد او می‌خواهد روی محتوا و بازی‌ها تمرکز کند و روی دعوت از چهره‌ها تمرکز نداشته‌باشد.

غافلگیری مخاطبان

تیزر سریال نشان می‌دهد مخاطبان قرار است به واسطه بازی این هنرمندان نه فقط آن‌ها را در لباس شخصیت‌های متفاوت قصه ببینند، بلکه غافلگیر هم شوند. یکی از نقش‌های محوری این سریال را معصومه بافنده بازی می‌کند که نخستین بار در سینما حضور یافت. او در سریال‌های ساختمان ۸۵ و ۸۷ متر بازی کرده که دومی در نوبت پخش قرار دارد. البته گروه تولید، خبری از نقش این هنرمند منتشر نکرده‌اند که نقش منفی قصه را به عهده دارد یا مثبت. همچنین در میان فهرست بازیگران، اسم کاظم هژیرآزاد دیده می‌شود که به تازگی سریال تلویزیونی بی‌همگان از او پخش شده و نقش یک معلم را ایفا کرده‌بود. حال باید دید در این سریال چه نقشی را ایفا می‌کند. محمود معظمی در این سریال از هنرمندان خارجی هم استفاده کرده است.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها