کدام فیلم‌ها برای فجر۴۱ به صف شدند

خیز سینما برای سیمرغ

عنوان «آمادگی ۱۰۰فیلم برای حضور در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر» ازجمله تیتر‌هایی بود که در روز‌های گذشته در بسیاری از رسانه‌های رسمی کشور منتشر شد. همین مسأله گمانه‌زنی‌هایی را در میان اهالی رسانه و منتقدان به وجود آورد و بسیاری از سینماگران فعال در این روزها، ترکیبی از نام‌های مهمی که احتمال حضور در این دوره از جشنواره را دارند منتشر کردند تا ثابت کنند چراغ هنر همواره روشن می‌ماند تا بعد‌ها که جوانان هنرمند آن را ادامه دهند.
کد خبر: ۱۳۸۸۶۶۳
نویسنده ساناز قنبری - گروه فرهنگ‌وهنر

تنور داغ این دوره از جشنواره

از مدت‌ها پیش حرف و حدیث‌هایی بود که به‌دلیل سختگیری‌های زیاد، فیلمسازان از ارائه فیلمنامه‌های‌شان به شورای پروانه ساخت امتناع می‌کنند. این درحالی‌بود که از ابتدای امسال فیلمنامه‌های زیادی از فیلمسازانی نام‌آشنا به شورای پروانه ساخت ارائه شد. پنج فیلمنامه در خردادماه، پنج فیلمنامه در تیرماه، ۱۵ فیلمنامه در شهریورماه و ۲۵فیلمنامه در ۲۴ روز اول مهرماه به شورای پروانه ساخت ارائه شد. از سوی دیگر با پایان‌یافتن مهلت ثبت‌نام در بخش ملی جشنواره فیلم فجر، مشخص شد ۷۵ فیلم، فرم حضور در این رویداد را پر کرده‌اند. البته از این تعداد حدود ۳۰ فیلم، مرحله فیلمبرداری را طی کرده‌اند و در مرحله پست‌پروداکشن قرار دارند و برخی از آن‌ها هم کاملا در مرحله نمایش هستند، اما در نهایت باید دید چه تعداد از این آثار خواهند توانست با نظر هیات انتخاب، وارد گود جشنواره امسال شوند.

رقابت سنگین فیلمسازان

ازجمله مهم‌ترین چهره‌هایی که برای جشنواره چهل‌ویکم موفق به دریافت پروانه ساخت شده‌اند، می‌توان به بهمن فرمان‌آرا، کیومرث پوراحمد، کیانوش عیاری، پرویز شهبازی، محمود کلاری، محمدحسین لطیفی، محسن امیریوسفی، تهمینه میلانی، نرگس آبیار، شهریار بحرانی، محمدعلی باشه‌آهنگر، انسیه شاه‌حسینی، علی ژکان، مهدی جعفری، تورج اصلانی، علیرضا امینی، رهبر قنبری، مهرداد خوشبخت، امیرحسین ثقفی، ابراهیم ایرج‌زاد، عادل تبریزی، اصغر نعیمی، مصطفی تقی‌زاده، سهیل موفق، پدرام پورامیری و حسین امیری دوماری اشاره کرد. ضمن این‌که از میان کارگردانانی که پروانه ساخت فیلمنامه آن‌ها طی روز‌های آینده صادر می‌شود نیز می‌توان از مهدی صباغ‌زاده، فرزاد موتمن، بهروز شعیبی، علی روئین‌تن، سام قریبیان، مصطفی شایسته، آرش معیریان، رضا گوران، بهتاش صناعی‌ها، ابراهیم ابراهیمیان، رامتین لوافی‌پور، سهیل بیرقی، علی قوی‌تن، کریم امامی و مزدک میرعابدینی نام برد. این نفرات البته جدای از کارگردانان جوان فیلم‌اولی است که هرسال در جشنواره فجر با ارائه آثاری کم‌نظیر خوش‌می‌درخشند. همچنین احتمال بالایی دارد پروژه‌هایی مانند «مست‌عشق» به کارگردانی حسن فتحی، «رگ‌های‌آبی» به کارگردانی جهانگیر کوثری، «کابل پلاک ۱۰» به کارگردانی نوید محمودی و «پیرپسر» به کارگردانی اکتای براهنی که سال گذشته نتوانستند خود را به جشنواره فجر برسانند هم در جشنواره فجر امسال رونمایی شوند.

هوشمندی در حذفیات متن فراخوان

طبق فراخوان این دوره از جشنواره فیلم‌فجر دیگر محدودیت زمان تولید از روی فیلم‌ها برداشته شده. به عبارتی تا پیش از این، یکی از بند‌های مهم فراخوان جشنواره فجر، منوط به سال ساخت اثر در ۱۲ ماه منتهی به زمان جشنواره بود، اما در جشنواره امسال، فیلم‌هایی که تا قبل از بهمن ۱۴۰۱، به هیچ نحوی نمایش داده نشده‌اند هم فرم این رویداد را پر کردند. شکستن عدد ۲۲ فیلم برای آثار بخش مسابقه نیز از جمله هوشمندی‌هایی بود که در این دوره از جشنواره رخ‌داد. تا پیش از این، عدد ۲۲، یکی از شاخص‌های فراخوان جشنواره فجر بود. عنوانی که در برخی از سال‌ها سبب می‌شد تا فیلم‌های خوبی نتوانند وارد بخش رقابتی شوند و در برخی سال‌ها نیز این اندازه فیلم خوب، فرم جشنواره را پر نمی‌کرد و داوران به‌ناچار مجبور به پذیرش آثار کم‌مایه می‌شدند. در فراخوان جشنواره امسال، هیچ نامی از ۲۲ فیلم برده نشده و این می‌تواند اتفاق خوبی برای ارتقای توان کیفی جشنواره فجر امسال باشد. همچنین در جشنواره سال‌جاری فیلم‌فجر در بخش فیلمنامه اقتباسی سیمرغی اهدا نخواهد کرد. این درحالی‌است که در جشنواره فیلم فجر دوره چهلم هرچند هیچ اثری نتوانست این سیمرغ را دریافت کند، اما این جایزه لحاظ شده بود که در جشنواره امسال به‌کل این سیمرغ حذف شده است. به‌هرحال سازوکار چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر به دبیری مجتبی امینی بسیار زودتر از سال‌های گذشته منتشر شد تا در همین ابتدا نشان دهد که می‌توان به برگزاری جشنواره‌ای برنامه‌ریزی‌شده امیدوار بود و حالا دیگر باید منتظر ماند تا آمار رسمی در جشنواره فجر امسال منتشر شود. در ادامه نگاهی داریم به برخی فیلم‌هایی که برای حضور در جشنواره فیلم‌فجر آماده می‌شوند.

برخی از فیلم‌هایی که برای حضور در جشنواره آماده می‌شوند

پرونده باز است

کارگردان: کیومرث پوراحمد
بیست‌ویکمین اثر سینمایی پوراحمد و ازجمله فیلم‌های آماده‌ای است که فرصت حضور در جشنواره فجر امسال را دارد. این فیلم ماجرای یکی از پرونده‌های قضایی است که طی سال‌های گذشته بسیار معروف شده بود.

غریب

کارگردان: محمدحسین لطیفی
این فیلم به تهیه‌کنندگی سازمان هنری - رسانه‌ای اوج و حامد عنقا است که مقطعی از زندگی شهید محمد بروجردی را به تصویر می‌کشد. این فیلم دومین تجربه لطیفی در سینمای دفاع‌مقدس پس از «روز سوم» است.

رکسانا

کارگردان: پرویز شهبازی
«رکسانا» مضمونی اجتماعی دارد و درباره جوانان است که پرویز شهبازی نویسندگی و کارگردانی و مسعود ردایی تهیه‌کنندگی آن را برعهده دارد. طبق شنیده‌ها فیلمبرداری این فیلم هم‌اکنون به اتمام رسیده است.

قیف

کارگردان: محسن امیریوسفی
امیر یوسفی پس از گذشت ۱۰سال از فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی» پروانه ساخت فیلم «قیف» را به تهیه‌کنندگی سعید ملکان گرفت. این فیلم این روز‌ها در مرحله پس‌تولید قرار گرفته است.

زمانی در ابدیت

کارگردان: مهدی نوروزیان
این فیلم در اردیبهشت امسال به تهیه‌کنندگی نیکی کریمی با بازی لیلا حاتمی و نیکی کریمی کلید خورد. «زمانی در ابدیت» در ژانر درام، اجتماعی و خانوادگی ساخته شده و الان آماده نمایش است.

لوتریا

کارگردان: علی عطشانی
عطشانی سال گذشته این فیلم را با حضور بازیگرانی همچون آنتونیو مونروی، آرلیز بنل و برزو ارجمند در شهر پاچوکا در کشور مکزیک آغاز کرد. فیلمنامه «لوتریا» براساس یک داستان واقعی نوشته شده و اکنون آماده نمایش است.

زنگ آخر

کارگردان: شهرام عبدلی
«زنگ‌آخر» به کارگردانی شهرام عبدلی و تهیه‌کنندگی اشکان حاج‌حسنی در ژانر سینمایی کودک‌ونوجوان است. این فیلم روایتگر قصه پسربچه‌ای است که در کودکی از مادربزرگ خود خاطرات شیرین و خوبی دارد.

در آغوش درخت

کارگردان: بابک خواجه‌پاشا
فیلمبرداری اولین تجربه سینمایی بابک خواجه‌پاشا اواخر مرداد به پایان رسید و برای حضور در جشنواره فیلم فجر در حال آماده‌سازی است. «در آغوش درخت» یک درام خانوادگی است و دغدغه‌های یک زوج را بیان می‌کند.

مسخ نرگس

کارگردان: حامد علیزاده
قصه این فیلم که با همکاری هنرمندان ایران و اسپانیا مقابل دوربین رفته، تماما در شهر بوشهر می‌گذرد. این فیلم درباره یک خانم هنرمند اسپانیایی است که برای کاری به کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس آمده است.

اتاقک گلی

کارگردان: محمدعلی عسگری
این فیلم به تهیه‌کنندگی داوود صبوری، درباره نجات یک دختر کرد از دست منافقان توسط بچه‌های لشکر۲۷ محمد‌رسول‌ا... (ص) است. تهیه‌کننده این فیلم یکی از رزمنده‌هایی است که برای نجات این دختر وارد این عملیات می‌شود.

شهر خاموش

کارگردان: احمد بهرامی
«شهرخاموش» درباره زنی به نام بمانی است که به جرم قتل همسرش ۱۰سال در زندان بوده و در این فاصله فرزندان او به خانواده شوهرش سپرده شده‌اند. این فیلم برنده جایزه بهترین کارگردانی جشنواره تالین کشور استونی شد.

آن‌ها مرا دوست داشتند

کارگردان: محمدرضا رحمانی
«آن‌ها مرا دوست داشتند» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی محمدرضا رحمانی با محوریت یک موضوع انسانی قرار است به چالشی جدید بپردازد. شهرام قائدی و هادی تسلیمی از بازیگران این فیلم هستند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها