از ارسال بمب‌های‌شیمیایی تا عملیات‌روانی در سفارتخانه آلمان

همدست‌صدام بازهم علیه‌ایران

بغض آن‌ها از جمهوری اسلامی تمام نشدنی است، این دیگر فقط سیاست نیست، یک نزاع گفتمانی است که اتفاقات اخیر ایران هم بهانه‌ای شده تا آلمان به مثابه نگاه رادیکال اروپا به اسلام برای آسیب زدن به چهره بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران از هیچ راهی دست خالی برنگردد چه فوتبال باشد و چه شوآف نشست حقوق بشری سازمان ملل.
کد خبر: ۱۳۸۸۶۵۷
نویسنده امین صبحی - دبیر گروه سیاسی

آلمان این روز‌ها آن‌قدر علیه ایران صفحه‌سازی کرده که به نوعی به کانون تحرکات ضدایرانی اروپا تبدیل شده و سفارت برلین هم در تهران قرارگاه آن‌ها در این میدان جنگ است.

سکانس اول؛ دیپلماسی فوتبال

آلمانی‌ها برای جنگ روانی علیه ایران، آرام و قرار ندارند. اول همین هفته و درحالی که کشورمان در آستانه دیدار حساس با آمریکا قرار داشت، حاشیه‌سازی کلینزمن آلمانی علیه ایران یک جنگ روانی جدید به راه انداخت که البته با پاسخ محکم کی‌روش خنثی شد.

یورگن کلینزمن که در دهه ۹۰میلادی بهترین مهاجم فوتبال ژرمن‌ها بود، این روز‌ها در شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی در ظاهر کارشناس دیدار‌های جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر حاضر شده است و اخیرا یکی از اظهارنظرهایش درباره تیم ملی ایران با واکنش‌های منفی زیادی مواجه شد. کلینزمن بعد از بازی مقابل ولز، تیم ایران را متهم کرده بود که «روی داور کار می‌کنند». این اظهارنظر که بعد از برد خیره کننده ایران برابر ولز مطرح شد برای کسی که در فیفا مسئولیت دارد، بسیار عجیب و دور از انتظار بود و همین باعث شد کی‌روش خواستار کناره‌گیری کلینزمن از گروه مطالعاتی فنی فیفا شود و بعد از بالا گرفتن این غائله کلینزمن ۵۸ ساله با عقب‌نشینی از مواضع ضدایرانی خود گفت «بعضی مسائل خارج از موضوع بحث، بررسی شده‌اند. سعی کردم به کی‌روش تلفن بزنم و اوضاع را آرام کنم.»

سکانس دوم؛ دیپلماسی عمومی

شامگاه سوم آذر بود که ژنو سوئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به بهانه اغتشاشات در ایران قطعنامه‌ای را درباره آنچه «وضعیت حقوق بشر در ایران» خواند، تصویب کرد و با تصویب این قطعنامه، شورای حقوق بشر مدعی شد کمیته‌ای حقیقت یاب برای بررسی ادعا‌های نقض حقوق بشر تشکیل خواهد داد، موضوعی که دیروز تهران به‌صراحت اعلام کرد «ایران با کمیته حقیقت‌یاب همکاری نخواهد کرد، چون استفاده عجولانه از ساز و کار‌های حقوق بشری و رویکرد‌های سیاسی و استفاده ابزاری مردود است و هیچ کمکی به مفهوم حقوق بشر نخواهد کرد.»

به هرحال این قطعنامه ضدایرانی با پرچمداری آلمان با ۲۵رأی موافق، شش رأی مخالف و ۱۵رأی ممتنع به تصویب رسید و تناقضی آشکار در عمل سیاسی برلین بود که باعث شد فعالان حقوق بشری به این اتفاق واکنش نشان دهند. چین، پاکستان، اریتره، ونزوئلا، کوبا و ارمنستان شش‌کشوری بودند که به این قطعنامه رأی منفی دادند. کشور‌های بولیوی، برزیل، کامرون، ساحل عاج، هند، اندونزی، قزاقستان، مالاوی، مالزی، موریتانی، نامیبیا، قطر، سنگال، سودان، امارات و ازبکستان به قطعنامه رأی ممتنع داده بودند. البته بعد از مدعی شدن آلمان برای برگزاری نشست ویژه شورای حقوق‌بشر در مورد رویداد‌های اخیر کشورمان و تکرار اظهارات مداخله جویانه و بی‌پایه و اساس مقامات آلمانی، هانس اودو موتسل، سفیر جمهوری فدرال آلمان دوباره به وزارت خارجه احضار شد، درحالی که ۲۳ آبان هم سفیر آلمان به‌دلیل اظهارات غیرمسئولانه مقامات کشورش به وزارت خارجه احضار شده بود. در احضار سفیر آلمان به وزارت خارجه، به سفیر این کشور گفته شد قطعنامه اخیر نشست ویژه شورای حقوق بشر گامی اشتباه بر اساس رویکردی کاملا سیاسی و ابزاری نسبت به حقوق بشر و از اساس مردود است و جمهوری اسلامی ایران با هر ساز و کاری که بر مبنای آن تعریف شده، همکاری نخواهد کرد و سفیر آلمان هم تاکید کرد این موضوع را در اسرع وقت به مقامات کشورش منعکس می‌کند.

آلمان عامل اصلی شکل‌گیری دو جنگ جهانی

اما این تناقض حقوق بشری توسط آلمان به نشست ساختمان شماره‌۸ وزارت خارجه هم کشیده شد و کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران پیگیر جنایات کشور‌های غربی علیه ملت ایران از جمله جنایت‌های آلمان و شرکت‌های آلمانی خواهد بود. دولت آلمان، دولتی است که در طول تاریخ و سالیان گذشته عامل اصلی شکل‌گیری دو جنگ جهانی بوده است. فارغ از این‌که میلیون‌ها نفر در این دو جنگ کشته شدند. ایران جزو کشور‌هایی بود که به رغم بی‌طرفی خسارات بسیار زیادی از ناحیه شکل‌گیری این جنگ متحمل شد و هزاران نفر از ملت ایران در نتیجه این جنگ به‌طور مستقیم و غیرمستقیم کشته و قربانی شدند.

به گفته کنعانی بر اساس اسناد سازمان ملل متحد، مسئولیت تجاوز به جمهوری اسلامی ایران با رژیم بعث عراق بود. در طول جنگ، دولت‌های غربی خصوصا آلمان با علم و اطلاع دولتمردان این کشور مبنی بر استفاده صدام از مواد شیمیایی در تولید تسلیحات، آن را در اخیار رژیم بعث عراق قرار دادند که جنایات بی‌شماری با این تسلیحات و تجهیزات علیه ملت ایران و عراق انجام شد.

نقش آلمان در تسلیح عراق به مواد شیمیایی

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: گزارش‌های سازمان ملل و نشریات آلمانی از جمله اشپیگل به نقش آلمان در تسلیح عراق به مواد شیمیایی تصریح کرده است. در این روز‌ها با پرچمداری دولت آلمان در طرح ادعا‌های حقوق بشری و ارائه پیش‌نویس قطعنامه ضد ایرانی در شورای حقوق بشر علیه جمهوری اسلامی ایران مواجه هستیم. کشورهایی، چون آلمان چطور به خودشان حق می‌دهند مدعی حقوق بشر باشند در حالی که زنان و کودکان ما را در سردشت بمباران شیمیایی کرده‌اند و اکنون دم از دفاع از حقوق زنان کرد ما می‌زنند؟ این شرم‌آور و نفاقی آشکار است.

آلمان بازیگر جدید پلیس بد در قبال ایران

بنابراین به نظر می‌رسد، اروپایی‌ها از جمله آلمان که با وجود دولت‌های نژادپرست از جمله کشور‌هایی محسوب می‌شوند که خودشان در صف اول نقض مبانی حقوق بشر هستند، بررسی وضعیت رنگین پوست‌ها، زنان و اقلیت‌ها در این کشور‌ها چنین وضعیتی را به‌خوبی نشان می‌دهد، اما بالاتر از این موضوع، نکته قطعی این است که در این جنگ ترکیبی جدید، آمریکا و اروپا در قبال فشار بر ایران تقسیم کار کرده‌اند که در این تقسیم کار آلمان به‌جای کشور فرانسه بازیگر جدید نقش پلیس بد شده و غرب به‌وسیله آلمان به‌دنبال تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی در نهاد‌های بین‌المللی است تا ایران را وادار به عقب‌نشینی کنند.

پیش از این هم حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه در گفت‌وگویی با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد با مردود خواندن تلاش‌ها برای برگزاری نشست ویژه شورای حقوق بشر در مورد ایران، نسبت به تاثیرات منفی اقدام سیاسی این شورا بر همکاری‌های ایران با غرب هشدار داده بود.

روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها