دلیل دیگری بر این‌که چرا نباید ماهی‌قرمزها را در طبیعت رها کنیم

صید ماهی‌ قرمز ۳۰ کیلوگرمی در فرانسه

اخیرا ماهی‌ قرمز غول‌ آسایی به وزن ۳۰کیلوگرم از دریاچه‌ های بلو واتر در فرانسه صید شده‌ است که به نظر می‌رسد رکورد سنگین‌ وزن‌ترین ماهی‌قرمز صیدشده تا به امروز را شکسته‌ باشد.
کد خبر: ۱۳۸۸۵۲۳
نویسنده کاظم کوکرم - روزنامه‌نگار علم

این ماهی‌که کاروت (به معنی هویج) نام دارد ۲۰ سال پیش در این دریاچه رهاسازی شد و از آن زمان پیوسته رشد کرده و حالا به یکی از بزرگ‌ترین نمونه‌های ماهی‌قرمز در جهان تبدیل شده‌است؛ اکنون تقریبا قد و قواره یک کودک ۱۰ساله را دارد! بیش از ۱۰۰‌نژاد ماهی‌قرمز در سراسر جهان زیست می‌کنند. به عنوان یک‌قاعده کلی باید بدانیم آنها انواع مقاوم و طلایی ماهی‌کپور اهلی هستند. آنها انواع و اقسام متنوعی دارند، مانند ماهی‌قرمز کله شیری یا مانند ماهی‌قرمز چشم آسمانی و... گاهی هم در نتیجه آمیزش با گونه‌های دیگری مانند کوی، گونه هیبرید متولد می‌شود که در مورد ماهی فعلی یعنی کاروت نیز به نظر می‌رسد این گونه باشد. صیاد انگلیسی که این ماهی را توانست بگیرد، ۲۵ دقیقه با کاروت کلنجار رفت تا بتواند این عکس دو نفره را ثبت و بعد رهایش کند.

ماهی‌ قرمز چطور این‌قدر بزرگ می‌شود؟

قد و قواره غول‌آسای کاروت به ما یادآوری می‌کند چرا نباید حیوانات خانگی مانند ماهی‌قرمز سفره هفت‌سین را در طبیعت رها کنیم. زیرا اینها ماهی‌های مقاوم و سرسختی هستند که در محیط آزاد رقیب غذایی آبزیان بومی می‌شوند و می‌توانند تا این ابعاد رشد کنند. وقتی در طبیعت چنین ماهی‌قرمز بزرگی را می‌بینیم، می‌توانید مطمئن باشید بسیاری از ماهی‌ها، گیاهان و آبزیان دیگر به علت هم‌غذایی او با این مهمان ناخوانده مهاجم از صفحه روزگار محو شده‌اند. ماهی‌قرمزها، ماهیانی همه‌چیزخوار و چرنده‌هایی حریص هستند که هر ماده خوراکی را که در طبیعت پیدا کنند، در چشم برهم زدنی می‌بلعند. در این فرآیند، آنها ممکن است انگل‌ها را هم بخورند و از طریق مدفوع خود به جای دیگری در طبیعت انتقال دهند. ماهی‌قرمزها با توجه به نژادشان ممکن است طول عمر بالایی داشته‌باشند؛ به‌خصوص اگر همچون کاروت حاصل آمیزش با گونه‌ای مثل کوی (Koi) باشند، می‌توانند ابعاد بزرگ‌تری در طول عمر خود پیدا کنند. نکته شگفت‌انگیز دیگر این است این ماهی‌ها همچون دیگر انواع خانواده کپورماهیان در تمام طول عمر رشد می‌کنند و این گونه نیستند که با رسیدن به سن بلوغ رشدشان متوقف شود. نکته جالب دیگر درباره ماهی‌قرمزها این است که اندازه آنها تا حد زیادی تحت تأثیر محیطی است که در آن زندگی می‌کنند. برای مثال ماهی‌قرمزهای سفره هفت سین ما که معمولا در تنگی کوچک و با غذادهی متوسط نگهداری می‌شوند، غالبا به دلیل استرس‌های ناشی از زندگی در محیطی محصور و با حضور انسان کوچک می‌مانند و رشد چشمگیری نمی‌کنند. این در حالی است که همان ماهی‌قرمز وقتی در حوضچه حیاط خانه‌ای قدیمی یا اگر در استخر خانه رهاسازی شود و مقدار بیشتری غذای دستی و جلبک در اختیار داشته‌باشد، خواهید دید که طی چند ماه و چند سال چقدر می‌تواند بزرگ شود. این همان اتفاقی است که در طبیعت می‌افتد و نشان می‌دهد اگر از سر بی‌مسئولیتی ماهی‌قرمز سفره هفت‌سین را در طبیعت رها کنیم، به گونه‌ای مهاجم و مخرب تبدیل‌می‌شود. جالب است بدانید در آمریکا، رهاسازی ماهی‌های خانگی مانند ماهی‌قرمز در آبراهه‌های طبیعی غیرقانونی است و افراد خاطی جریمه می‌شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها