در آستانه بازی تیم ملی ایران با آمریکا، شخصیت‌های فوتبالی از یک طرف و فعالیت برخی صفحات در فضای مجازی سعی می‌کنند حاشیه‌هایی ضد ایرانی به وجود آورند. جرقه این اتفاقات از سمت یورگن کلینزمن، سرمربی سابق تیم ملی آمریکا زده شد که این روزها در کنار سمتش در فیفا به تحلیل مسابقات جام‌جهانی در شبکه‌های تلویزیونی هم می‌پردازد. او شنبه‌شب به‌عنوان کارشناس در تلویزیون بی‌بی‌سی اسپورت حاضر شد و حرف‌های جنجالی در مورد فوتبال ایران زد.
کد خبر: ۱۳۸۸۵۱۷

در بخشی از این برنامه وقتی مجری از کلینزمن در مورد نحوه بازی تیم ملی ایران پرسید او این‌طور جواب داد: این فرهنگ و روش کار آنهاست‌ و برای همین کارلوس کی‌روش را دارند. او برای تیم ملی ایران مناسب است؛ او در آمریکای جنوبی نتوانست کاری کند، با کلمبیا نتوانست صعود کند و مصر را هم به جام‌جهانی نرساند و دقیقا قبل از جام‌جهانی به ایران برگشت و کشوری را هدایت کرد که مدت زیادی مربی آن بوده است. این تصادفی نیست و از روی عمد است. این بخشی از فرهنگ و بازی آنهاست؛ می‌دیدید داور را فریب می‌دادند و نیمکت آنها مدام شلوغ می‌کرد و کنار زمین به خط‌نگهدار یا داور چهارم شکایت می‌کردند. این بخشی از فرهنگ آنهاست؛ کاری می‌کنند که تمرکزت را از دست بدهی و ندانی چه چیزی برایت مهم است. تنها چند ساعت پس از این حرف‌ها بود که کارلوس کی‌روش با انتشار مطلبی در اینستاگرام، واکنش تندی به حرف‌های کلینزمن داشت. کی‌روش نوشته‌اش را این‌طور شروع کرد: یورگن عزیز، تو پیشقدم شدی که مرا کارلوس صدا کنی و من فکر می‌کنم اشکالی نداشته باشد که تو را یورگن خطاب کنم ... بدون این‌که حتی مرا شخصا بشناسی شخصیت من را با غرور همیشگی خودت قضاوت کردی. هیچ اهمیتی ندارد که من چقدر برای عملکرد تو در زمین فوتبال می‌توانم احترام قائل باشم. آن سخنانت در فرهنگ ایران، تیم ملی ایران و بازیکنان من مایه شرمساری در فوتبال است. هیچ‌کس نمی‌تواند اتحاد ما را دچار تزلزل کند چون این موضوعات در سطح ما نیست.حتی با این حرف‌ها ما دوست داریم تو را دعوت کنیم به‌عنوان مهمان در کمپ تیم ملی حضور پیدا کنی و با بازیکنان ایران ارتباط بگیری و از آنها درباره کشورشان، مردم ایران، شعر و هنر و ریاضیات و جبر و تمدن هزاران‌ساله ایران بیاموزی و همچنین از بازیکنان ما بشنوی که چقدر فوتبال را دوست دارند و برای آن احترام قائلند.
کی‌روش پست آتشین خود را این‌طور ادامه داد: ما متوجهیم که به‌عنوان آمریکایی - آلمانی حمایت خود را از ما دریغ کرده‌ای. مشکلی نیست و با وجود اظهارات و اشاره‌های توهین‌آمیزت در بی‌بی‌سی که تلاش کرده‌ای زحمات، فداکاری و مهارت ما را زیر سؤال ببری به تو قول می‌دهیم بدون آن‌که قضاوتی درباره فرهنگ، ریشه و سابقه تو داشته باشیم همواره از حضورت در جمع خود استقبال کنیم. درعین‌حال تمام نگاه ما متوجه این نکته است تا از تصمیم فیفا در ارتباط با پست سازمانی تو به‌عنوان عضوی از کمیته فنی جام‌جهانی قطر 2022 باخبر شویم، چراکه به‌طور واضح انتظار ما از تو این است که پیش از بازدیدت از کمپ ما از سمت خود استعفا داده باشی. 

 کلینزمن سپر انداخت 
بعد از انتشار این پست از طرف سرمربی تیم ملی ایران، کلینزمن بار دیگر با شبکه بی‌بی‌سی مصاحبه و به نوعی از حرف‌هایش عقب‌نشینی کرد. کلینزمن به این شبکه گفت: به نظرم برداشت بدی از صحبت‌های من شد. من واقعا سعی خواهم کرد با کی‌روش تماس بگیرم و اوضاع را آرام کنم. قصدم هرگز انتقاد از کارلوس یا نیمکت ایران نبود. تمام حرف من این بود که آنها احساسی با شرایط برخورد می‌کنند که در واقع از بعضی جهات قابل تحسین است. 

شیطنت مجازی 
صفحات مجازی تیم‌ملی فوتبال آمریکا در اقدامی عجیب در تصویر جدول رده‌بندی گروه B جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر، نماد «ا...» را از پرچم جمهوری اسلامی ایران حذف کرد. این اقدام به‌سرعت با واکنش مسئولان فدراسیون فوتبال ایران روبه‌رو شد و آنها اعلام کردند در این مورد به کمیته انضباطی فیفا شکایت می‌کنند. بااین‌حال سایت رسمی فدراسیون فوتبال آمریکا پس از واکنش‌ فدراسیون فوتبال ایران تصمیم گرفت پرچم ایران را در سایت خود اصلاح کند. به دنبال این اتفاق، برخی به این مسأله اشاره کردند که فیفا با استناد به آیین‌نامه اخلاقی‌اش می‌تواند به خاطر تغییر پرچم جمهوری اسلامی ایران توسط آمریکایی‌ها، فوتبال این کشور را با محرومیتی سنگین مواجه کند. در بند یک ماده۲۲ آیین‌نامه اخلاقی فیفا آمده است: افراد مقید به این قانون نباید از طریق الفاظ یا اقدامات تحقیرآمیز و تبعیض‌آمیز به حیثیت یا تمامیت یک کشور، نژاد، رنگ پوست، قومیت، ملیت، منشأ اجتماعی، جنسیت، شخص خصوصی یا گروهی از مردم، زبان، مذهب، عقاید سیاسی یا هر عقیده دیگری، ثروت، تولد یا هر موقعیت دیگری توهین کند.

منبع: ضمیمه جام22 روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها