رئیس پلیس فتای ویژه شرق استان تهران خبر داد:

خالی کردن حساب با پیامک جعلی ابلاغیه قضایی

سال‌ها از روش کلاهبرداری به بهانه برنده‌شدن در مسابقات تلفنی و قرعه‌کشی‌ها می‌گذرد اما این روش نخ‌نما همچنان قربانی می‌گیرد و حجم قابل‌توجهی از پرونده‌های پلیس فتا را به خود اختصاص می‌دهد.
کد خبر: ۱۳۸۸۴۰۱
نویسنده محمد غمخوار - گروه حوادث

دیروز پلیس فتای تهران یکی از کلاهبرداران تلفنی را دستگیر کرد که به بهانه برنده‌شدن در مسابقه رادیویی حساب طعمه‌هایش را خالی می‌کرد. مجرم پس از تماس، اقدام به فضاسازی برای طعمه می‌کرد به‌طوری‌که او باور کند از استودیوی رادیو با او تماس گرفته‌اند. در ادامه با استفاده از ترفندهای خاصی از مالباخته درخواست می‌کرد برای دریافت جایزه خود کدهایی را که از طریق پیامک برایش ارسال شده به او اعلام کند. شاکیان هم با یک غفلت این کدها را در اختیار این فرد قرار داده و دقایقی بعد، متوجه سرقت تمامی موجودی کارت‌بانکی و خالی‌شدن حساب خود می‌شدند.

نکته‌ای که این‌دست مجرمان در اجرای نقشه خود بر آن تاکید دارند، بیداری حس طمع در مالباخته است. آنها چنان فضاسازی می‌کنند که در آن لحظه طعمه فقط به دریافت جایزه فکر و دستورات او را اجرا کند. وقتی پای صحبت‌های مالباختگان بنشینید، می‌گویند که پیش از این درباره این شگرد کلاهبرداری شنیده یا خوانده‌اند اما فکر نمی‌کردند یک روز خودشان گرفتار شوند. در برابر این شگرد یک لحظه تفکر قبل از هر اقدامی می‌تواند شما را از دام این مجرمان رها کند. اغلب مالباختگان نه در مسابقه‌ای شرکت کرده و نه به‌موقع قبض تلفن همراه‌شان را پرداخت کرده‌اند اما وقتی در فضاسازی مجرمان قرار می‌گیرند این موضوع را فراموش کرده و با ادعای برنده خوش‌شانس، حساب‌شان خالی شده و به بازنده بدشانس تبدیل می‌شوند.

نکته‌ای که پلیس فتا بر آن تاکید دارد، نحوه دریافت جایزه است. اگر تماس‌گیرنده برای دریافت جایزه از شما خواست پای دستگاه عابربانک بروید یا کدهای ارسالی به گوشی‌تان را به او اعلام کنید، شک نکنید در دام کلاهبرداری گرفتار شده‌اید و ادامه این مسیر به پیامک‌های برداشت از حساب‌بانکی‌تان ختم می‌شود. در پایان توجه داشته باشید شنیدن صداهایی از آن‌سوی خط که شما را به‌عنوان برنده تشویق می‌کنند، باعث اعتمادتان نشود، چراکه شما صدای همدستان مجرم یا ضبط‌شده از برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی را گوش می‌کنیدکه کلاهبردار آنها را برای فریب شما پخش می‌کند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها