اسپانیا - آلمان؛ حساس‌ترین بازی مرحله گروهی جام‌جهانی

به دنبال «غرور» از دست‌رفته!

اگر اسپانیا بعد از پیروزی ۷ بر صفر مقابل کاستاریکا آلمان را هم شکست دهد پس بهتر است تیم‌هایی که خود را مدعی می‌دانند «لاروخا» را دست کم نگیرند! شاگردان لوئیز انریکه جام‌جهانی قطر را به بهترین شکل ممکن آغاز کردند و با ستاره‌های جوان شان پرگل‌ترین بازی جام را تا این لحظه رقم زدند.
کد خبر: ۱۳۸۸۳۸۸
نویسنده ایمان گودرزی - گروه ورزش

از سوی دیگر شرایط آلمان کاملا متفاوت است. آن‌ها با شکست ۲ بر یک مقابل ژاپن یکی دیگر از شگفتی‌های جام را از نزدیک دیدند و تک گل «ایلکای گوندوگان» از روی نقطه پنالتی نتوانست کاری برای آن‌ها کند. «مانشافت» حالا بار دیگر خود را در یک قدمی حذف از مرحله گروهی در دومین جام جهانی متوالی می‌بیند.

اسپانیا

اسپانیا پس از در هم کوبیدن کاستاریکا حالا به دنبال بردن آلمان‌ها و قطعی کردن صعود خود به مرحله بعد است. وقتی نگاهی به آمار «انریکه» مقابل آلمان می‌کنیم متوجه می‌شویم این اتفاق دور از ذهن نیز نخواهد بود. انریکه و شاگردانش از ۵ تقابل آخر مقابل آلمان فقط یک باخت خفیف یک بر صفر در سال ۲۰۱۴ داشته‌اند و در لیگ ملت‌های اروپا در نوامبر ۲۰۲۰ با نتیجه ۶ بر صفر مانشافت را در هم کوبیدند.

آلمان

از سوی دیگر مردان «فلیک» دنبال به دست آوردن غرور لکه‌دار شده خود در رقابت‌های جام‌جهانی هستند، زیرا در حال حاضر فقط به لطف تیرباران شدن کاستاریکا به کف جدول نچسبیده‌اند. آلمان با این‌که در کنار فرانسه، برزیل، اسپانیا و آرژانتین به عنوان یکی از شانس‌های قهرمانی معرفی می‌شد با ژاپنی‌های منظمی روبه‌رو شد که‌همه را به یاد لیورپول در فصلی که با یورگن کلوپ قهرمان شد انداخت آلمانی‌ها که از آسیای شرقی خاطره خوبی نداشتند این بار مقابل ژاپن نیز ناکام ماندند تا خطر حذف را با حضور اسپانیا در این گروه، بیخ گوش خود احساس کنند. اما «هانسی فلیک»، در کنفرانس مطبوعاتی پس از باخت مقابل ژاپن خود را نباخت و گفت: «این تیم به زودی رنگ پیروزی را خواهد دید.» و چه چیزی بهتر از این‌که این برد مقابل اسپانیا رقم بخورد!

آخرین وضعیت ترکیب دو تیم

«آلوارو موراتا» بازی کاستاریکا را به دلیل آنفلوآنزا از روی نیمکت شروع کرد، اما در همان دقایقی که فرصت بازی یافت به اندازه کافی خوب بود و برای تیمش گل زد. انریکه ممکن است مقابل آلمان از همان ابتدا شماره ۹ تیمش را به بازی بفرستد البته تورس و اولمو نیز در بازی مقابل کاستاریکا عملکرد بسیار خوبی داشتند. از سوی دیگر آلمان‌ها در بازی اول لروی سانه را به دلیل مصدومیت در اختیار نداشتند، حالا «هانسی فلیک» این بازیکن را در اختیار دارد و می‌تواند مقابل اسپانیا از ابتدا او را در ترکیب «مانشافت» قرار دهد تا در کنار «جمال موسیالا» حملات خطرناک‌تری انجام دهند.

آمارکلیدی

اسپانیا در ۱۲ بازی اخیر خود تنها یک شکست متحمل شده است (۹ برد، ۲ تساوی). آن‌ها در ۶ بازی اخیر خود ۴ بار دروازه خود را بسته نگه داشته‌اند. از طرفی آلمان در ۹ بازی اخیر خود فقط ۲ بازی را برده است (۵ تساوی، ۲ باخت). در این ۹ بازی تنها یکبار موفق به بسته نگه داشتن دروازه خود شده‌اند.

بازی‌های رو در رو

اسپانیا و آلمان تا کنون ۲۵ بار مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند که ۹ برد سهم آلمان، ۸ برد سهم اسپانیا و ۸ بار بازی با نتیجه مساوی به پایان رسیده است. آخرین بازی دو تیم در جام‌جهانی مربوط به نیمه‌نهایی جام‌جهانی سال ۲۰۱۰ است که با برد یک بر صفر اسپانیا به پایان رسید.

تحقیر ژرمن‌ها در آخرین تقابل

آخرین بازی این دو تیم با آخرین روز‌های حضور «یواخیم لوو» روی نیمکت مربیگری تیم‌ملی آلمان همزمان شد که مربوط به لیگ ملت‌های اروپا در سال ۲۰۲۰ بود. از شانس ژرمن‌ها در مرحله ابتدایی با اسپانیایی هم گروه شد که قرار بود با «لوئیز انریکه» احیا شود. نخستین بازی این دو تیم در مرحله گروهی با تساوی یک بر یک تمام شد، اما در بازی برگشت «لاروخا» توانست با نتیجه عجیب ۶ بر صفر، حریفش را شکست دهد. این در واقع سنگین‌ترین شکست آلمان‌ها در تاریخ بازی‌های بین‌المللی این تیم بود. از طرف دیگر، فران تورس با ۲۰ سال سن به جوان‌ترین بازیکن تاریخ اسپانیا تبدیل شد که توانست در یک بازی هت‌تریک کند. «لوو» بعد از این بازی‌ها جایش را به هانسی فلیک داد.

نگاهی به دو تقابل تاریخی اسپانیا- آلمان

فینال یورو ۲۰۰۸

به عقیده بسیاری از کارشناسان فوتبال، دوره طلایی فوتبال اسپانیا از یورو ۲۰۰۸ شروع شد. تیم «لوئیز آراگونس» فقید با سبک معروف تیکی تاکای خود رقبایش را یکی پس از دیگری از میان برداشت و به بازی فینال رسید تا مقابل آلمان قرار بگیرد. از لحاظ تجربه ژرمن‌ها به مراتب شرایط بهتری داشتند، اما بازیکنان جوان لاروخا توانستند با تک گل «فرناندو تورس» به برتری رسیده و برای دومین بار در تاریخ یورو، به قهرمانی برسند. آخرین قهرمانی آن‌ها در بازی‌ها یورو به سال ۱۹۶۴ باز می‌گشت. روند موفقیت‌ها اسپانیا در دو جام بعدی هم تکرار شد و آن‌ها در جام‌جهانی ۲۰۱۰ و یورو ۲۰۱۲ به قهرمانی رسیدند تا دوران طلایی برای این تیم رقم بخورد.

نیمه نهایی جام‌جهانی ۲۰۱۰

«یواخیم لوو» و بازیکنانش برای رسیدن به فینال جام‌جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی به سد محکمی همچون اسپانیا خورده بودند. ژرمن‌ها آمدند تا انتقام شکست دو سال قبل در فینال یورو را بگیرند. تیم‌ملی آلمان به نسبت دو سال قبل تا حدودی پوست اندازی کرده بود و بازیکنانی جدیدی همچون مسوت اوزیل، تونی کروس و مانوئل نویر به ترکیب اصلی رسیده بودند. اما از بخت بدشان اسپانیا با ترکیب دو سال قبلش به یک بلوغ تاکتیکی رسیده بود و این بار زیر نظر ویسنته دل بوسکه تیکی تاکا را پیاده می‌کردند. ضربه سر محکم «کارلوس پویول» در دقیقه ۷۳، لاروخا را به فینال برد تا چند روز بعد به اولین قهرمانی‌شان در جام‌جهانی برسند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها