این جام‌جهانی فوتبال است

اوه اِمبولو، اِمبولو

رای هر بازیکنی قطعا، اولین گل‌زنی در جام جهانی به‌یاد‌ماندنی ا‌ست. گل‌زنی در جام۲۲قطر، برای مهاجم تیم‌ملی سوئیس که روسیه ۲۰۱۸ را بدون گل ترک کرده بود، بسیار خاطره‌انگیزتر است. گل دقیقه۴۸ بریل دونالد امبولو در دیدار نخست گروه G و گشودن دروازه تیم‌ملی کامرون، سوئیس را پیروز به رختکن فرستاد و بار دیگر ماهیت شگفت‌انگیز رقابت در جام‌جهانی فوتبال را به اهالی آن یادآوری کرد. چالش عجیب بریل؛ رویارویی هم‌زمان با دوستان و رقیبان. رقیب او تیم‌ملی کشور زادگاهش است.
کد خبر: ۱۳۸۸۲۴۶
نویسنده آرزو قنبری - گروه ورزش

امبولو در نشست خبری پیش از بازی می‌گوید: «کامرون برای من خاص است. زادگاهم است؛ جایی که پدر و مادر و خانواده‌ام از آن آمده‌اند. پس این، یک بازی ویژه برای من و خانواده‌ام است...، اما از همه مهم‌تر این موضوع است؛ اینجا جام‌جهانی است و من به حضور در آن افتخار می‌کنم و از این بابت خوشحالم. پس مقابل کامرون به میدان می‌روم و فوتبال بازی می‌کنم.»

ریشه‌هایی که انکار نمی‌شوند

امبولو در روز‌هایی که دیگر شهروند سوئیس محسوب می‌شود، به وبسایت بوندس‌لیگا گفته است: «حالا احتمالا شصت، هفتاد درصد من سوئیسی است، حتی بیشتر از این که آفریقایی باشم.» امبولو به گفته خودش، هر چه در تحصیل و فوتبال دارد، از بازل و سوئیس دارد. مهاجم ۲۵‌ساله تیم‌ملی سوئیس، متولد یائونده، پایتخت کامرون است. مادر او، پس از جدایی از همسرش در جست‌وجوی آینده‌ای که معتقد بود، در آفریقا برای پسرانش وجود ندارد، وطن را ترک و به فرانسه مهاجرت کرد. پس از ازدواج با همسر سوئیسی‌اش، به بازل رفت. شهری که بریل از پنج سالگی در آن بزرگ و فوتبالیست شد. بریل امبولو از سال ۲۰۱۴ تابعیت سوئیس گرفت و تا به حال، ۵۹ بازی برای تیم‌ملی کشور دومش انجام داده است. با این وجود، وقتی اولین گل زندگی‌اش را در جام‌جهانی قطر به ثمر رساند، دست‌هایش را به نشانه احترام به رقیب بالا برد. دست‌هایی که می‌گفت من شاد نیستم! مگر می‌شود ریشه‌ها را انکار کرد؟!

بریل اعتقاد دارد، فوتبال کمک کرده با سبک زندگی سوئیسی کنار بیاید؛ او برای نوجوانان اف‌سی نورداسترن بازی کرد و از طریق اولد بویز بازل به جوانان بازل پیوست. در تیم بازل همه چیز خیلی سریع اتفاق افتاد؛ سال ۲۰۱۴ برای اولین‌بار در تیم اول بازی کرد. چند ماه بعد، به شالکه پیوست، اما مصدومیت‌های جدی، او را ۶۰۴ روز از فوتبال دور کرد. با این وجود وقتی به میدان بازگشت، نظر بورسیا مونشن‌گلادباخ را جلب کرد. بعد از مدتی سال ۲۰۱۵ به بازل رفت، حاشیه‌ها را کنار گذاشت و روی کار تمرکز کرد. در یورو ۲۰۱۶ جوان‌ترین بازیکن ترکیب سوئیس بود. در همین مسابقات بود که پل پوگبا او را تحسین کرد و تماشاگران برایش ترانه می‌خواندند. عملکرد خوب او در جام‌جهانی روسیه با این‌که گلی به ثمر نرساند، مقدمات انتقالش از شالکه به مونشن گلادباخ را در سال ۲۰۱۹ فراهم کرد.

سرکش و محبوب

با وجود رفتار‌های خارج از عرف و سرکشی‌های بیرون زمینش به ویژه در سال‌های گذشته، امبولو قلب بزرگی دارد. او از ۱۸ سالگی بنیادی برای کمک به پناه‌جویان در سوئیس و کودکان و نوجوانان محروم کامرون و پرو تأسیس کرده است.

بریل تنها بازیکنی است که هواداران سوئیسی نامش را صمیمانه صدا می‌زنند. با وجود این‌که، پسر کامرونی، ماجراجویی و رسوایی کم نداشته، اما در قلب آن‌ها جا باز کرده است. هیچ بازیکن دیگری در سوئیس سرود مخصوص به خود نداشته؛ آن‌ها برایش «اوه امبولو، اوه امبولو» را با آهنگ ترانه مشهور «شیر امشب می‌خوابد» می‌خوانند. در بخشی از این ترانه هواداران هم‌خوانی می‌کنند: «در تیم لی سوئیس، خانه‌ای برای امبولو وجود دارد.»

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها