در بیست و ششمین سالگرد تاسیس شبکه جهانی «جام‌جم» مطرح شد

دهه‌فجر با «مسابقه محله» ایرانی‌های امارات و کویت

گفت‌و‌گو با ایمان قاسم‌ پور، کارگردان ویژه برنامه شبکه۲سیما

اقتدار و افتخار در «ایران‌ ناب»

حضور زنان در تامین امنیت، آرامش و صلح و دوستی در جامعه و تاثیرگذاری آنان در حوزه‌های مختلف ازجمله کسب‌وکار و بالابردن سواد رسانه‌ای درونمایه ویژه‌برنامه‌ای به‌نام «ایران‌ ناب» را شکل می‌دهد.
حضور زنان در تامین امنیت، آرامش و صلح و دوستی در جامعه و تاثیرگذاری آنان در حوزه‌های مختلف ازجمله کسب‌وکار و بالابردن سواد رسانه‌ای درونمایه ویژه‌برنامه‌ای به‌نام «ایران‌ ناب» را شکل می‌دهد.
کد خبر: ۱۳۸۸۱۸۱
نویسنده زینب علیپور طهرانی - گروه رسانه

برنامه‌ای به تهیه‌کنندگی حسین روزبهانی و به کارگردانی ایمان قاسم‌پور که در هفت قسمت روی آنتن شبکه دو می‌رود. اصالت، مثبت‌اندیشی و خطرکردن در زندگی و کسب‌وکار و گفت‌وگو با جوان‌های موفق و صاحبان کسب‌وکار از دیگر محور‌های این برنامه است که چند روزی است پخش خود را با اجرای سامانا احمدی آغاز کرده است. ایران‌ناب هر روز ساعت ۱۱ و ۲۰ دقیقه از شبکه دو پخش می‌شود و در همین مدت کوتاه توانسته مورد توجه جوانان و به‌خصوص خانم‌ها که محوریت برنامه هستند، قرار بگیرد. به همین بهانه، جام‌جم با ایمان قاسم‌پور، کارگردان جوان آن گفت‌وگویی پیرامون این برنامه و فصل‌های بعدی آن داشته که ماحصل این گپ‌وگفت را در ادامه می‌خوانید.

با توجه به شرایط امروز جامعه چطور شد که به فکر ساخت برنامه‌ای با این محتوا و مضمون افتادید و آیا پیش از این هم زنان را محور برنامه‌ قرار‌داده بودید؟ به‌خصوص این‌که زمان برنامه کوتاه اما ریتم تندی دارد. آیا در همین زمان کوتاه می‌توان حرف‌های مهم و تاثیرگذار زد؟

ما پیش از این برنامه، «فردای‌امروز» را با محوریت امید، زندگی و باور داشتیم که در سه فصل در ماه‌محرم و ماه صفر و هفته دولت روی آنتن بود. آن برنامه که تمام شد، اتفاقاتی که از اواخر شهریور آغاز شد تا به امروز، باعث شد متاسفانه برخی از نوجوان‌ها و جوان‌ها حال‌وهوای شبکه‌های معاند را دنبال کردند و ناخواسته تحت تاثیر آنها قرارگرفتند و وارد این فضاها شدند. بنابراین به این فکر کردیم چه‌بسا این برنامه را متوقف کنیم و وارد فضای کشورمان شویم. یعنی کشوری که ناب هست و خیلی‌ها از نفس افتادند تا ما امروز بتوانیم نفس بکشیم. خیلی‌ها قدوقامت خم کردند تا ما امروز بتوانیم قد علم کنیم. خیلی‌ها به خاک افتادند تا ما روی این خاک قدم برداریم. اینها فقط شعار نباشد و نسل دهه هشتادی‌ها و دهه نودی‌های ما باید درک کنند و به عقب نگاه کنند. این نسل اتفاقا بسیار رئوف و مهربان و درعین‌حال نافذ و تاثیرپذیر هستند. یعنی اگر جایی کمکی لازم باشد، پول توی جیب خودشان را هم صرف آن کمک می‌کنند و این را ثابت کرده‌اند. بنابراین نباید این بچه‌ها را دست‌کم گرفت و باید برای‌شان برنامه‌های خوب و تاثیرگذار ساخت.

با این حساب پس مخاطبان برنامه شما بیشتر بچه‌های دهه هشتادی و نودی هستند؟

بله، می‌توانم بگویم مخاطبان ایران‌ناب اغلب نوجوان‌ها و جوان‌ها هستند. چون محوریت برنامه با حال‌وهوای این بچه‌ها ساخته شده است. بنابراین مخاطب برنامه دهه هفتادی‌ها به این طرف هستند. یعنی می‌خواهیم چیزهای مهمی را به آنها یادآوری کنیم. حتی لوگوی برنامه هم به رنگ پرچم ایران مزین شده است. شروع برنامه با آغاز بازی‌های جام‌جهانی و هفته بسیج همراه شد. بنابراین فصل اول را در هفت قسمت با محوریت نوجوان‌ها و جوان‌ها و با این مضامین طراحی و تولید کردیم.

هدف برنامه «ایران‌‌ ناب» چیست؟

ما برای تاکید بر این نکته آمده‌ایم که ایران ما به‌رغم تمام تحریم‌ها، مشکلات اقتصادی و برخی کاستی‌های موجود قطعا ناب است و باید به آن افتخار کنیم. ایرانی را که خیلی‌ها برای پایدار بودنش زحمت کشیدند و جان‌ها برایش فدا شده است.

مهمان‌ها هم بیشتر دراین‌باره صحبت‌می‌کنند؟

بله، مهمانان ایران‌ناب از اصالت و اقتدار ایران و ایرانی برای ما حرف می‌زنند. از یک‌سو به بیان زمین‌خوردن‌ها، شکست‌ها و مشکلات می‌پردازند و از سوی دیگر صبر، بردباری‌ها و در نتیجه پیروزی‌های خود را بیان می‌کنند. تاکید و تکیه بیان مجری برنامه در حوزه سواد رسانه‌ای است. ما بنا داریم به مردم ایران یادآوری کنیم که سرزمین ایران دارای اصالت، افتخار و اقتدار است و نباید رسانه‌های معاند برای قوه شناختی مردم ایران تصمیم‌سازی کنند.

انتخاب مجری یک برنامه تلویزیونی مهم‌ترین بخش یک برنامه است. بنابراین چطور شد که سامانا احمدی اجرای برنامه را برعهده گرفت؟ چه معیارها و ملاک‌هایی برای انتخاب مجری داشتید؟

یک مجری خانم را برای اجرای برنامه انتخاب کردیم تا از اقتدار و اصالت زنان و دختران ایران بگوید. یعنی از ایران و ایرانی حرف بزند. بنابراین بیشتر سعی کردیم محوریت برنامه ما خانم‌ها باشند. خانم احمدی هم گوینده رادیوست و هم مجری سیما و در برنامه‌های مختلف و در شبکه‌های بسیاری فعالیت داشته است. بنابراین اجرای برنامه را به ایشان سپردیم. در کنار خانم احمدی، ما یک کارشناس انگیزشی هم داریم که فعال فضای مجازی است و این بخش بیشتر مربوط به جوان‌ها و نوجوان‌هاست. به دلیل زمان کوتاهی که برنامه دارد، ریتم این بخش هم تند است و پنج دقیقه به این بخش اختصاص دارد. مجری - کارشناس این بخش را هم به یک جوان از جنس مخاطبان سپردیم تا حرف همدیگر را بفهمند.

مهمان‌های این بخش کوتاه اما تاثیرگذار از برنامه را بر چه اساسی انتخاب کرده‌اید؟

مهمان‌های این بخش از برنامه اغلب نسل دهه هفتادی‌ها و هشتادی‌هایی هستند که امروز سر کارند و فعالیت می‌کنند. یعنی به‌جای این‌که تا ظهر بخوابند و بعد هم غر بزنند کار نیست، به‌نوعی کارآفرینی کردند و ابتکارهایی به خرج داده‌اند. با این‌که شاید پدر کارگر یا کارمند داشتند اما خودشان سرمایه‌گذاری کرده و زحمت کشیدند و پشتکار داشتند و با تلاش و همت توانسته‌اند به انسان‌های موفقی تبدیل شوند و امروز کارگاه یا کارخانه دارند و به‌نوعی خودشان کارآفرین شده‌اند. آنها در این برنامه از موانعی که بر سر راه داشتند می‌گویند و این‌که با تلاش و همت خودشان به این جایگاه رسیده‌اند. ضمن این‌که علم و عمل را توامان داشتند. یعنی تا ۲۵سالگی درس نخوانده‌اند و بعد به فکر پیداکردن کار باشند. همزمان که درس می‌خواندند، کار و تلاش هم کردند. بنابراین در این بخش پای حرف‌های آنها می‌نشینیم که بسیار حرف‌های انگیزشی دارند.

البته در کنار این افراد، سراغ پیشکسوت‌ها هم رفته‌اید. با وجود این‌که مخاطب برنامه شما نوجوان‌ها و جوان‌هایی هستند که از شنیدن نصیحت خسته شده‌اند. دراین‌باره هم توضیح می‌دهید؟

مهمان‌های این بخش که به‌نوعی فعال حوزه‌های مختلف هستند، از اتفاقات دوران خود می‌گویند. حتی از موانعی که پشت‌سر گذاشتند و توانستند موفق شوند. یعنی در این برنامه تقابل چند نسل را داریم و همین موضوع باعث می‌شود جوان‌ترها از تجربیات پیشکسوت‌ها استفاده کنند و یاد بگیرند. ریتم برنامه هم بسیار سریع و انگیزشی است. مدل تصویر و گرافیک و موسیقی هم که در برنامه استفاده می‌کنیم، سعی شده به نسل امروز و سلیقه‌شان نزدیک‌تر باشد تا بچه‌های امروزی بیشتر بپسندند و موردتوجه‌شان قرار بگیرد.

فکر می‌کنید برنامه شما چقدر از شعار به دور است و از جنس نوجوان‌ها و جوان‌های امروزی است؟

من خودم یک دهه هفتادی هستم و به‌عنوان کارگردان این برنامه افتخار می‌کنم که برای چنین نسل‌هایی برنامه ساختم. به بچه‌های هم‌نسل خودم افتخار می‌کنم که آدم‌های موفقی هستند و به‌جای شعاردادن، آدم‌های کنشگر و تلاشگری هستند. ما سعی کردیم آدم‌هایی از جنس مخاطبان‌مان به برنامه دعوت کنیم تا با زبان خودشان با آنها صحبت کنند و حرف‌های‌شان نصیحت‌گونه نشود تا تاثیرگذاری‌اش روی مخاطبان بیشتر شود. از طرفی به‌نوعی حرف‌های مشترکی با هم داشته باشند. بنابراین تلاش می‌کنیم برنامه‌مان شعاری نباشد و از جنس جوان‌های امروزی باشد.

در فصل‌های بعد قرار است درباره چه مسائلی صحبت کنید و رویکرد و ساختار برنامه چگونه است؟

احتمالا فصل دوم را در ا یام ولادت حضرت‌فاطمه(س) روی آنتن خواهیم داشت و فصل بعد از آن هم به دهه فجر اختصاص خواهد داشت. چون این برنامه قرار است طبق مناسبت‌ها تولید و پخش شود و با توجه به رویکردی که در این برنامه مدنظر ما هست، این پتانسیل را دارد که همچنان با این محوریت تولید شود. درحال‌حاضر هم در تدارک و تولید فصل دوم ایران‌ناب هستیم و قطعا تا زمانی که ما روی آنتن هستیم، از نقش و حضور پررنگ دختران و زنان سرزمین‌مان حمایت می‌کنیم. می‌خواهیم از اصالت زنان ایرانی و مثبت‌اندیشی در این برنامه بگوییم تا هر چیزی را که دیدیم، سریع باور نکنیم و جو رسانه‌ای ایجاد نشود. ما می‌خواهیم در این برنامه بگوییم که سواد‌رسانه‌ای‌‌مان را بالا ببریم. باید بدانیم رسانه‌های معاند امروز برای ایران و ایرانی تصمیم‌گیرنده و تصمیم‌ساز نیستند و تیم عوامل ایران‌ناب در این مدت تمام تلاش خود را در حوزه فنی و کارگردانی به کار گرفت که برنامه‌ای تولید شود تا اندکی به مسائل حوزه سواد رسانه بپردازد. نکته‌ای که برای‌مان خیلی مهم است این است که تهیه‌کننده و من و همه دوستانی که در این برنامه با ما همکاری می‌کنند، همگی به‌صورت دلی فعالیت می‌کنند و همگی کارمندان سازمان صداوسیما هستیم. امیدوارم بتوانیم تاثیری هرچند کوچک روی مخاطبان‌مان بگذاریم.

ما شعار نمی‌دهیم

قاسم‌پور درباره لوکیشن این برنامه و فضایی که به خاطر هفته بسیج در برنامه طراحی شده می‌گوید: آغاز برنامه مصادف با هفته بسیج بود و به همین دلیل برنامه را در این فضا مقابل دوربین بردیم. البته با این‌که در هفته بسیج هستیم اما محوریت برنامه را به موضوعات دیگر اختصاص دادیم که بی‌ارتباط با بسیج نیست. گرچه بسیج یعنی جهاد و سازندگی. یعنی این‌که فقط شعار ندهیم که ما بسیجی هستیم. بسیج یعنی آدم‌هایی هستند که بسیجی‌وار کار می‌کنند و ادعایی هم ندارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها