کشتی‌ آزاد ایران همچنان در انتظار ویزای جام‌ جهانی است

آیا آمریکا دوباره کارشکنی می‌کند؟

بدعهدی آمریکایی‌ها در صدور ویزای ورزشکاران ایرانی به جنجالی دامنه‌دار در این حوزه تبدیل شده است. آمریکا در شرایطی تا پیش از این، روادید تیم‌ها و چهره‌های ورزشی ایران را صادر می‌کرد که حالا موضع شدیدی در قبال این قضیه اتخاذ کرده است.
بدعهدی آمریکایی‌ها در صدور ویزای ورزشکاران ایرانی به جنجالی دامنه‌دار در این حوزه تبدیل شده است. آمریکا در شرایطی تا پیش از این، روادید تیم‌ها و چهره‌های ورزشی ایران را صادر می‌کرد که حالا موضع شدیدی در قبال این قضیه اتخاذ کرده است.
کد خبر: ۱۳۸۸۱۷۸
نویسنده ​​​​​​​سارا گودرزی - گروه ورزش

به گونه‌ای که طی یک سال گذشته در هر رویدادی که میزبان بوده یا به ایرانی‌ها ویزا نداده و یا این که لحظه آخر و با سخت‌گیری زیاد به آنها ویزا داده است.

تازه‌ترین مورد این جنجال خسته‌کننده، به حضور تیم‌ملی کشتی آزاد در رقابت‌های جام جهانی۲۰۲۲ مربوط می‌شود که قرار است ۱۹ و ۲۰ آذر در ایالت آیووا برگزار شود. در شرایطی که کمتر از دو هفته دیگر به آغاز این مسابقات باقی مانده اما تا امروز روادید هیچ یک از کشتی‌گیران و عوامل تیم صادر نشده و این در حالی است که هفته گذشته اعضای تیم‌ملی کشتی آزاد در دو گروه به دوبی رفتند تا برای گرفتن ویزای آمریکا مصاحبه بدهند.

این برای دومین‌بار طی یک سال اخیر است که فدراسیون کشتی آمریکا رسما از کشتی گیران ایرانی برای حضور در مسابقات کشورش دعوت به عمل می آورد و در خصوص صدور ویزای آنها تعلل و اشکال تراشی می کند. آخرین بار بهمن ماه پارسال بود که این فدراسیون از علیرضا دبیر خواست تا برای برگزاری یک دیدار دوستانه به تگزاس بیایند. اما به رغم روابط نزدیک مسئولان کشتی دو کشور ویزای چهار نفر از جمله دبیر، رییس فدراسیون کشتی ایران صادر نشد. در پی این اتفاق دبیر نیز مانع از اعزام تیم به تگزاس شد و گفت در صورتی که ویزای کل تیم را بدهند در این مسابقه به میدان می روند.

اظهارات آمریکا ستیزانه دبیر

سفارت آمریکا در حالی اخیرا تصمیم گرفته حساسیت زیادی را در خصوص ورود ورزشکاران ایرانی به این کشور اعمال کند که باید اشاره‌ای هم به اظهارات آمریکا‌ستیزانه علیرضا دبیر در آن مقطع کرد. دبیر در گفت وگویی تصویری گفت: «شعار مرگ بر آمریکا به تنهایی کافی نیست و باید این مورد را در عمل نشان داد». این صحبت‌های قهرمان المپیک سیدنی بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های خارجی به خصوص «فاکس نیوز» آمریکا داشت. فاکس نیوز در گزارشی نوشت چرا آمریکا باید به فردی که شعار مرگ بر آمریکا می‌دهد ویزا بدهد. اهالی ورزش معتقدند بی‌تدبیری دبیر در آن دوران باعث شده تا امروز شاهد شکاف و فاصله روابط ورزشی ایران و آمریکا باشیم.

دبیر قید سفر به آمریکا را زد

با این اوصاف در شرایطی که از اواخر سال گذشته تا کنون به جز کشتی‌گیران ویزای آمریکا برای ورزشکاران و مربیان رشته‌هایی چون کاراته، اسنوکر و... صادر نشده، رئیس فدراسیون کشتی در مسابقه پیش رو، قید سفر به آمریکا را با هدف هموار شدن صدور ویزا برای کشتی‌گیران زده و آن طور که گفته می‌شود این بار نیز افراد اضافی وابسته به فدراسیون کشتی که حکم توریست را در سفرها دارند از فهرست دریافت ویزای آمریکا نیز خط خورده‌اند. شنیده می‌شود در مجموع ۲۲ نفر شامل کشتی‌گیر، مربی و کادر سرپرستی برای گرفتن ویزا به دوبی رفتند. در سفر قبلی همواره این انتقادها به رئیس فدراسیون کشتی وارد بود که بسیاری از افراد غیرمرتبط با کشتی را به سفارت در دبی معرفی کرده که از قضا ویزای‌شان هم صادر شده بود.

غیبت محسوس ایران در آیووا

رقابت‌های جام‌جهانی کشتی آزاد آیووا قرار است با حضور ۶ تیم برگزار شود. بی‌شک حضور تیم‌ملی ایران که عنوان نایب قهرمانی جهان را بعد از آمریکا در اختیار دارد، از اهمیت ویژه‌ای در این پیکارها برخوردار است و بر کیفیت مسابقات می‌افزاید. در چنین موقعیتی انتظار می‌رود مسئولان فدراسیون کشتی آمریکا که همواره از روابط دوستانه با کشتی ایران صحبت می‌کنند، با به کار گرفتن دیپلماسی ورزشی مناسب، در عمل این ادعا را ثابت کنند. طوری که در چند روز آینده صدور ویزای همه کشتی‌گیران ایران را آسان کنند تا مانع به وجود آمدن فاصله هر چه بیشتر دو کشور در عرصه ورزش شوند.

احتمال رویارویی ایران و آمریکا در فینال

در صورتی که مشکلی در مسیر اعزام این تیم به آمریکا ایجاد نشود، آزادکاران ایران در مرحله مقدماتی با ژاپن و تیم منتخب جهان هم‌گروه خواهند شد. در گروه دیگر نیز سه تیم آمریکا، گرجستان و مغولستان حضور دارند. به این ترتیب رویارویی ایران و آمریکا در این دوره از جام‌جهانی منوط به صعود هر دو تیم است که البته تیم آمریکا به عنوان میزبان قطعا به دنبال حضور در فینال خواهد بود. باید دید تیم‌ملی کشورمان که بیشتر به جوانان میدان داده می‌تواند از سد دو تیم ژاپن و منتخب جهان عبور کند و به فینال برسد یا خیر. کادر فنی تیم‌ملی کشتی آزاد بنا بر چرخه انتخابی تدوین‌شده، جام‌جهانی را میدانی محوری در برنامه سال ۲۰۲۳ قرار نداده است. از قبل نیز عنوان شده بود که این تیم با جوانان و کشتی‌گیران مستعدش در جام‌جهانی شرکت خواهد کرد. مشابه آن چیزی که در مسابقات جام‌جهانی آذربایجان برای تیم‌ملی کشتی فرنگی اتفاق افتاد. بنابراین لغو حضور تیم‌ملی کشتی آزاد در جام‌جهانی لطمه‌ای به برنامه‌های تیم‌ملی نخواهد زد.

ترکیب تیم‌ملی کشتی آزاد برای حضور در جام‌جهانی آیووا :
(هدایت این تیم به عهده پژمان درستکار است‌)
وزن ۵۷کیلوگرم: رضا مومنی
وزن ۶۱ کیلوگرم: ابراهیم الهی
وزن ۶۵ کیلوگرم: رحمان عموزاد - محمدرضا باقری
وزن ۷۰کیلوگرم: امیرمحمد یزدانی – علی‌اکبر فضلی
وزن ۷۴کیلوگرم: محمدصادق فیروزپور
وزن ۷۹کیلوگرم: محمد نخودی - علی سوادکوهی
وزن ۸۶کیلوگرم: علیرضا کریمی
وزن ۹۲کیلوگرم: کامران قاسم‌پور، امیرحسین فیروزپور
وزن ۹۷کیلوگرم: امیرعلی آذرپیرا
وزن ۱۲۵کیلوگرم: امیررضا معصومی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها