راهکار‌های مؤثر بر ریزش مو در گفت‌وگوی «جام‌جم» با متخصص طب سنتی

علت خزان مو‌ها چیست؟

از مشکلاتی که می‌تواند برای مردان و زنان بسیار آزاردهنده باشد، کم‌پشتی و ریزش موهاست. درواقع از زمانی که فرد متوجه ریزش بیش از حد موهایش می‌شود با تصور خالی‌شدن کف سر و کم‌پشتی مو‌ها و نازیبا شدن از جنبه روانی دچار تزلزل می‌شود و به هر دری می‌زند تا بتواند راهکاری برای تقویت و کنترل ریزش موهایش پیدا کند، اما آیا نوع تغذیه و درمان‌های سنتی و خانگی می‌تواند تقویت‌کننده مو‌ها باشد و جلوی ریزش مو را بگیرد؟
کد خبر: ۱۳۸۸۰۳۸
نویسنده فاخره بهبهانی - گروه دانش و سلامت

در این خصوص با دکتر الهام پارسا، متخصص طب سنتی و عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی گفتگو کرده‌ایم.

در طب سنتی علل ریزش مو متفاوت است، اما مهم‌ترین عوامل آن تغذیه نادرست رژیم‌های غیراصولی، بیماری‌های مزمن و بیماری کروناست که اغلب در دوران نقاهت اتفاق می‌افتد.

تفاوت ریزش موی مردانه و زنانه

ریزش مو در مردان و زنان متفاوت است. ریزش موی مردانه اغلب مربوط به نامتعادل شدن هورمون‌های مردانه است که سبب ریزش مو در ناحیه قدامی سر و پیشانی و به صورت M در جلوی مو‌ها می‌شود که اغلب به آن ریزش موی آندروژنیک گفته می‌شود، اما در خانم‌ها بیشتر نواحی پیشانی و پشت سر دچار ریزش یا کم‌پشتی مو می‌شود. ناگفته نماند سن و ژنتیک دو عامل مهم در ریزش موست. همچنین استرس، غم، غصه و افسردگی هم نقش پررنگی در بروز این مشکل دارند که با تاثیر بر کل بدن می‌توانند سیستم مغزی و سر را دچار ضعف کنند و از علل ریزش موی سکه‌ای نیز استرس‌های شدید است.

غذا‌های تقویت‌کننده مو

مصرف مربا‌های به، سیب، بالنگ و هویج در وعده صبحانه. غذا‌هایی مثل ماش‌پلو، خورشت به‌آلو، تاس‌کباب، آبگوشت، کباب راسته گوسفندی، تخم‌مرغ عسلی و نخودآب به‌عنوان وعده‌غذایی و میان‌وعده‌هایی مثل بادام، پسته، فندق، انجیر سبوس برنج و با توجه به نوع مزاج، دارچین، زعفران و زیره توصیه شده است. معمولا افرادی که برنج را از وعده غذایی خود حذف می‌کنند با کمبود شدید ویتامین‌های گروه B مواجه و دچار ریزش مو می‌شوند. در موارد کم‌خونی ازجمله عادت ماهانه که از علل بروز کم‌خونی و ریزش مو است، شیره‌انگور می‌تواند موثر باشد.

تقویت‌کننده‌های موضعی

ماساژ مو‌ها با روغن آمله، روغن سیاه‌دانه، روغن نارگیل و تهیه ماسک حنا و تخم‌مرغ‌محلی و قراردادن آن روی سر از راه‌های موثر برای تقویت مو‌ها به‌خصوص در افرادی که ماده مغذی به سر و موهای‌شان نرسیده به‌شمار می‌رود که البته باید این روغن‌ها با توجه به نوع مزاج فرد استفاده شوند. بهتر است ماسک حنا و تخم‌مرغ‌محلی هفته‌ای ۳-۲ بار تا ۳-۲ ماه روی سر گذاشته و به مرور مصرف آن کم شود. روش دیگری که در طب سنتی تجویز می‌شود استفاده از تخم‌مرغ در سرکه‌ای است که پوسته آهکی آن حل شده باشد. در این روش یک عدد تخم‌مرغ با پوسته را داخل سرکه قرار داده و بگذارید پوسته آهکی آن در اسید سرکه حل شود. در این روش ماده موثره آهک که همان کلسیم است در سرکه حل و با توجه به خاصیت سرکه وارد زرده و سفیده تخم‌مرغ می‌شود. در این روش سفیده و زرده حاوی میزان بالایی کلسیم بوده و غنی شده‌اند. سفیده و زرده تخم‌مرغ را که در پوسته‌ای نازک محصور شده از داخل سرکه خارج و سه‌چهار ساعت قبل از حمام روی سر قرار داده، ماساژ دهید. این کار را به مدت دو بار در هفته و برای سه‌چهار ماه تکرار کنید تا به نتیجه مقبولی برسید. یادآوری می‌کنیم به‌هیچ‌عنوان از سرکه باقیمانده روی سر استفاده نشود.

طب سنتی درمان قطعی دارد؟

پرسش رایجی که اغلب مطرح می‌شود این است که آیا دارو‌های گیاهی می‌توانند برای ریزش مو موثر باشند؟ دکتر پارسا می‌گوید: درصورتی‌که علت اصلی ریزش مو مشخص و براساس علت، دارو‌های گیاهی با دوز مشخص به مدت معین تجویز شوند می‌توان به درمان‌های طب سنتی امیدوار بود، اما باید بدانید نه فقط در طب سنتی بلکه در طب رایج هم درمان صددرصد برای بیماری‌ها وجود ندارد.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها