برنامه «فلسطین محرمانه زدایی» شبکه پرس‌تی‌وی، پرده از جنجال قابل توجه برداشت

رمزگشایی از همکاری شرکت فیلمسازی «مارول» با «موساد»

شبکه پرس‌تی‌وی برنامه‌های متنوعی را روانه آنتن می‌کند. یکی از برنامه‌های این شبکه با نام «فلسطین محرمانه زدایی» پخش می‌شود که به موضوعات روز‌سیاسی می‌پردازد. این برنامه تلویزیونی در تازه‌ترین قسمت در گفتگو با دیوید میلر، استاد سابق دانشکاه بریستول انگلیس و فعال حامی حقوق ملت فلسطین و همچنین مت آلفورد، فیلمسازچهره دانشگاهی و منتقد سینمای هالیوود به ارزیابی این نکته پرداخت که شرکت فیلمسازی و سرگرمی مارول به‌عنوان یکی از شرکت‌های شناخته شده و مطرح حوزه سرگرمی در جهان، چگونه در همکاری با تشکیلات اطلاعاتی رژیم صهیونیستی سعی دارد عوامل و نیرو‌های تشکیلات مذکور را نزد افکار‌عمومی به مثابه انسان‌هایی برجسته تصویرسازی کند؛ تلاشی که جامعه هدف آن نیز عمدتا جوانان و نوجوانان کشور‌های مختلف جهان هستند. در این گزارش این شرکت فیلمسازی را بررسی کردیم.
کد خبر: ۱۳۸۸۰۱۲
نویسنده فاطمه عودباشی - گروه رسانه

به‌تازگی یک جنجال قابل توجه، شرکت فیلمسازی‌مارول را که از جمله شرکت‌های مهم سینمایی هالیوود است، در برگرفته است. این شرکت اعلام کرده نسخه جدید فیلم سینمایی «کاپیتان آمریکا» (نسخه چهارم فیلم مذکور) در برگیرنده ویژگی‌ها و شخصیت یک نیروی اطلاعاتی رژیم صهیونیستی با نام صبرا خواهد بود. این مسأله نگرانی‌های زیادی را نه فقط در مورد پیوند‌های تاریخی و فزاینده شرکت فیلمسازی مارول با ارتش رژیم صهیونیستی ایجاد کرده، بلکه موجب اوجگیری نگرانی‌های قابل توجه در مورد نفوذ گسترده و عمیق رژیم اشغالگر قدس در سینمای هالیوود نیز شده‌است. بازیگری که قرار است نقش صبرا را بازی کند، «شیرا هاس» است که پیشتر در ارتش رژیم صهیونیستی اصول بازیگری را یاد گرفته و در آنجا عضو یک گروه تئاتر نیز بوده است. وی همچنین با تشکیلات موسوم به «در کنار ما باشید» که یک لابی صهیونیستی است و توسط دفتر نخست وزیری این رژیم تامین مالی می‌شود نیز همکاری داشته است.

روابط با رژیم صهیونیستی

تشکیلات در کنار ما باشید، همچنین یک بازوی فرهنگی را نیز تاسیس کرده که تمرکز عمده و اصلی خود را بر صنعت فیلم و موسیقی قرار داده است. نام این بازوی فرهنگی، «جامعه خلاق برای صلح» است که تشکیل شده از مدیران و فعالان صنعت فیلم و موسیقی است تا از این طریق بتوان هنرمندان و بازیگران را تحت فشار قرار داد تا روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی کنند و از نشان دادن همدردی و همبستگی با جنبش‌های فلسطینی و ضدصهیونیستی نیز دوری کنند.

شیرا هاس همچنین در سریالی با عنوان «Lioness» هم ایفای نقش کرده است. سریالی که وی در قالب آن در نقش نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی یعنی «گلدا مایر» ظاهر شده‌است. این سریال، زندگی این فرد را به تصویر کشیده و سعی داشته تا از او چهره‌ای زیبا و دوست داشتنی برای مخاطبان در عرصه بین‌المللی ایجاد کند.

شرکت فیلمسازی‌مارول، سابقه‌ای دیرینه در همکاری با ارتش آمریکا دارد. مسأله‌ای که به این شرکت فیلمسازی اجازه می‌دهد تا از ظرفیت‌های ارتش آمریکا در فعالیت‌های فیلمسازی خود استفاده کند. نمود عینی همکاری شرکت مارول با ارتش آمریکا را می‌توان در فیلم‌هایی نظیر «کاپیتان آمریکا»، «مرد آهنی ۱ و ۲»، «هالک» و «کاپیتان مارول» مشاهده کرد. در این میان، آنچه کمتر قابل شناسایی است این که معلوم نیست تا چه حد چهره‌های ارتش رژیم صهیونیستی که ارتباطات قوی نیز با لابی‌های صهیونیستی دارند، در روند فعالیت‌های شرکت فیلمسازی مارول و تولید فیلم‌های آن ایفای نقش می‌کنند؟

رئیس کنونی شرکت فیلمسازی مارول، اسحاق پرلماتر است. وی سابقه خدمت در ارتش رژیم صهیونیستی و اقدامات جنایتکارانه در کرانه باختری و نوار غزه دارد. بنیاد خانوادگی وی نیز در تامین مالی برخی لابی‌ها و تشکیلات شناخته شده صهیونیستی نظیر آژانس یهود و اتحادیه ضدافترا نقش داشته‌است.

چهره‌های نزدیک به دونالد ترامپ

پرلماتر همچنین از چهره‌های نزدیک به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا هم هست و این مسأله به‌طور خاص در دوران ریاست جمهوری ترامپ در آمریکا توجهات زیادی را از سوی منتقدان و تحلیلگران به سمت خود جلب کرده بود. همسر وی، لورا پرلماتر نیز نقشی قابل توجه در تامین مالی کارزار انتخاباتی ترامپ در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا داشت و حتی عضو کمیته مراسم سوگند وی هم بود. آوی آراد، رئیس کنونی بخش سرگرمی شرکت مارول نیز سابقه خدمت در ارتش رژیم صهیونیستی را دارد.

سرمایه‌گذاران ابتدایی کمیک‌های شرکت مارول یعنی‌کرال ایچان و رونالد پرلمان هم ارتباطات بسیار نزدیکی با رژیم اسرائیل داشته‌اند. نام هر دوی آن‌ها در فهرستی از میلیونر‌هایی قرار داشت که کمک‌های مالی درخور توجهی را به کارزار‌های انتخاباتی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر بدنام سابق رژیم صهیونیستی ارائه می‌کردند.
بنیاد پرلمان به چند سازمان برجسته صهیونیستی از جمله JNF که بزرگ‌ترین سازمان شهرک‌سازی در اراضی اشغالی است، کمک‌های مالی قابل‌توجهی کرده است. پرلمان ارتباطات بسیار نزدیکی را با جرارد کوشنر، داماد ترامپ دارد و در عین حال کمک‌های مالی قابل توجهی نیز به فعالیت‌های انتخاباتی ترامپ کرده است. گمان می‌رود پرلمان همچنین روابط نزدیکی با قاچاقچی و مجرم جنسی، جفری اپستین نیز داشته باشد؛ فردی که احتمالا ارتباطات پشت پرده زیادی را نیز با تشکیلات اطلاعاتی رژیم صهیونیستی داشته است. در این زمینه قسمت جدید برنامه «فلسطین، محرمانه زدایی» شبکه پرس‌تی‌وی در گفتگو با دیوید میلر، استاد سابق دانشکاه بریستول انگلیس و فعال حامی حقوق ملت فلسطین و همچنین مت آلفورد، فیلمساز، چهره دانشگاهی و منتقد سینمای هالیوود به ارزیابی این نکته پرداخت که شرکت فیلمسازی و سرگرمی مارول به عنوان یکی از شرکت‌های شناخته شده و مطرح حوزه سرگرمی در جهان، چگونه در همکاری با تشکیلات اطلاعاتی رژیم‌صهیونیستی سعی دارد عوامل و نیرو‌های تشکیلات مذکور را نزد افکار عمومی به مثابه انسان‌هایی برجسته تصویرسازی کند.

روش‌های مجرمانه و جنایتکارانه

در ابتدا دیوید میلر با اشاره به روش‌های مجرمانه و جنایتکارانه تشکیلات نظامی و امنیتی رژیم‌صهیونیستی در سال‌های اخیر به‌ویژه علیه ملت فلسطین به طور خاص به این نکته اشاره کرد که ایفای نقش یک افسر سابق اطلاعاتی سازمان موساد در نسخه جدید فیلم کاپیتان آمریکا که توسط شرکت فیلمسازی مارول تهیه و تولید می‌شود، حاکی از اراده جدی این نهاد اطلاعاتی و امنیتی و به طور کلی رژیم صهیونیستی جهت تلطیف وجهه بین‌المللی خود است. در واقع، صهیونیست‌ها از طریق کنشگری در قالب یک فیلم سینمایی شناخته شده در جهان سعی دارند بر اذهان افکار عمومی به‌ویژه نسل‌های جوان اثرگذاری داشته باشند و تصویر بهتری را از کلیت رژیم خود به جهانیان عرضه کنند.

مت آلفورد تاکید کرد که صهیونیست‌ها از نفوذ گسترده‌ای به‌ویژه در عرصه معادلات سیاسی آمریکا برخوردارند و سال‌هاست که تشکیلات امنیتی آمریکا و اسرائیل، صنعت سرگرمی را به‌عنوان حوزه‌ای مهم جهت اوج‌دهی به فعالیت‌های خود و برسازی تصویری مثبت‌تر از رژیم‌های سیاسی‌شان شناسایی کرده‌اند. موضوعی که در سال‌های اخیر جلوه‌های عینی‌تری را به خود گرفته و جنجال‌های جدیدی درباره حضور یک شخصیت دستگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی در فیلم‌کاپیتان آمریکای شرکت فیلمسازی مارول نیز نمود عینی این مسأله است. وی درباره ارتباطات میان ارتش آمریکا و صنعت فیلمسازی هالیوود توضیح داد: ارتش آمریکا و سینمای هالیوود پیوند‌های بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند. سینمای هالیوود در برخی فیلم‌های خود به تجهیزات نظامی گسترده‌ای نیاز دارد که برای این مسأله باید هماهنگی‌های درخور توجهی با ارتش آمریکا داشته باشد و بی‌تردید در این رابطه این ارتش فیلتر‌های خاصی را می‌تواند بر محتوای فیلم‌ها اعمال کند. جدای از اینها، ارتش آمریکا همسو با اهداف این کشور، اثرگذاری مستقلی نیز بر سینمای هالیوود دارد و در قالب آن سعی می‌شود تصویری زیبا از این ارتش برای جهانیان تصویرسازی شود.

سینمای هالیوود

البته باید توجه داشت که از حیث ایدئولوژیک نیز هم ارتش ایالات متحده آمریکا و هم سینمای هالیوود عملا یک هدف را دنبال می‌کنند و آن مشروعیت بخشی به اقدامات و سیاست‌های جهانی آمریکا و غیرانسانی جلوه دادن اقدامات رقبا و مخالفان این کشور است. در این خصوص نیز تاکنون فیلم‌های زیادی در سینمای هالیوود ساخته شده که در اغلب آنها، نفوذ ارتش آمریکا و نهاد‌های اطلاعاتی و امنیتی دیگر این کشور نظیر اف‌بی‌آی و سازمان سیا نیز کاملا مشهود بوده است.

دیوید میلر درباره نحوه به تصویر کشیده شدن ارتش و تشکیلات نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی توسط سینمای هالیوود افزود: باید توجه داشته باشیم رژیم‌صهیونیستی در واقع مهره گماشته آمریکا در منطقه خاورمیانه است و صهیونیست‌ها برای تداوم بقای خود به حضور آمریکا نیاز دارند. در این میان، واشنگتن نیز جهت تقویت موضع و جایگاه خود در خاورمیانه به وجود رژیم صهیونیستی نیاز دارد. در این فضا، کاملا طبیعی است که نه فقط رژیم صهیونیستی، بلکه آمریکا هم باید تلاش‌های زیادی کند تا چهره رژیم اشغالگر قدس را به‌عنوان متحد مجرم خود تا جای ممکن نزد افکار عمومی بین‌المللی تلطیف کند.

وی بیان کرد: دلیل اصلی این مسأله نیز این است که افشای حقایق درباره رژیم صهیونیستی و جنایت‌های آن می‌تواند تبعات و هزینه‌های سنگینی را مخصوصا از منظر فشار افکار عمومی به دولت آمریکا ایجاد کند. از این رو، سینمای هالیوود به‌عنوان ابزار فرهنگی در دست دولت آمریکا با استفاده از شگرد‌های مختلف تا جای‌ممکن سعی در انسانی جلوه دادن چهره رژیم‌صهیونیستی دارد. باید توجه داشت دراین چارچوب، اثرگذاری بر افکار مخصوصا قشر جوان در کشور‌های جهان از اولویت بالایی برای آمریکا، رژیم صهیونیستی و فیلم‌های هالیوودی برخوردار است.

پشت پرده نهاد‌های اطلاعاتی

مت آلفورد نیز در بخشی از صحبت‌هایش در این برنامه گفت: بخش زیادی از تلاش‌های پشت پرده نهاد‌های اطلاعاتی و امنیتی آمریکایی برای اثرگذاری بر صنعت فیلمسازی آمریکا، معطوف به این مسأله است که آن‌ها می‌خواهند زمینه را جهت عضوگیری هر چه بیشتر در ارتش آمریکا یا سازمان سیا و دیگر نهاد‌های امنیتی این کشور فراهم کنند. در عین حال باید توجه داشت سازمان‌های اطلاعاتی بریتانیا نظیر MI ۵ و MI ۶ نیز نقشی قابل توجه در شکل‌دهی به فضای فیلم‌های هالیوودی دارند؛ مسأله‌ای که مثلا نمود عینی خود را در جریان همکاری سینمای هالیوود با لابی‌های پشت پرده اسرائیلی و بریتانیایی در مجموعه فیلم‌های جیمز باند به نمایش گذاشت. در پایان دیوید میلر به طور خاص به این نکته اشاره کرد که جالب توجه است که می‌بینیم شمار‌قابل توجهی از افرادی که پیشتر در نهاد‌های نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی سابقه فعالیت داشته‌اند، اکنون در رأس شرکت‌های مهم صنعت فیلمسازی و صنعت سرگرمی آمریکا نظیر شرکت فیلمسازی و سرگرمی مارول هستند؛ مسأله‌ای که از عمق نفوذ صهیونیست‌ها و دستورکار‌های آن‌ها در عرصه شکل‌دهی به اذهان و افکار عمومی بین‌المللی در قالب‌هایی نظیر تشکیلات سینمای هالیوود حکایت دارد.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها