سی‌ان‌ان سابقه‌ای طولانی در هموارسازی مسیر جنگ‌ طلبی دارد. نظریه‌ای در علوم‌ ارتباطات با عنوان CNN Effect توضیح می‌دهد که چطور رسانه‌های موسوم به جریان اصلی، بازوی ارتش‌های غربی برای مشروعیت بخشی به جنگ‌ها و ویرانی‌ها می‌شوند.
سی‌ان‌ان سابقه‌ای طولانی در هموارسازی مسیر جنگ‌ طلبی دارد. نظریه‌ای در علوم‌ ارتباطات با عنوان CNN Effect توضیح می‌دهد که چطور رسانه‌های موسوم به جریان اصلی، بازوی ارتش‌های غربی برای مشروعیت بخشی به جنگ‌ها و ویرانی‌ها می‌شوند.
کد خبر: ۱۳۸۷۸۸۱

به گزارش جام جم آنلاین، به‌طور ویژه، نقش رسانه آمریکایی سی‌ان‌ان در آغاز جنگ خلیج‌ فارس علیه عراق حائز اهمیت است. این رسانه در دهه نود میلادی گزارشی درباره حمله نظامیان عراقی به بیمارستانی پخش کرد که با وجود اثرگذاری بالا بر مخاطب، بعدها معلوم شد به‌طور کامل ساختگی بوده و بیرون از عراق فیلمبرداری شده است! همان گزارش اما سندی برای حمله به عراق و بسیج عمومی علیه رژیم صدام شد.

در سالهای اخیر از این تئوری بیشتر استفاده می‌شود. به‌ویژه در عصر شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌های کوچک نقشی مهم در ایجاد هیجانات برعهده دارند. این تاثیر بخصوص بر روی نسل‌های جوان‌تر که عمدتا ناآشنا به مسائل پشت‌پرده سیاسی و نمایش‌های رسانه‌ای هستند، بیشتر است.

در همین راستا، تحقیقات علمی در کشورهای اروپایی نشان داده که شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر یا فیسبوک، نقشی غیرقابل انکار بر عضوگیری‌های داعش و ایجاد هیجان ناشی از اقدامات تروریستی این گروه داشته‌اند. همین رسانه‌ها در انقلاب‌های عربی نیز نقش ایفا کردند و موجی از هیجانات را در منطقه دامن زدند.

سالهاست که در ایران نیز از رسانه برای اثرگذاری سیاسی استفاده می‌شود. مشهورترین اثرگذاری به ماجرای اعلام رمز کودتا از رادیو فارسی BBC باز میگردد. رسانه‌ای که همچنان به‌دنبال اثرگذاری بر تحولات کشورمان است.

در هفته‌های اخیر یک بار دیگر موجی از هجمه‌ های رسانه‌ ای به راه افتاده که هدف آن از بین رفتن ثبات و امنیت در داخل کشور است. جالب اینجاست که این تبلیغات گسترده محدود به رسانه‌های فارسی‌زبان نمانده و رسانه‌های جریان اصلی غربی را نیز دربر گرفته است.

در دوره دو ماهه اغتشاشات اخیر، CNN دستکم در دو گزارش، به تحریف واقعیت‌ها در داخل ایران پرداخته و با ادعای گزارش تحقیقی، به نقل از شاهدان و منابعی که نامی از آنها نبرده و سندی پیرامون راستی‌آزمایی ادعاهایشان منتشر نکرده، جزئیاتی تکان‌دهنده از آنچه نقض حقوق بشر در ایران دانسته، بر روی خروجی خود منتشر کرده است.

جالب اینجاست که هر دو گزارش به لحاظ زمانی به‌گونه‌ای پخش شده‌اند که بر جلسات نهادهای بین‌المللی پیرامون اوضاع داخلی ایران اثر گذاشته و مشروعیتی برای دخالت خارجی در تحولات کشورمان فراهم کند.

رسانه‌ای چون CNN که خود را ملزم به انتشار نظر مقامات رسمی پیرامون ادعاهای خود نمی‌بیند، با زیرپا گذاشتن اصول حرفه‌ای، بار دیگر نشان داده که بیشتر به‌عنوان یک ابزار برای توجیه تحریم‌های ضدحقوق بشری علیه مردم ایران وارد عمل شده و می‌خواهد توجه افکارعمومی غرب را به هر شیوه‌ای، حتی با داستان‌سرایی‌های غیرواقعی، به وقایع ایران معطوف کند.

رسانه‌های غربی که در سناریوی درگیر کردن ایران در جنگ اوکراین شکست خوردند، حالا به کمک رسانه‌های فارسی‌زبانی که اثرشان بر جامعه ایرانی کمرنگ شده، آمده‌اند تا بر طبل خشم و نفرت داخلی کوبیده و مانع از بازگشت آرامش به خیابانهای ایران شوند.

ادعاهایی که CNN درباره وضعیت بازداشتی‌ها در ایران منتشر کرده، تکرار ادعاهای اثبات‌نشده‌ای است که در فتنه سال ۸۸ نیز مطرح شد و نادرستی آن به اثبات رسید. با این حال سناریونویسان امنیتی CNN احساس کرده‌اند که می‌توانند همچنان با طرح اتهام «شکنجه جنسی»، خشم مردم ایران و جهان را برانگیزند.

انتظار این است که دستگاه قضایی کشور با کمک وزارت خارجه و از طریق دیپلماسی عمومی، پاسخ رسانه‌ای موثری به این ادعاها داده و در برابر دام طراحی شده برای بسیج افکارعمومی علیه ایران منفعل نباشد.

اقداماتی مانند دعوت از رسانه‌های بین‌المللی برای بازدید از مراکز ادعایی و تهیه گزارش از واقعیت‌های جاری در کشور می‌تواند خنثی‌کننده تلاشهایی باشد که برای نفرت‌انگیزی علیه کشورمان دنبال می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها