صنعت سینمای ایتالیا که درام‌های ضد جنگ و افشاگرانه سیاسی بسیاری تولید کرده، این بار برای تعریف درامی پرتنش و انسانی سراغ دوران جنگ جهانی دوم می‌رود تا «کامانداته» را جلوی دوربین ببرد. پیرفرانسیسکو فاوینو بازیگر مطرح این روز‌های سینمای ایتالیا که نقش اصلی این درام ضد جنگ و ضد استبدادی را بازی می‌کند، قرار است در قالب یکی از شخصیت‌های میهن‌پرست ایتالیا به نام سالواتوره تودارو ظاهر شود.
کد خبر: ۱۳۸۷۸۷۸
نویسنده کیکاوس زیاری - گروه فرهنگ و هنر

این افسر نظامی اهل سیسیل در دوران جنگ‌جهانی دوم رشادت‌های زیادی از خود نشان داد و در صف مقدم مبارزه با ارتش متجاوز هیتلری بود. کارگردانی این درام مستقل اجتماعی را الورادو دآنجلیس به عهده دارد که از سوی منتقدان به‌عنوان یک فیلمساز مولف نوظهور معرفی شده است. او از فیلم تازه خود به عنوان اثری حماسی اسم می‌برد که مصائب جنگ را به نمایش می‌گذارد و همزمان در دو جبهه مقابله با تهاجم ارتش هیتلری و تولیدات هالیوودی مقابله می‌کند. افسر تودارو در زمان جنگ و در سال ۱۹۴۰، کاپیتان یک زیردریایی بود که توانست با کمک سربازان زیردست خود شجاعانه به مصاف زیردریایی مجهز دشمن نازی برود و آن‌را از بین ببرد. تودارو همچنین زمانی که زیردریایی‌اش در حال غرق شدن بود، به قیمت فدا کردن جان خود تمام ۲۶ خدمه زیردریایی را نجات داد. با این حال، تودارو زنده ماند و بعدا در رابطه با شجاعتی که از خود نشان داده بود، چنین گفت: «من یک سرباز هستم و با تمام قدرت در برابر تجاوز و کشت و کشتار افراد مستبدی، چون هیتلر ایستادگی می‌کنم.»

دآنجلیس، کارگردان فیلم دلیل انتخاب داستانی جنگی را به‌عنوان مضمون کار تازه‌اش، اجتناب از وقوع یک جنگ مهیب دیگر در سطح بین‌المللی و تلاش برای آگاه‌سازی مردم عادی در این رابطه عنوان کرده است. به گفته او: «هنوز هم مثل دوران جنگ جهانی دوم، ما با نیرو‌ها و افرادی سروکار داریم که زندگی‌شان از راه فروش سلاح‌های مرگبار مختلف و دلالی اسلحه می‌گذرد. متاسفانه این دلالان در نیرو‌های رسمی و دولتی بسیاری از کشور‌ها حضور دارند و می‌توانند حرف‌ها و خواسته‌های‌شان را عملی کنند. فیلم‌هایی که در رابطه با دوران جنگ ساخته می‌شوند، آگاهی‌های لازم را به مردم عادی می‌دهند تا در رابطه با دیدگاه‌های نوین جنگ‌طلبانه هشیار باشند و مانع وقوع جنگ دیگری بشوند.» این فیلمسا‌ز مؤلف که کلید فیلمبرداری کامانداته را تا چند هفته دیگر در جنوب ایتالیا می‌زند، خبر از ساخت یک زیردریایی به اندازه زیردریایی واقعی دوران جنگ برای فیلمش می‌دهد. در حالی که رقم هزینه‌های این درام پرتنش اعلام نشده است، دآنجلیس صحبت از حمایت دو بخش دولتی و خصوصی از سینمای ملی کرده و می‌گوید برای تولید آثار برتر و نامتعارف ایتالیایی که با داستان‌های‌شان در خدمت فرهنگ و جامعه کشور هستند باید سعی و تلاش بیشتری کرد. به گفته او: «در حالی که اکشن‌های پرخرج و پرسروصدای آمریکایی سعی در جذب تماشاگران و گیشه ایتالیا دارند و به‌دنبال تسلط بر سینما و سینما‌های کشور هستند، این وظیفه همه ما دوستداران سینمای بومی است که با تلاش خود مانع عملی شدن این خواسته بشویم. تنها با تولید فیلم‌هایی جذاب و داستان‌های هیجان‌انگیز از زندگی و مسائل مردم است که می‌توان سد راه تهاجم محصولات انگلیسی زبان شد.» دآنجلیس از سال‌۲۰۱۶ و پس از موفقیت داخلی و بین‌المللی درام تاریخی «غیر قابل تقسیم» مشهور شد که درباره خواهر نوجوان دوقلوی ناپلئون بناپارت بود.

روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها