مرشدزاده، کارشناس ارشد حوزه روابط بین‌الملل در گفتگو با «جام‌جم»:

اروپایی‌ها از تعلیق گفتگو پشیمان خواهند شد

اروپا امروز آرام و قرار ندارد. از یکسو با مشکلات متعددی از جمله بحران انرژی و نگرانی درباره امنیت غذایی دست و پنجه نرم می‌کند و از سوی دیگر بسیاری از شهر‌های این قاره سبز، پلیس رفتاری خشونت‌آمیزی با تجمعات اعتراضی دارد، اما با این حال ژست دلسوزی برای مردم ایران می‌گیرد و با فرار به جلو و بدون هیچ احساس شرمندگی نسبت به حمایت‌های مادی و معنوی از خشونت‌طلبانی که چندی است برخی از نقاط کشور را دچار آشوب و ناامنی کردند همچنان به رفتار مداخله‌جویانه خود در امور داخلی کشور ادامه می‌دهند.
کد خبر: ۱۳۸۷۸۵۴

حسب اخبار منتشر شده پارلمان اروپا اعلام کرد که گفتگو‌های خود با مقامات ایران را به حالت تعلیق درآورده است. محمدرضا مرشد‌زاده، سفیر پیشین ایران در برخی کشور‌های اروپایی در گفتگو با جام‌جم ضمن انتقاد از سیاست‌های دوگانه اروپاییان در حوزه دیپلماسی و مباحث حقوق بشری تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران در مواجه با کشور‌های اروپایی رفتار مشابهی در پیش بگیرد.

وی با بیان این‌که اقدام خصمانه برخی مقامات اروپایی قطعه‌ای از جنگ ترکیبی پردامنه غرب علیه ایران است، گفت: آن‌ها تلاش می‌کنند با تشدید فشار‌های سیاسی و روانی رفتار مداخله خود در امور داخلی کشورمان را گسترش دهند تا جمهوری اسلامی با این روند در موضع ضعف قرار گیرد. سفیر پیشین ایران در دانمارک با تاکید بر این نکته که هدف اصلی اروپایی‌ها حمایت از تجزیه‌طلبان برای ایجاد اختلافات قومی در ایران است، تصریح کرد: رفتار آن‌ها در حوزه حقوق بشر هم کاملا با شعار‌های آزادیخواهانه‌ای که سر می‌دهند در تضاد کامل قرار دارد. چون ما بار‌ها شاهد خشونت رژیم صهیونیستی نسبت به ساکنان سرزمین‌های اشغالی و همچنین مداخله برخی کشور‌های عربی در امور داخلی یمن بودیم، اما تاکنون نوع مواجهه اروپایی‌ها نسبت به این اقدامات ضد‌حقوق‌بشر از سکوت فراتر نرفته است.

رفتار دوگانه غرب

این کارشناس حوزه روابط بین‌الملل با بیان این‌که جمهوری اسلامی باید رفتاری مناسب با رویکرد‌های غیرمسئولانه اروپایی‌ها اتخاذ کند خاطرنشان کرد: ما باید در عرصه دیپلماسی و رسانه‌ای ماهیت این سیاست‌های ضد‌بشری را از طریق سفارتخانه‌های خود در کشور‌های اروپایی و همچنین ارتباط با برخی نخبگان و چهره‌های منصف سیاسی این قاره بیش از پیش آشکار کنیم.

لزوم تحرک بیشتر در عرصه دیپلماسی و رسانه

مرشدزاده ادامه داد: زمانی که در برخی از کشور‌های اروپایی سفیر بودم با شخصیت‌هایی برخورد داشتم که عاقلانه فکر می‌کنند و نسبت به تحولات بین‌المللی نگاه واقع‌بینانه دارند. معتقدم می‌توان با این افراد باب گفتگو و مفاهمه را باز کرد تا افکار عمومی مردم در اروپا روشن شود. به‌طور قطع وجدان‌های بیدارشده به‌خوبی می‌تواند صدای خود را حتی در نهاد‌های اروپایی به گوش دیگران برسانند.

سفیر پیشین ایران در مجارستان با اشاره به حمایت پارلمان اروپا از تجزیه‌طلبان آشوب‌طلب در ایران گفت: در بعضی کشور‌های اروپایی اقوام و قومیت‌های مختلفی حضور دارند و حتی در بخش‌هایی هم برخی از این گروه‌ها، تجزیه‌طلب و خواهان جدایی از حکومت مرکزی هستند. در چنین شرایطی ما هم می‌توانیم در مواجه با این گروه‌ها رفتار مشابه با اروپایی‌ها را در پیش بگیریم و از این ظرفیت می‌توان به‌خوبی استفاده کرد.

این کارشناس حوزه روابط بین‌الملل موضوع تعلیق گفتگو اروپایی‌ها را سیاستی نخ‌نما شده و غیرکاربردی دانست و تصریح کرد: این تجربه در دوران گذشته هم اتفاق افتاده بود و آن‌ها در مقطعی از تاریخ انقلاب اسلامی به خاطر صدور فتوا علیه سلمان‌رشدی سفیران خود را از کشور ما فراخواندند و بحث قطع ارتباط دیپلماتیک را مطرح کردند، اما دیدیم که مجبور به عقب‌نشینی شدند و مجددا نمایندگان سیاسی و دیپلماتیک خود را به کشورمان اعزام کردند.

مرشدزاده ادامه داد: ما با کشور‌های اروپایی سوابق مراودات طولانی داریم و از این‌رو اساسا به صلاح کشور‌های این اتحادیه نیست که ادامه‌دهنده سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه کشورمان باشند و در حوزه گفتگو هم به‌طور معمول پیشنهاد اولیه از سوی مقامات اروپایی صورت می‌گرفت و ایران هم در بدو امر هیچ‌گاه اشتیاق و تمایل زیادی به گفتگو نشان نداده و با لحاظ کردن شرایطی این مذاکرات به‌صورت طرفینی برقرار می‌شد و جمهوری‌اسلامی هم با دلیل و منطق مواضع خود را به طرف مقابل انتقال می‌داد.
این کارشناس حوزه روابط بین‌الملل تاکید کرد: سیاستی که اروپایی‌ها در پیش گرفتند حتما در آینده‌ای نزدیک باعث پشیمانی آن‌ها خواهد شد.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها