ورود شبکه رشد آموزش و پرورش به ارتقاء سواد تنظیم‌گری صوت‌و تصویر فراگیر
در نشست مشترک ساترا و دفتر فناوری آموزشی وزارت آموزش و پرورش مطرح شد؛

ورود شبکه رشد آموزش و پرورش به ارتقاء سواد تنظیم‌گری صوت‌و تصویر فراگیر

رییس ساترا در گفت‌و گوی زنده با شبکه خبر از توجه ویژه سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر به گزارش‌‎های مردمی حوزه صوت‌و تصویر فراگیر، خبر داد.
رییس ساترا در گفت‌و گوی زنده با شبکه خبر از توجه ویژه سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر به گزارش‌‎های مردمی حوزه صوت‌و تصویر فراگیر، خبر داد.
کد خبر: ۱۳۸۷۷۸۶

به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر(ساترا)،  سعید مقیسه رییس ساترا روز گذشته مهمان بخش خبری ساعت 10 شبکه خبر بود.

حمیدرضا مدقق، میزبان این بخش خبری درخصوص نظارت بر محتوای رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر در فضای مجازی، دریافت گزارش‌های مردمی، بسته‌های حمایتی ساترا از رسانه‌ها، جزئیات پخش مسابقات فوتبال جام جهانی و سایر موضوعات این حوزه با مقیسه به گفت‌وگو نشست.

رییس ساترا در ابتدای این گفت‌وگو درباره چگونگی بازبینی آثار منتشر شده در رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر بیان کرد: ساترا وظیفه تنظیم مقررات و نظارت و صدور مجوز برای این رسانه‌ها را بر عهده دارد. موضوع ممیزی یا نظارت بر محتوا در چند مرحله به انجام می‌رسد. یکی در مرحله صدور مجوز ساخت است یعنی زمانی که یکی از تولیدکنندگان محتوا، متقاضی تولید یک سریال یا برنامه است؛ در این مرحله فیلمنامه یا طرح برنامه بعد از ارائه در شورای مربوطه مورد بررسی قرار می‌گیرد، ایرادهای احتمالی بیان می‌شود و اگر نیاز به مشاوره با کارگردان‌های خبره این کار‌ وجود داشته باشد، این کار نیز انجام خواهد شد و در نهایت مجوزهای ساخت صادر می‌شوند.

وی افزود: مرحله دیگری از نظارت بعد از تولید محتواست. در این مرحله آثار تولید شده به‌منظور تطبیق با محتوایی که قرار بوده به تولید برسد یا تولیداتی که به شکل تامینی تهیه شده‌اند مانند فیلم‌های خارجی دوبله شده، در شورای دیگری توسط بازبین‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرند و در پایان مجوز آنها صادر خواهد شد.

مقیسه در ادامه عنوان کرد: نوع دیگری از نظارت مربوط به شروع کار سکوی انتشار محتوا در فضای مجازی است که در این مورد، سکو مجوز آغاز به کار خود را از ساترا دریافت می‌کند. با توجه به سوابق سکو و توانمندی مسئولان آن، دوره‌های آموزشی برای آنها برگزار خواهد شد و در مقاطع مختلف نسبت به عملکرد صحیحی که دارند رتبه‌بندی می‌شوند. حمایت‌های سازمان صدا و سیما و ساترا از سکوها، مبتنی بر همین نظام رتبه‌بندی است.

رییس ساترا درخصوص تعداد رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر که تاکنون مجوز فعالیت خود از این سازمان دریافت کرده‌اند، گفت: حدود 300 رسانه تا به‌حال از ساترا مجوز گرفته‌اند که این 300 سکو رقمی بالای 80 درصد بازار را به خود اختصاص داده‌اند.

وی درباره نحوه دریافت نکات و انتقادات کاربران سکوها خاطرنشان کرد: ما دارای دو نوع رسانه ناشرمحور و کاربرمحور هستیم. مسئولان هر دو نوع این رسانه موظف هستند، زمینه گزارش‌های مردمی را فراهم آورند. بنابراین بایستی به طور حتم رسانه این امکان را فراهم کند تا به عنوان مثال برای گزارش مشاهده محتوای منتشر شده در رسانه از نظر هم راستا نبودن با ارزش‌های ایرانی_اسلامی، عدم رعایت رده‌بندی سنی، عدم تطبیق اطلاعات اثر با محتوای آن و... اولا به رسانه امکان اعلام وجود داشته باشد؛ در درجه دوم وبگاه ساترا بخشی را برای دریافت گزارش‌های مردمی با نشانی sapra.ir در نظر گرفته است که کاربران امکان مراجعه به آن و ثبت گزارش‌های خود را دارند.

وی افزود: وقتی گزارشی در این بخش ثبت شود ما از رسانه مطالبه می‌کنیم و قاعدتا در این شرایط، رسانه اصلاحات را مدنظر قرار می‌دهد.

مقیسه در ادامه خاطرنشان ساخت: در این شرایط که تعداد محتواها بسیار بالاست بازبینی‌ها به روش‌های مختلفی روی سرویس به انجام می‌رسند. البته نه برای همه محتواها. بنابراین محتوای بارگذاری شده لزوما مورد تایید ساترا نیست و بازبینی نشده است. اگر خانواده‌ها محتوای مورد داری را مشاهده کردند می‌توانند گزارش دهند. هرچه میزان بازدید بالاتر رود، به همان نسبت میزان بازبینی هم بالا می‌رود اما درنهایت به سمتی پیش می‌رویم که تمامی محتواهای حرفه‌ای رسانه‌ها دارای بازبینی باشند.

مقیسه خاطر نشان کرد: درصدد هستیم محتواهایی که مورد بازبینی ساترا قرار گرفته‌اند را با قرار دادن یک نشان مشخص کنیم تا مردم به‌واسطه دیدن این نشان به محتوای بازبینی شده اطمینان پیدا کنند.

وی راجع به حمایت‌های مختص به رسانه‌های مشمول رتبه‌بندی ساترا عنوان کرد: سازمان صدا و سیما یا ساترا برای تنظیم‌گری ایجابی رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر دارای مجوز از این سازمان، حمایت‌هایی را در نظر گرفته است. به عنوان مثال تقریبا ماهانه تعدادی محتوا صدا و سیما متناسب با ایام را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهد. تاکنون هفت بسته محتوایی شامل 100 قطعه محتوا اعم از فیلم، سریال و برنامه صدا و سیما را برای آنها درنظر گرفته‌ایم. این بسته‌ها به‌صورت رایگان در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته است که رسانه‌ها این امکان را دارند بهای آنها را از کاربران دریافت کنند.

مقیسه افزود: همچنین رسانه‌ها در این بسته‌های محتوایی امکان داشتن شبکه‌های صدا و سیما به صورت قاب اختصاصی (iframe) را در اختیار داشته‌اند. مورد دیگر رایگان شدن هزینه‌های بازبینی محتوا است که پیش از این با دریافت هزینه همراه بود. جلسات مشاوره‌‌ای اعم از مشاوره‌های کسب و کار و اقتصادی و دوره‌های آموزشی برای مدیران رسانه‌ها در دانشکده صدا و سیما در آغاز کار و دریافت دانشنامه از جمله این حمایت‌ها است.

رییس سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر(ساترا)، درخصوص چگونگی پخش مسابقات فوتبال جام جهانی 2022 قطر در رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر گفت: این مسابقات از شبکه سه سیما، ورزش و فراتر و همچنین شبکه‌های مختلف رادیویی به شکل زنده با کیفیت 4 K و از طریق تلوبیون که آی‌پی‌تی‌وی متعلق به صدا و سیماست و آی‌پی‌تی‌وی‌های طرف قرارداد که شامل پنج شرکت هستند، پخش خواهند شد. به جز این موارد نیز به مجوزگیرندگان ساترا به صورت قاب اختصاصی (iframe) این بازی‌ها ارائه می‌شود.

وی درخصوص حمایت از رسانه‌ها عنوان کرد: برخی اوقات رسانه‌ها در عملکرد خود دچار تخلفاتی می‌شوند که به ازای این تخلفات رتبه‌هایی از آنها کاسته می‌شود اما بعدا جبران می‌کنند؛ در همین راستا ما برای حمایت از آنها همواره در نظر داریم طرازی مثبت داشته باشند. اگر رسانه‌ای به عنوان رسانه متخلف شناخته شود ولو اینکه این تخلفات منجر به تعلیق مجوز آن نشده باشد مشمول حمایت‌ها نخواهد بود. اما اکثر رسانه‌ها منظم هستند و از حمایت‌های ساترا بهره‌مند می‌شوند.

مقیسه در پایان درمورد کاهش بحث سلیقه در اعمال ممیزی‌های آثار رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر خاطرنشان کرد: برای کاهش احتمال سلیقه‌ای دیده شدن ممیزی‌ها، کارگزاری‌های بیرونی که مسئول ممیزی بودند را حذف کردیم و در حال حاضر این امر، توسط بازبین‌های سازمان به انجام می‌رسد که باعث وجود وحدت رویه است. همچنین ضوابط موجود در این حوزه را در وبگاه ساترا منتشر کرده‌ایم؛ علاوه بر آن تمامی تولیدکنندگان و مسئولان محتوایی رسانه‌ها در ابتدای کار خود، آموزش‌های لازم را می‌بینند. برگزاری جلسات مشاوره‌ای برای برطرف کردن هر ایراد گرفته شده نیز وجود دارد. ما همواره درصددیم تا بیشترین تعامل را با رسانه‌ها برقرار کنیم تا کمترین اختلاف سلیقه را شاهد باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها