مجرمان بی‌نام و نشان
تپش از ارتکاب جرائم خشن ازسوی اتباع غیرمجاز گزارش می‌دهد

مجرمان بی‌نام و نشان

افزایش قربانیان گازگرفتگی همزمان با سردشدن هوا

قاتل‌خاموش، جان ۱۲نفر را گرفت

این روز‌ها با سرد شدن هوا، قاتل خاموش دوباره دست به کار شده و در خانه‌های روستایی و شهری جان می‌گیرد. در مدت ۴۸ساعت، گازگرفتگی قاتل جان ۱۲نفر شد و چندین نفر دیگر را راهی بیمارستان کرد. کارشناسان معتقدند تنها راه مقابله با گازگرفتگی، رعایت نکات ایمنی در استفاده از دستگاه‌های گرمایشی است.
کد خبر: ۱۳۸۷۷۴۰
نویسنده محمد غمخوار - دبیر گروه حوادث

در هفت ماه نخست امسال ۲۵۵ نفر بر اثر مسمومیت با گاز در خانه‌های روستایی جان باختند. این در حالی است که اغلب قربانیان گازگرفتگی در نیمه دوم سال به‌خصوص دی‌ماه در دام قاتل خاموش گرفتار شدند.

گازگرفتگی ۴ نفر در خانه روستایی

در نخستین حادثه، قاتل خاموش در خانه روستایی حوالی شهرستان نور، جان چهار عضو خانواده‌ای را گرفت. فرمانده انتظامی نور در این‌باره گفت: پس از دریافت خبری از مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر گازگرفتگی منجر به مرگ در یکی از مناطق روستایی شهرستان نور، ماموران پلیس آگاهی به محل اعزام شدند. در این حادثه که در یکی از مناطق روستایی چمستان رخ داد، چهار عضو یک خانواده از جمله مادر و دو فرزند وی به همراه عروس خانواده دچار گازگرفتگی شدند. سرهنگ قلی‌پور با بیان این‌که براساس اعلام کارشناسان آتش‌نشانی علت گازگرفتگی، نشت گاز منوکسیدکربن از هواکش بخاری بوده، اظهار کرد: جسد این افراد پس از تشکیل پرونده به سردخانه منتقل و موضوع در دست بررسی است.

مرگ تلخ زوج جوان

در حادثه تلخ دیگر در شهر همدان، زوج جوانی بر اثر گازگرفتگی جان خود را از دست دادند. کارشناسان بعد از بررسی خانه این زوج، اشکال در دودکش خانه را دلیل انتشار گاز منوکسید کربن و مرگ این زوج اعلام کردند. آن‌طور که رئیس پزشکی‌قانونی همدان اعلام کرده این زوج سیزدهمین و چهاردهمین قربانیان قاتل خاموش سال جاری در این استان بوده‌اند.

نشانه‌های گازگرفتگی

در اردبیل هم گازگرفتگی باعث مرگ یک نفر و مسمومیت کودکی پنج‌ساله شد. رئیس اورژانس این استان بدون اشاره به سن قربانی گفت: این حادثه در روستای آق‌بلاغ رستم‌خان رخ داد که امدادگران پس از حضور در این محل، متوجه مرگ یک نفر و مسمومیت کودکی پنج‌ساله شدند که کودک به بیمارستان انتقال یافت.
به گفته مهری علائم و نشانه‌های مسمومیت با گاز منوکسید کربن به اشکال متفاوتی در افراد نمایان می‌شود به طوری که در اثر تماس طولانی با گاز منوکسیدکربن؛ علائمی شبیه سردرد، سرگیجه، افزایش شدید ضربان قلب در ابتدا، ‏وزوز گوش و خواب‌آلودگی، تهوع، استفراغ، تپش قلب، کاهش سطح هوشیاری، آسیب‌های دائمی به سیستم عصبی، کما و در نهایت مرگ رخ می‌دهد.

مرگ ۴ نفر در البرز

در استان البرز هم در دو حادثه گازگرفتگی، چهار نفر جان خود را از دست دادند. نخستین حادثه در یکی از روستا‌های جاده چالوس رخ داد که ماموران پس از حضور در محل متوجه شدند در این خانه زن و مردی دچار گازگرفتگی شده و به مراکز درمانی منتقل شده‌اند. باوجود تلاش کادر درمان، آن‌ها بر اثر شدت مسمومیت جان باختند. در دومین حادثه، دو نفر که برای گرم کردن خودروی خود پیک‌نیک روشن کرده بودند، به دلیل استنشاق گاز ‏منوکسید کربن جان باختند‎. ‎ ماموران کلانتری ۳۹ گلشهر هنگام گشتزنی در سطح حوزه استحفاظی به توقف طولانی‌مدت یک خودروی سمند در کنار خیابان ‏مشکوک و برای بررسی موضوع وارد عمل شدند. ‏ بررسی‌های ماموران مشخص کرد که دو نفر از شهروندان برای گرم کردن خودروی خود پیک‌نیک روشن کرده و به دلیل ‏استنشاق گاز منوکسید کربن جان باخته‌اند‎. ‎ با حضور عوامل اورژانس مرگ سرنشینان خودروی سمند به دلیل استنشاق گاز منوکسید کربن ‏تایید شد. ‏

گرم کردن خانه با ذغال

در آخرین حادثه در حبیب‌آباد، خیابان شهید رجایی اصفهان سه زن و مرد سالخورده‌ای که برای گرم کردن خانه از ذغال استفاده کرده بودند، دچار گازگرفتگی شدند. امدادگران اورژانس پس از حضور در محل حادثه دریافتند خانم ۶۵ ساله و آقای ۷۰ ساله مسموم شده‌اند و آقای ۵۵ ساله نیز در این حادثه جان خود را از دست داده است. کارشناسان استفاده از ذغال برای گرم کردن خانه را علت حادثه اعلام کردند.

لوله بخاری را چک کنید

محمد یساولی - رئیس آتش‌نشانی کرج
باتوجه به شروع فصل پاییز و زمستان، شهروندان ناچار از وسایل گازسوز استفاده می‌کنند و عدم رعایت نکات ایمنی، باعث بروز حوادث دلخراش و مسمومیت خواهد شد. اگر از بخاری یا وسایل گازسوز استفاده می‌کنید، حتما از داغ بودن لوله آن اطمینان پیدا کنید، زیرا سرد بودن لوله، نشان‌دهنده خروج نامناسب گاز مونوکسید کربن است. شهروندان حتما از وسایل گازسوز ترموکوپل‌دار استفاده کنند، زیرا با خاموش شدن شعله بخاری، جریان گاز قطع می‌شود. توصیه می‌شود شهروندان از سه‌راهی برای به کارگیری چند وسیله گازسوز استفاده نکنند و لوله‌های بخاری را داخل سطل آب قرار ندهند، زیرا گاز در آب حل نمی‌شود. همچنین در حمام از وسایل گازسوز استفاده نشود، زیرا خطرات گازگرفتگی را درپی خواهد داشت. اگر شهروندان با علائمی مانند سردرد، سرگیجه، خواب‌آلودگی و احساس تلخی در انتهای گلو مواجه شدند، می‌تواند نشانه مسمومیت باشد، بنابراین از نشتی گاز مطمئن شده و فورا به بیمارستان مراجعه کنند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها