در گفت‌وگو با مهرداد کوروش‌نیا، کارگردان «بی‌آبان» بررسی شد

ظرفیت دراماتیک وجدان همیشه بیدار بشر

درام افشاگرانه و ضد آمریکایی «شب بخیر و خوش‌باشی» که در رابطه با دوران سیاه مک‌کارتیسم و تفتیش عقاید قرون وسطایی در آمریکای بعد از جنگ جهانی دوم بود، صاحب یک دنباله می‌شود.
کد خبر: ۱۳۸۷۷۰۹

داستان نسخه تازه که هنوز نامی هم برایش انتخاب نشده، کمی بعد از پایان داستان نسخه اصلی اتفاق می‌افتد و ماجرای فیلمبردار جوانی به نام سای اشتینگراتنر را پی‌می‌گیرد که برای ادوارد آر مورو کار می‌کند. در داستان نسخه سینمایی سال۲۰۰۵، دیوید استراتیران در قالب شخصیت مورو ظاهر شد که یک برنامه موفق و معروف تلویزیونی را تهیه و اجرا می‌کرد. زمانی که سناتور مک کارتی لایحه ارتجاعی تشکیل کمیته امور فعالیت‌های ضد آمریکایی را ارائه کرد و بر مبنای آن و به بهانه شکار کمونیست‌ها به قلع و قمع نیرو‌های مترقی و آزاداندیش هالیوودی پرداخت، مورو یکی از کسانی بود که به مخالفت با طرح ارتجاعی این سناتور پرداخت و به مقابله با آن برخاست.

داستان قسمت تازه اشتینگراتنر که تحسین‌کننده مورو است، متوجه ادامه فشار‌های سیاسی به برنامه پربیننده تلویزیونی مورو و عوامل تولید آن می‌شود و فرصت پیدا می‌کند که به یکی از مطرح‌ترین مجری‌های شبکه تلویزیونی تبدیل شود. در ادامه ماجرا، تنها راه برای ترقی این فیلمبردار جوان، خیانت به استاد خود و اندیشه‌های آزادی‌خواهانه‌ای است که دارد. اشتینگراتنر در یک بن‌بست انتخاب قرار می‌گیرد که اگر بخواهد ترقی کند باید به عقاید خود پشت‌پا بزند. داستان نسخه تازه به بررسی روحیات و حالات روحی و روانی این شخصیت می‌پردازد که بین انتخاب نجات روح و اخلاقیات یا ترقی و شهرت و پول گیر افتاده است.

گرانت هسلو، یکی از تهیه‌کنندگان نسخه سینمایی که کار نگارش فیلمنامه قسمت تازه را انجام داده در رابطه با محتوای آن می‌گوید: «این یک بحث اخلاقی است که در درون یک شخصیت شکل می‌گیرد. این مرد جوان تا کجا می‌تواند خودش را فدای ارتقای شغلی و کسب شهرت کند؟ کشمکشی درون او درمی‌گیرد و ناخودآگاه وجدانش با این تناقض روبه‌رو می‌شود که آیا می‌توان به هر قیمتی به خواسته‌های قلبی خود رسید؟ از این نظر، گرچه داستان ما بر محور یک ماجرای پرتنش سیاسی و اجتماعی شکل می‌گیرد، اما اخلاقیات و وجدان نقش بسیار مهم و پررنگی در حوادث و پیشبرد ماجرا دارند.

پرسش‌هایی که برای شخصیت اصلی داستان مطرح شده و ذهنیت و اخلاق او را به چالش می‌کشد، شبیه همان پرسش‌هایی است که همه ما در زندگی روزمره و زمان وقوع اتفاقات خاص با آن‌ها روبه‌رو می‌شویم و باید صادقانه با آن‌ها برخورد کنیم.»

این فیلمنامه نویس در رابطه با نوع تولید آن هنوز نظر قاطعی ارائه نکرده است. از یک سو شنیده می‌شود فیلمنامه او به فیلمی سینمایی تبدیل می‌شود و از سوی دیگر، زمزمه‌هایی مبنی بر تولید مجموعه‌ای تلویزیونی از آن به گوش می‌رسد. جالب این‌که هسلو اعلام کرده خودش پشت دوربین این درام ضد استبدادی قرار خواهد گرفت.

در حالی که نسخه اصلی به‌صورت سیاه و سفید فیلمبرداری شد، مشخص نیست قسمت تازه رنگی خواهد بود یا سیاه و سفید. نسخه اصلی را جورج کلونی کارگردانی کرد و خودش یکی از نقش‌های مکمل آن‌را هم بازی کرد. فیلم با استقبال منتقدان و تماشاگران جدی سینما روبه‌رو شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها