عضو خبرگان رهبری و نماینده مجلس در گفتگو با «جام‌جم»:

فرصتی برای مماشات با تروریست‌ها نیست

بعد از گذشت دو ماه از وقایع اخیر، اکنون زمان آن رسیده که تکلیف آشوبگران در کف خیابان معلوم شود. نظام جمهوری اسلامی و ماموران و حافظان امنیت طی هفته‌های گذشته تلاش کردند با در پیش گرفتن صبری تلخ در برابر شورشیان، صف معترضان از اغتشاشگران جدا شود، اما حالا با توجه به آشکار شدن ماهیت وجودی تروریسم در پشت این حوادث در فاز سوم اتفاقات، یکی از مطالبات اصلی، برخورد توام با قاطعیت در برابر این جریان خشونت‌طلب است؛ جریانی که اسلحه به دست گرفتند و به جان و مال مردم آسیب زدند و جوانان و کودکان بیگناه را به خاک و خون کشیدند.
کد خبر: ۱۳۸۷۵۲۴

مجازات با این جریان خشن کمترین درخواست است. کارشناسان و صاحب‌نظران در گفتگو با جام‌جم بر پایان سیاست صبر و مماشات و فرا رسیدن زمان برخورد قاطع با تروریسم تاکید کردند.

کعبی: اغتشاش یکی از فاز‌های جنگ ترکیبی است

آیت‌ا... عباس کعبی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفتگو با جام جم با تاکید بر این‌که از این پس فرصت مماشات با فتنه‌گران به پایان رسیده، تصریح کرد: انتظار این است که دستگاه‌های امنیتی و انتظامی در جریان حوادث پیش رو ضمن پیش‌بینی، پیشگیری کنند و اغتشاشگران دستگیرشده را که دست به اسلحه بردند به مجازات قانونی و مقرر برسانند.

وی با تاکید بر این‌که صبر نظام اسلامی راهبردی است، تصریح کرد: این صبر راهبردی ریشه در نظام مردمسالاری دارد و طی هفته‌های اخیر، جمهوری اسلامی با مماشات صف معترضان، مردم و فریب‌خوردگان را از صف کسانی که به اسم اغتشاشگر دست به اسلحه می‌برند و بی‌رحمانه و داعش‌صفت به جان و مال مردم تجاوز می‌کنند، جدا کند. نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آشوب‌های اخیر گفت: اغتشاشات یکی از فاز‌های جنگ پیچیده شیطانی ترکیبی نظام استکبار جهانی به سرگردگی آمریکا، رژیم‌صهیونیستی، انگلیس خبیث و دنباله‌های آن‌ها در منطقه علیه اسلام، ایران، هویت و ارزش‌های انسانی و ضد وحدت و تمامیت ارضی ملت و کشور است. وی وقوع این جنگ پیچیده ترکیبی را ناشی از عصبانیت و انفعال جبهه استکبار در مقابل پیشروی راهبردی نظام جمهوری اسلامی در منطقه و سطح بین‌الملل به‌مثابه یک قدرت جهانی دانست و تصریح کرد: نظام استکبار در مسیر افول قرار دارد، می‌داند که به ته خط رسیده و، چون خود را در سراشیبی سقوط می‌بیند از این رو درپی آن است که نظام جمهوری اسلامی را در درون دچار ناآرامی کند. کعبی با بیان این‌که راهبردنویسان نظام سلطه بر این نکته تاکید دارند که در سال‌های آینده قدرت از غرب به شرق منتقل می‌شود، گفت: این موضوعی است که جوزف نای در کتاب قدرت نرم به آن اشاره کرده است. وی دو سال پیش در کتابی به نام قدرت در قرن بیست‌و‌یکم به این گزاره اشاره کرده که قدرت آینده از آن آسیای‌غربی و غرب آسیاست. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همه تحرکات نظام سلطه در عرصه بین‌المللی را برای تضعیف جایگاه چین، روسیه و ایران به عنوان سه مثلت قدرت آینده در حوزه جهانی دانست و خاطرنشان کرد: استکبار جهانی و در راس آن‌ها آمریکا، تمامی تلاش خود را به‌کار بستند تا یک جنگ تمام‌عیار فرهنگی، اقتصادی، دیپلماسی، حقوقی، رسانه‌ای، امنیتی و جنگ چندبعدی را علیه ملت ایران تحمیل کنند.
وی ادامه داد: آمریکایی‌ها و همه دشمنان اسلام و ایران سر یک میز جمع شده‌اند و پایگاهی برای مزدوران و عوامل امنیتی و جاسوسی خود در کردستان عراق ایجاد کردند تا اقداماتی مثل آشوب، ناامنی و اغتشاش را در بین جامعه ایران گسترش دهند. کعبی خاطرنشان کرد: برنامه مکر و فریب دشمنان اسلام و ایران این است اغتشاشات را خشونت‌آمیز، بی‌منطق و بی‌رحمانه کنند و به سمت ترور‌های کور و بی‌هدف و تحمیل خسارات سنگین به مردم و تخریب اموال عمومی و تجاوز به جان و مال و ایجاد رعب و وحشت در بین مردم به پیش ببرند. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به ترور‌های کور و بی‌رحمانه مزدوران و جیره‌خواران استکبار جهانی در هفته گذشته در شهر‌های ایذه، اصفهان، تهران و مشهد گفت: هدف از این اقدامات برهم ریختن نظم عمومی و سلب آرامش و آسایش ملت ایران است و درپی آن هستند تا با سوریه‌سازی ایران اسلامی و پیشبرد سیاست کشته‌سازی با همراهی همه دشمنان شکست‌خورده، ضمن ایجاد رعب و وحشت در بین مردم و همچنین شعار‌ها و رفتار ساختارشکنانه در اهانت به اسلام، قرآن، امام حسین (ع) و به طور کلی مقدسات و شعائر دینی، جایگاه اسلام و انقلاب را در بین مردم تضعیف کنند.

باقری: دوران مماشات با آشوب‌طلبان به پایان رسیده

مهدی باقری، نماینده زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با جام‌جم با اشاره به خشونت‌طلبی اغتشاشگران در صحنه میدانی، خاطرنشان کرد که زمان مماشات با آشوبگران به پایان رسیده و اکنون زمان برخورد با هر جریان، گروه و افرادی است که به‌عنوان مزدور به صحنه آمدند، امنیت و آرامش جامعه را برهم زدند و به جان و مال مردم آسیب رساندند. وی با بیان این‌که در برخی از التهابات اجتماعی، برخی اعتراضات به خاطر هیجانات اجتماعی و تحرکات بیگانگان در فضای مجازی و رسانه‌ای بروز و ظهور خیابانی پیدا می‌کند، تصریح کرد: یک سری از تنش‌هایی که تاکنون داشتیم در حد اعترض بود و با پیگیری مسئولان نظام در روز‌های اول، نهایت محبت درخصوص این دسته افراد صورت گرفت. طبعا زمانی که رفتار آن‌ها آسیبی به اموال عمومی و بیت‌المال نمی‌زد و شاکی خصوصی نداشتند با رافت عمومی با آن‌ها برخورد می‌شد.

باقری ادامه داد: از همان ابتدا تاکید رهبر انقلاب، رئیس قوه قضاییه و مسئولان امنیتی این بود با کسانی که رفتار مجرمانه ساختارشکنانه انجام نمی‌دهند با ملاطفت برخورد شود، اما در کنار این گروه معترض، افرادی آمدند که آرامش جامعه را به‌هم زدند، اموال عمومی را به آتش کشیدند و علاوه‌بر سردادن شعار‌های ساختارشکنانه، آداب و نزاکت اجتماعی را هم رعایت نکردند. طبعا نوع مواجهه با آن‌ها با گروه اول، کاملا متفاوت است. وی با اشاره به صبر تلخ مسئولان نظام در جریان اغتشاشات اخیر تاکید کرد: از همان ابتدا بنابر این بوده که صف معترضان از صف آشوب‌طلبان جدا شود. با این وصف در شرایط فعلی آنچه را در کف خیابان شاهد آن هستیم؛ صرفا اغتشاش، آشوب، ناامنی و در معرض خطر قرار گرفتن جان و مال مردم، نیرو‌های انتظامی و حافظان امنیت است و طبعا نوع برخورد با آن‌ها کاملا متفاوت است. باقری با اشاره به این‌که رفتار اغتشاشگران از مصادیق اقدامات مجرمانه‌ای مثل افساد فی‌الارض، محاربه و آشوب است، گفت: این افراد با خرابکاری‌ها، ترور‌های کور و هدفمند و هچنین غارت بیت‌المال، جایی برای مماشات باقی نگذاشتند و با پیگیری‌هایی که ما در مجلس انجام دادیم، یقین پیدا کردیم که همت همه مسئولان بر آن است که جلوی هرگونه ناامنی را بگیرند، چون اساسا پذیرفته نیست که در یک جامعه مردم آن نسبت به آسیب احتمالی درخصوص جان و مال‌شان احساس ناامنی کنند و حتما برخورد قاطع با آشوبگران و مزدورانی که از خارج از کشور دستور می‌گیرند به نفع مردم خواهد بود. عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به برخورد‌هایی که تاکنون با گروه‌های اغتشاش‌طلب صورت گرفته، تاکید کرد: طی روز‌ها و هفته‌های اخیر برخورد با فتنه‌گران و آشوب‌طلبان موضوعی نبوده که از نگاه امنیتی، انتظامی و قضایی مغفول مانده باشد بلکه نسبت به تحرک بسیاری از افراد مزدور و اجیر در جریان اغتشاشات، اشراف اطلاعاتی صورت گرفته، عملکرد آن‌ها مورد رصد بوده و دستگاه‌ها و مراجع ذی‌ربط توانسته‌اند بسیاری از اقدامات و تحرکات آن‌ها را خنثی کنند. اگر چنین نمی‌بود، شرایط به‌گونه‌ای می‌شد که آسیب فراوانی به امنیت و آ‌رامش مردم وارد می‌شد و در عین حال ترور‌هایی هم که انجام شده، عمدتا اهداف کوری بوده‌اند که علیه مردم بی‌دفاع انجام شده و با بسیاری از دستگیری‌هایی که صورت گرفته، برخی از سرحلقه‌ها گرفتار شده‌اند و جلوی اتفاقات احتمالی گرفته شده است.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها