تغییرات جدید در واحد سرکوب رسانه‌ای سعودی‌ها

دست‌نوازش برسر «ارّه» سانان

این روز‌ها در سایه سکوت و همراهی پشت پرده و آشکار مقامات غربی با جنایتکاران سعودی، شاهد جا‌به‌جایی‌های معناداری در هرم قدرت ریاض هستیم. مقامات حزب دموکرات آمریکا اخیرا از مصونیت قضایی ولیعهد سعودی‌ها در پرونده قتل و مثله کردن جمال خاشقجی، منتقد سیاست‌های آل‌سعود خبر دادند.
کد خبر: ۱۳۸۷۵۲۱
نویسنده محمد علیزاده - گروه بین‌الملل

پس از آن، بن سلمان، سعود‌القحطانی یکی از اصلی‌ترین مجریان این عملیات را از مسئولیت ارتش سایبری و واحد سرکوب رسانه‌ای عربستان منفک کرده تا بلکه از این طریق برای همیشه پرونده قتل خاشقجی را در توافقی آشکار با غرب محو و نابود کند.

مخالفان حکومت سعودی از تغییر مسئول ارتش سایبری و واحد سرکوب رسانه‌ای عربستان خبر دادند. این سمت پیش از این در اختیار سعود القحطانی، مشاور پیشین دربار سعودی و از عاملان اصلی قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد دولت سعودی بود. حساب کاربری العهد الجدید، وابسته به مخالفان آل سعود تاکید کرده است سعود القحطانی، مشاور سابق دربار سلطنتی عربستان به وظیفه دیگری گماشته شده است. همان‌گونه که اشاره شد، سعود القحطانی پیشتر به دست داشتن مستقیم در قتل جمال خاشقچی که به‌طرز وحشیانه‌ای سال۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه به قتل رسید، متهم و بنا به دستور صوری و نمایشی بن سلمان از تمام سمت‌هایش برکنار، اما بعدا توسط دستگاه قضایی عربستان تبرئه شد. القحطانی از افراد نزدیک بن سلمان به شمار می‌رود.

حاشیه امنی برای قاتلان خاشقچی

علاوه بر بن‌سلمان به‌عنوان اصلی‌ترین آمر قتل خاشقچی، القحطانی و احمد عسیری، معاون سابق رئیس اطلاعات این کشور از مهم‌ترین افراد دخیل در این پرونده هستند. از سعود القحطانی به‌عنوان فرد مورد اطمینان بن‌سلمان نام برده می‌شود که وظیفه شناسایی و حذف مخالفان سعودی در خارج کشور را برعهده داشته است. برخی گزارش‌ها نشان داد که القحطانی روند قتل خاشقچی را از طریق اسکایپ هدایت کرده بود. بر اساس آنچه منابع مطلع و آگاه می‌گویند، القحطانی خود را وقف مدیریت کار‌های کثیف و سیاه دیگری خواهد کرد و حمود بن بداح المریخی، مشاور دربار سعودی با رتبه وزیر جای او را در مدیریت ارتش‌های سایبری و کنترل و هدایت رسانه‌های سعودی خواهد گرفت. بداح المریخی نیز از افراد نزدیک به قحطانی و بن‌سلمان محسوب می‌شود. او قطعا همان روش قحطانی را تحت نظارت بن‌سلمان و در سایه سکوت و مدارای وقیحانه کشور‌های غربی ادامه خواهد داد.

سیاستمدار نامرئی

سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان، حمود المریخی را در پایان ماه می‌گذشته با رتبه عالی به‌عنوان مشاور در امور دربار منصوب کرده بود. به رغم حضور المریخی در دربار سلطنتی با رتبه عالی، رسانه‌های عربستان هرگز تصویر وی را نشان نداده و بیوگرافی او را منتشر نکرده‌اند. گرچه عربستان سعودی، القحطانی را از تمام سمت‌هایش در دربار سلطنتی، امنیت سایبری و سایر موارد برکنار کرده، اما او همچنان کار‌های زیادی از جمله نظارت بر دستورالعمل رسانه‌های محلی را انجام می‌دهد.

فرش قرمز غرب برای قاتلان سعودی

بدیهی است که بن‌سلمان، هیچ‌گاه اقدامات خود را بدون مشورت و فراتر از آن، بدون تایید مقامات امنیتی آمریکایی و صهیونیستی صورت نمی‌دهد. مقامات سعودی در سایه همین حمایت‌های پشت پرده، امسال تاکنون دو برابر بیشتر از سال گذشته میلادی دست به اعدام زده‌اند. افزایش شمار موارد اعدام به بهانه تشدید مجازات جرایم مرتبط با تروریسم و قاچاق مواد مخدر صورت گرفته، اما رژیم سعودی هر یک از مخالفان خود را به همین بهانه دستگیر، شکنجه و به بدترین نحو ممکن اعدام می‌کند. عربستان سعودی ماه مارس گذشته در یک کشتار دسته‌جمعی، ۸۱نفر را به‌دلیل ارتکاب جرایم تروریستی اعدام کرد؛ این تصمیم ریاض با خشم مسلمانان و انتقاد‌های گسترده نهاد‌های مستقل حقوق بشری در سراسر دنیا همراه شد، اما در نهایت، کمترین مزاحمتی از سوی سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و آمریکا در برابر رژیم خونریز سعودی صورت نگرفت. کار به جایی رسیده که حتی برخی مقامات سازمان عفو بین‌الملل که رویکرد چندگانه آن‌ها نسبت به تحولات جهانی مشخص و محرز است، اذعان کرده‌اند افزایش چشمگیر مجازات اعدام در عربستان طی سال جاری نشان دهنده چهره‌ای واقعی است که مقامات سعودی تلاش می‌کنند آن را پشت برنامه اصلاحات مترقی ارائه‌شده به جهان پنهان کنند. مقامات سعودی روش‌های مورد استفاده برای اجرای مجازات اعدام را مشخص نمی‌کنند، اما در این کشور پادشاهی به طور کلی از شیوه گردن زدن برای اجرای چنین احکامی استفاده می‌شود.

بازخوانی یک ماجرای تلخ

در سال ۱۳۹۵، زمانی که کودک‌کشی سعودی‌ها در جنگ یمن به نقطه اوج خود رسیده بود، کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد تصمیم گرفت نام ائتلاف تروریستی اشغالگران یمن را به رهبری ریاض در فهرست گروه‌های ناقض حقوق کودکان اضافه کند، اما پس از ساعاتی کوتاه از اعلام این خبر، بان کی مون، دبیر کل سابق سازمان ملل متحد از این تصمیم عقب نشینی کرد. بر اساس گزارش بان کی مون، به‌دنبال انتشار نام ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی در فهرست سیاه عاملان کشتار کودکان یمنی، ریاض به روش‌های غیرقابل قبول و با اعمال فشار‌های شدید تهدید کرد پرداخت‌های خود را به صندوق‌های حیاتی سازمان ملل متحد قطع خواهد کرد. دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در واکنش به این تهدید قاتلان کودک کش سعودی اعلام کرد ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی را از فهرست ناقضان حقوق کودکان حذف می‌کند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها