کریم انصاری‌فرد:

دل مردم را شاد می‌کنیم

حالا زمانش فرا رسیده است. بازی ایران و انگلیس؛ آن‌ها در شرایطی برابر هم قرار می‌گیرند که بسیاری از هواداران فوتبال از مدت‌ها قبل منتظر چنین نبردی بودند.
کد خبر: ۱۳۸۷۵۱۵
نویسنده یگانه عصاری - گروه ورزش

البته وقتی پای تیم‌های قوی تاریخ در میان باشد، کمتر تیمی اعتماد به نفس سخن گفتن از کسب تساوی یا برد برابر آن‌ها را دارد. اگر قرار به تصمیم‌گیری با عقل و منطق باشد، یقینا حرف آن‌ها درست است. قرار گرفتن برابر تیمی مانند انگلیس که همواره از بهترین امکانات و تجهیزات بهره‌مند بوده و بهترین بازیکنان را هم در اختیار دارد، کاری بسیار سخت است. اما آنچه سخن گفتن را راحت می‌کند ایمان و اعتقاد بالا به ملی‌پوشانی است که هم‌قسم شده‌اند تا تاریخ‌سازی کنند. اما نکته مهم‌تر را از یاد نبریم: در فوتبال هیچ چیز قابل پیش‌بینی نیست و در فوتبال هیچ غیر‌ممکنی وجود ندارد. ایران قادر به کسب تساوی برابر انگلیس هست؟ برای دانستن پاسخ این سوال، فقط کافی است چند ساعت صبر کنید.

بازی مقابل آرژانتین

برای یادآوری روز‌هایی به مراتب سخت‌تر کافی است به چند سال قبل برگردیم. سال ۲۰۱۴ چهارمین حضور ایران در جام‌جهانی که مصادف با حضور کی‌روش در ایران شد. وقتی تیم‌ملی ایران باید از سه بازی آخر مرحله انتخابی هفت امتیاز می‌گرفت تا به جام‌جهانی صعود کند، هیچکدام از اهالی فوتبال باوری به کارلوس کی‌روش و شاگردانش نداشتند. در این میان مهدی رحمتی هم از تیم‌ملی خداحافظی کرد، اما مرد پرتغالی با احیای اعتمادبه‌نفس و غرور بازیکنانش، تیمی عجیب ساخت. این اعتمادبه‌نفس آنقدر زیاد بود که ایران مقابل آرژانتین با لیونل مسی تا دقیقه ۹۰ می‌توانست پیروز میدان هم باشد. آن روز هیچ کسی از حضور درخشان مسی نگفت، اما همه از اعتماد به نفس بالای ایرانی‌ها سخن گفتند. بازی درخشان مقابل آرژانتین و فوق‌ستاره‌هایش برای نخستین‌بار باعث شد پس از یک شکست مردم برای شادی به خیابان‌ها بیایند و لذت داشتن چنین تیمی را با هموطنان خود تقسیم کنند. آن سال هم پرونده ما بار دیگر با یک تساوی و دو شکست در جام‌جهانی بسته شد، اما هنوز کسی آن روز را از خاطر نبرده است. بازی ایران مقابل اسپانیا و پرتغال در جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه نمونه بارز دیگری از این اعتماد به نفس است. وقتی علیرضا بیرانوند پنالتی کریس رونالدو را گرفت و اجازه نداد او توپ را از خط دروازه ایران رد کند.

کار حتما سخت است

سرمربی تیم ایران بازی تیمش مقابل انگلیس را سخت‌ترین بازی می‌داند. اتفاقی که نیاز به دانستن برهان و دلیل خاصی ندارد. فوتبال انگلستان همواره در اوج بوده و بهره‌مند از تمامی امکانات و تجهیزات. فوتبال انگلستان بهترین و برترین بازیکنان دنیا را در اختیار دارد و شاید به عقیده خیلی‌ها ایران توان رویارویی با انگلیس را نداشته باشد، زیرا محکوم به شکست است. اگر قرار به استقبال از عقل و منطق باشد، یقینا حرف این عده درست است و جای هیچ شکی نیست که ما با توانایی کمی باید مقابل یکی از بهترین تیم‌های جهان بایستیم. اما چند دلیل هم وجود دارد که بتوان به کسب تساوی یا حتی برد مقابل انگلیس فکر کرد. سرمربی ما دقیقا همان سرمربی سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ است که با اعتماد به نفس بسیاری بازیکنانش را به استقبال تیم‌هایی، چون آرژانتین، اسپانیا و پرتغال فرستاد.

چند دلیل برای امیدواری

غیر از حضور کارلوس کی‌روش و اعتماد به نفسی که در ذهن بازیکنانش تزریق می‌کند دلایل دیگری هم هست که ما را به رویارویی برابر انگلستان امیدوار می‌کند. یکی از مهم‌ترین این دلایل قابل پیش‌بینی نبودن فوتبال است. هیچکس نمی‌تواند به صورت قطعی اعلام کند که ایران یقینا برابر انگلستان بازنده خواهد بود و اگر کسی چنین ادعایی کرد یقینا چیزی از فوتبال نمی‌داند. نکته مهم دیگر هم‌قسم شدن بازیکنان ایران برای تاریخ‌سازی در این دوره از جام‌جهانی است. انصاری‌فرد، پورعلی گنجی، بیرانوند، جهانبخش و ... همگی در نشست‌های مختلف خبری و مصاحبه‌های خود اعلام کردند که فقط دنبال تاریخ‌سازی در جام‌جهانی هستند. برای تاریخ‌سازی و رقم زدن اولین صعود به دور حذفی جام‌جهانی، شاگردان کی‌روش نیاز دارند برای اولین‌بار در تاریخ و در دو دوره متوالی جام‌جهانی برد کسب کنند. انگلیس، ولز و آمریکا حریفانی هستند که ایران مقابل آن‌ها به میدان خواهد رفت و باید دید می‌تواند حداقل یکی از آن‌ها را شکست داده و شانس صعود خود را بالا ببرد یا خیر.

همه دنبال شگفتی هستیم

اگر دنبال‌کننده اخبار جام‌جهانی باشید، حتما خوانده‌اید که گرمای هوای قطر انگلیسی‌ها را کلافه کرده است و این خبر یکی از پربازدیدترین اخبار جام‌جهانی بوده است. از سوی دیگر تیم‌ملی انگلیس چند مهره کلیدی خود را از دست داده و غیبت آن‌ها در بازی مقابل ایران قطعی شده است. اگر کی‌روش، سرمربی تیم‌ملی ایران ترکیب و ارنج درستی بچیند، می‌توان به کسب یک تساوی مقابل انگلیس امیدوار بود و این دقیقا همان چیزی است که کادر فنی از بازیکنان می‌خواهد. حواس‌مان باشد که نباید توقعات را بالا ببریم و حریف را دست‌کم بگیریم. انگلستان حتما یکی از بهترین تیم‌های حاضر در جام‌جهانی است و ستاره‌هایی دارد که بسیاری، آن‌ها را از شانس‌های کسب جام در قطر می‌دانند. بنابر این کسب یک تساوی برابر آن‌ها می‌تواند ملی‌پوشان ایران را چند گام به حضور در مرحله حذفی و صعود از مرحله گروهی امیدوار کند. این اتفاق می‌افتد یا نه؟ برای دانستن پاسخ آن باید فقط چند ساعت دیگر صبر کنید.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها