ازدست رفتن چند مدال به‌دلیل صادرنشدن ویزای ورزشکاران ایرانی

پرتاب توپ سیاست به زمین ورزش

اگر قرار باشد ورزش ایران را از لحاظ تعداد از دست دادن مسابقات ورزشکاران دسته بندی کنیم احتمالا امسال در صدر لیست قرار بگیرد. ورزشکارانی که با وجود استرس‌ها و مشکلات متعددی که دارند، حالا باید با معضل جدیدی نیز بجنگند و متاسفانه در بسیاری موارد کاری از دستشان برنمی‌آید تا زحمات چندین ماهه و چندین ساله‌شان به باد رود.
کد خبر: ۱۳۸۷۲۷۸
نویسنده سارا گودرزی - گروه ورزش

«عدم صدور ویزا»؛ معضلی که برای ورزش ایران نوظهور نیست، اما این اواخر با کارشکنی بیشتری همراه شده است به نحوی که امسال تعداد زیادی مسابقه مهم و جهانی را از دست دادیم و شاید کمتر کسی به آن توجه کرد. البته داستان به همین جا ختم نمی‌شود و این در حالی است مسابقات مهم دیگری هم پیش روست. جام‌جهانی کشتی آزاد یکی از آنهاست.

تلخ‌ترین تیر ماه ورزش ایران

نهم تیر ماه امسال ویزای مشکات‌الزهرا صفی، دختر تنیس‌باز ایران برای حضور در مسابقات ویمبلدون جوانان به میزبانی انگلستان صادر نشد. این اتفاق در شرایطی افتاد که او در جدول مقدماتی حضور داشت و فدراسیون جهانی اعلام کرد به جدول اصلی راه یافته است، اما انگلیس ویزای این ورزشکار را صادر نکرد و او حضور در این رویداد معتبر را از دست داد تا شانس درخشش مجدد خود را از دست بدهد. هنوز چند روز از این اتفاق نگذشته بود که اواسط تیر ماه اعلام شد تیم‌ملی بسکتبال سه‌نفره زنان به دلیل تاخیر در صدور ویزا و نبود پرواز مناسب، به کاپ آسیا اعزام نمی‌شود. ویزای شادی عبدالوند یکی از بازیکنان ایران برای حضور در مسابقات صادر نشده بود. البته چند روز بعد این اتفاق دامن‌گیر تیم بسکتبال سه نفره مردان هم شد و ویزای سینا واحدی صادر نشد.

طلسم بیرمنگام برای ایرانی‌ها

چند روز بعد از عدم اعزام تیم بسکتبال سه نفره، قرار بود تیم‌ملی دوومیدانی ایران برای حضور در مسابقات قهرمانی جهان عازم آمریکا شود، اما آمریکا با ندادن ویزا جلوی حضور دوومیدانی کاران را در این مسابقات گرفت. از سوی دیگر در حالی که رقابت‌های ورلد گیم کاراته از ۱۷ تیر در بیرمنگام آمریکا آغاز می‌شد، ویزای ملی‌پوشان کاراته صادر نشد و به غیر از آن‌ها درخواست صدور ویزای سرمربی و رئیس فدراسیون هم در ارمنستان هم رد شد. در همین تابستان کمانداران کشورمان نیز فرصت حضور در مسابقات ورلدگیمز تیر و کمان را از دست دادند و شوک آخر نیز با عدم صدور ویزای ملی‌پوشان بوکس بود. موی‌تای کاران کشورمان حتی با حضور در سفارت ارمنستان موفق به دریافت ویزا نشدند و ورلدگیمز بیرمنگام را از دست دادند.

کارشکنی ادامه دارد

بدقولی و کارشکنی در صدور ویزای ایرانیان، اما هنوز هم ادامه دارد. چند روز قبل ملی‌پوشان جوان تنیس روی میز فرصت حضور در مسابقات بین‌المللی مجارستان را از دست دادند. مهدی کشاورزی به عنوان تنها نماینده ایران و بهزاد مرندی داور اعزامی به مجارستان هر دو به دلیل عدم صدور ویزا این سفر را از برنامه خود خارج کردند. ملی‌پوشان والیبال نشسته ایران به سختی و در دقیقه ۹۰ موفق به دریافت ویزای خود برای شرکت در مسابقات قهرمانی جهان در کشور بوسنی شدند و در آخرین اقدام نیز سفارت هند برای ملی‌پوشان شطرنج ایران ویزا صادر نکرد تا ورزشکاران ایران فرصت حضور در مسابقات شطرنج قهرمانی آسیا را از دست بدهند.

نامه مهم رئیس فیفا

اگر قرار به پیدا کردن مقصر برای رفع این مشکل باشد، قطعا بعضی از این مشکلات و کم‌کاری از مسئولان ورزشی در خود کشور است. مسئولانی از فدراسیون‌ها یا حتی از وزارت ورزش. اما مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم به کارشکنی دیگر کشور‌ها برمی‌گردد و ورزش به عنوان یک اتفاق سیاسی مورد بررسی‌شان قرار می‌گیرد. ویزا ندادن به بازیکنان و کارشکنی‌هایی که توسط مسئولان ورزشی بین‌المللی در قبال‌شان صورت می‌گیرد، بیشترین تاثیر را در محرومیت ورزشکاران از مسابقات مهم جهان دارد و در این شرایط مذاکره با سفارت‌ها و تلاش‌های وزارت خارجه نیز کارساز نیست. با این حال چند روز قبل اینفانتینو، رئیس فیفا با اشاره به برگزاری جام‌جهانی فوتبال در قطر در نامه‌ای به ۳۲کشور جام‌جهانی، از آن‌ها خواست فقط روی فوتبال تمرکز کنند و اجازه ندهند ورزش به «نبرد‌های ایدئولوژیک» یا سیاسی کشیده شود.

نگرانی‌ها برای کشتی آزاد

حالا بیشترین تهدید عدم صدور ویزا متوجه تیم‌ملی کشتی آزاد ایران است. جام‌جهانی کشتی آزاد دهه دوم آذر ماه در آمریکا برگزار خواهد شد. در این مسابقات مانند روال قبل تیم‌های برتر مسابقات جهانی از سوی اتحادیه جهانی به جام‌جهانی دعوت می‌شوند و کشور میزبان موظف به صدور ویزا و همکاری با کشور‌ها در خصوص حضور در محل برگزاری مسابقات است. البته سال گذشته هم این اتفاق افتاد، اما ویزای یک ملی‌پوش و یک مربی و علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی ایران صادر نشد و دبیر در نامه‌ای خطاب به بوریس بومگارتنر ریاست فدراسیون کشتی آمریکا خبر از لغو یک طرفه مسابقه دوستانه ایران و آمریکا داد. حالا، اما روال دریافت ویزا آغاز شده است، اما این در صورتی است که اتفاقی مشابه اتفاق سال گذشته نیفتد.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها