مداخله واشنگتن و ریاض در انتخاب رئیس‌جمهور لبنان

بن‌بست در بیروت

کد خبر: ۱۳۸۷۰۶۲
نویسنده سعید سبحانی - گروه بین‌الملل

با توجه به افزایش درگیری‌های در کرانه باختری در هفته‌ها و ماه‌های اخیر، بسیاری از تحلیلگران معتقدند مسائل مربوط به این منطقه از مهم‌ترین مشکلات پیش روی دولت جدید نتانیاهو خواهد بود. صهیونیست‌ها درخصوص این درگیری‌ها و افزایش حملات فلسطینی‌ها علیه صهیونیست‌ها در کرانه باختری، تشکیلات خودگردان فلسطین را مقصر می‌دانند و مدعی‌اند که محمودعباس و نهاد‌های امنیتی تحت امر او، کنترل امور در این منطقه را از دست داده‌اند.

بر همین اساس به نظر می‌رسد با توجه به نفوذی که صهیونیست‌ها روی این تشکیلات دارند، یکی از مسائلی که در ماه‌های آینده شاهد آن خواهیم بود، تغییر رئیس تشکیلات خودگردان است و بسیاری از تحلیلگران معتقدند افشای مجموعه اسناد مرتبط با مرگ یاسر عرفات، رئیس‌پیشین تشکیلات خودگردان که در روز‌های اخیر و همزمان با هجدهمین سالروز مرگ او صورت گرفته نیز در همین چارچوب قابل ارزیابی است.
محمود عباس، معروف به ابومازن، دومین رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین است که از ۱۵ ژانویه ۲۰۰۵ این منصب را در اختیار گرفت. دوره ریاست او ژانویه ۲۰۰۹ به پایان رسیده، اما به‌دلیل برگزار نشدن انتخابات فلسطین، هنوز در منصب خود باقی مانده است. او ریاست سازمان آزادیبخش فلسطین را نیز به‌عهده دارد.
با این‌حال رقابت در درون جنبش فتح در ماه‌های اخیر برسر جانشینی محمود عباس که وضعیت سلامتی پایداری ندارد، بالا گرفته است و برخی منابع از حسین الشیخ به عنوان جانشین وی یاد می‌کنند.
نکته اینجاست که رویداد‌های ماه‌های اخیر حاکی از این است که محمود عباس برای انتقال قدرت به جانشین خود در حال دور زدن مسیر‌های قانونی است و با واگذاری برخی اختیارات خود به حسین الشیخ که چندان هم محبوب نیست در حال تقسیم قدرت فارغ از تشریفات قانونی است و می‌خواهد با استفاده از جایگاه خود، چهره موردنظرش را بر کرسی ریاست تشکیلات خودگردان بنشاند.
در همین راستا بود که محمود عباس در بهار سال گذشته میلادی به بهانه مخالفت رژیم صهیونیستی با برگزاری انتخابات مجلس قانون‌گذاری فلسطین در بیت‌المقدس تصمیم به تعویق برگزاری هر سه انتخابات مجلس ملی، مجلس قانون‌گذاری و ریاست تشکیلات خودگردان که قرار بود در حدفاصل می‌تا آگوست ۲۰۲۱ برگزار شود، گرفت. با این حال بسیاری از کارشناسان بر این باورند که ترس از پیروزی و تقویت جایگاه حماس در مجلس جدید قانون‌گذاری و احتمالا پیروزی نامزد این جنبش در انتخابات ریاست تشکیلات خودگردان سبب شد تا وی با اقدامی پیش‌دستانه مانع از برگزاری انتخابات سه‌گانه شود.
به‌دنبال افشای اسناد مرتبط با مرگ یاسر عرفات در روز‌های گذشته نیز برخی کارشناسان می‌گویند این اتفاقات بخشی از پروژه جانشینی محمود عباس است و تلاش دارد با متهم کردن رقبا به دست داشتن در مرگ عرفات به منظور کنار زدن آنها، ریاست آینده تشکیلات خودگردان را قبضه کند.
روزنامه العربی الجدید چاپ لندن در گزارشی درباره این اسناد نوشت، یک پرونده کامل شامل صد‌ها صفحه سند درخصوص ترور یاسر عرفات درز داده شده و روشن نیست چه کسی از این کار سود می‌برد چرا که اتهام قتل عرفات همچنان علیه برخی اعضای جنبش فتح تکرار می‌شود. العربی الجدید در ضمن این خبر، گزارش کرد که همزمان با این ماجرا، نبرد بر سر جانشینی محمود عباس، رئیس تشکیلات نیز در جریان است.
العربی الجدید نوشت، منابع سیاسی افشای یک پرونده کامل شامل صد‌ها صفحه سند و گزارش را در چارچوب تصفیه حساب سران جنبش فتح در قالب نبرد بر سر جانشینی محمود عباس می‌دانند که در سکوت در جریان است و همزمان کرانه باختری شاهد تجاوز روزافزون اسرائیلی‌هاست که از ابتدای سال جاری (میلادی) ۱۴۴ شهید و هزاران مجروح و اسیر بر جا گذاشته است روند هتک حرمت مسجد الاقصی نیز رو به افزایش و شهرکسازی و یهودی‌سازی نیز با قدرت ادامه دارد.
ناصر القدوه از سران جنبش فتح و خواهرزاده عرفات به العربی الجدید گفت: «شک ندارم که موضوع درز این اطلاعات، الان بخشی از نبرد داخلی [در جنبش فتح برای ریاست به جانشینی محمود عباس]است تا بخشی از پرونده ترور عرفات. موضع من از ابتدا مشخص بوده، هست و تغییر نکرده و آن، این است که مسئولیت کامل ترور یاسر عرفات برعهده اشغالگران اسرائیلی است و هر حرف دیگری، تلاش برای پوشاندن این حقیقت است».


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها