به مناسبت سالگرد انتشار اولین مجموعه کتاب‌های «نشر جام‌جم» در دوره جدید؛

...گفته ‌آید در حدیث دیگران

ترکیب مهمان‌هایی که به خانه جلال و سیمین در کوچه‌پس‌کوچه‌های محله دزاشیب دعوت شده بودند به خوبی نشان می‌داد با چه برنامه پرباری طرف هستیم. این همه چهره فرهنگی و ادبی دور هم جمع شده بودند برای رونمایی از چند کتاب انتشارات جام‌جم در دوره جدید فعالیت‌ها. نویسندگان کتاب‌ها هم ترکیب جالبی داشتند؛ از استادان درجه اول ادبیات و شعر تا جوان‌های کتاب‌اولی که اتفاقا کتاب‌های‌شان خواندنی از کار در آمده بود. حالا یک سال از آن مهمانی صمیمانه در آبان 1400 می‌گذرد. باز هم سراغ بخشی از اهالی فرهنگ و قلم و رسانه رفتیم تا درباره نشر جام‌جم و کتاب‌هایش با آنها صحبت کنیم...
کد خبر: ۱۳۸۶۹۰۰
نویسنده ساره گودرزی - روزنامه‌نگار

رویکرد «ایرانی»؛ رویکرد «اجتماعی»
یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت ارشاد

آثار جدید انتشارات جام‌جم نشان می‌دهد که توجه خوبی  به مسائل زنده، روز و قابل توجه جامعه ایرانی دارد. می‌شود تعبیر «انتشارات زنده» را برای این نشر استفاده کرد. با تکیه بر روایت، کتاب‌های خوبی را با موضوعات جذابی منتشر کرده از جمله توجه به موضوع ایران در چند اثر این انتشارات، چشمگیر است. به عنوان مثال کتاب «سرزمین مردمان نجیب» که خاطرات یک موتورسوار گردشگر است که در سفر به ایران، آنچه را دیده بیان کرده است.
کتاب دیگر این انتشارات «وطن دار» و درباره مهاجران افغان است و همچنین کتاب دیگری درباره جزیره ابوموسی است و نشان می‌دهد که هویت و تمدن ایرانی جایگاه ویژه‌ای در نگاه دست‌اندرکاران این انتشارات دارد.همین‌طور توجه به مسائل اجتماعی، رویکرد دیگری است که در بین کتاب‌های این انتشارات دیده می‌شود. 
کتاب «ویولون زن روی پل» کتاب ارزشمندی است؛ همچنین کتاب «دوجان» که به روایت‌هایی درباره بارداری توجه کرده که موضوع زنده و به روز جامعه ماست. همین‌طور کتاب «قربانی شهریور» که روایت‌هایی درباره اجاره‌نشینی و قابل توجه است.
 کتاب «چمدان‌های باز» را هم می‌شود در این دسته، تقسیم‌بندی کرد. توجه به این موضوعات مهم اجتماعی، نشان دهنده رویکرد خوب مدیر و دست‌اندرکاران این انتشارات است. توجه به کتاب‌آرایی مناسب، زبان پاکیزه و آراست خوب کتاب از ویژگی‌های دیگر انتشارات جام‌جم در دوره جدید است و برای دست‌اندرکاران این نشر محترم آرزوی توفیق دارم و دعا می‌کنم تولید آثار خوب در این انتشارات، شتاب بیشتری بگیرد. توجه «جام‌جم» به روایت پیشرفت من از کتاب‌های نشر جام‌جم، دو کتاب را خوانده‌ام؛ «متاستاز اسرائیل» و «شریان مکران». کتاب «متاستاز اسرائیل» روایتی تاریخی از عقبه تاریخی تشکیل اسرائیل بود و این که گروه‌های یهود پیش از تشکیل رسمی اسرائیل، چه اقدامات و فعالیت‌هایی انجام می‌دادند. این برای من که به صورت تخصصی این موضوع را دنبال می‌کنم، خیلی مفید بود. خصوصا از عقبه تاریخی و اندیشه‌ای موضوع، ‌تصویر درستی را ارائه می‌داد. چیزی که من در این کتاب دیدم و در سایر کتاب‌ها نبود، تقریب اندیشه‌های سرمایه‌سالارانه است با ریشه‌های تشکیل اسرائیل که از اواخر قرن نوزدهم شکل گرفته بود که من به صورت دقیق در این کتاب با آن آشنا شدم. کتاب برای کسی که تصویری از تشکیل اسرائیل دارد مفید است و نکات مفیدی را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد که خواندنش را به مخاطبان توصیه می‌کنم. کتاب «شریان مکران» هم کتاب مفیدی است چون در دسته ‌کتاب‌ها و روایت‌هایی که در حوزه روایت منتشر می‌شود، یکی از فقرها و یکی از جریان‌های نحیفی که به آن پرداخته نمی‌شود «روایت پیشرفت» است. با توجه به این که موضوع روایت به صورت تخصصی در انتشارات جام‌جم دنبال می‌شود و موضوع روایت پیشرفت را مورد توجه قرار داده، جای تقدیر دارد. اضافه بر این که سوژه کتاب شریان مکران هم به عنوان یک سوژه بزرگ و مهم درباره یک خط لوله هزار کیلومتری، قابل توجه است. من این کتاب را خیلی پسندیدم و به دوستان هم خواندن آن را توصیه کردم گرچه نویسنده می‌توانست در برخی موارد از سفارشی‌نویسی فاصله بگیرد.

چهره‌های فرا رسانه‌ای در نشر جام‌جم
محمدصادق علیزاده، روزنامه‌نگار

ناشرانی که به رسانه متصل هستند معمولا محصولات قلم‌هایی را که در همان رسانه پرورده شده‌اند منتشر می‌کنند، مثل مؤسسه کیهان و اطلاعات اما در سال‌های اخیر برخی از ناشران وابسته به رسانه‌ها مثل خبرگزاری فارس یا انتشارات جام‌جم از آنچه محصول قلم و توانایی فرهنگی اعضای تحریریه خودشان بوده، فراتر رفته‌اند.اما چرا جام‌جم توانسته انتشارات موفقی داشته باشد؟ به این دلیل که روایت، قصه و خاطرات شخصی مؤثر در انتشارات جام‌جم در شمارگان خیلی خوب منتشر شده و چهره‌هایی به این انتشارات با مدیریت آقای مهدی قزلی کتاب داده‌اند که فرا رسانه‌ای هستند. مثلا اثر خسرو باباخانی درباره سرگذشت خودش کتاب بسیار عجیب و غریبی بود و او با آن پیشینه در نویسندگی اثری خلق کرده که در قله است. همین‌طور کوروش علیانی با کتاب «متاستاز اسرائیل» و مرحوم محمدسرور رجایی در کتاب «وطن‌دار» هم خوش درخشیده‌اند. مهدی قزلی هم همت خوبی برای جمع‌آوری این آثار شاخص داشته و احساس می‌کنم بعد از این همه زحمت و تلاش، الان با دلسردی کار را پیش می‌برد که علتش را نمی‌دانم. فکر می‌کنم اگر با همان روحیه به کارهایش ادامه دهد به‌زودی می‌تواند یک ناشر بسیار موفق باشد و جای برخی ناشران قدیمی و موفق را بگیرد، چراکه بین آثار نشر جام‌جم انواع و اقسام موضوعات متنوع را می‌بینیم و ناشران دیگر با این ترکیب، کمتر کار کرده‌اند.

رویکرد متفاوت به مطالب ایدئولوژیک
حمید محمدی محمدی، مدیرکل فرهنگی خبرگزاری فارس

همه کتاب‌ها را دیده و برخی را هم به دوستان توصیه کرده‌ام. کتاب «آداب کتاب‌خواری» (روایت‌هایی از زندگی با کتاب و کلمه)، به خامه خوش‌خوان و خُنشان (فرخنده) احسان رضایی عزیز را در نوبت مطالعه دارم. تجربه نشر اطراف در نگاه تخصصی و تمحض موضوعی نشان داد که جستار و روایت مستند، هم مخاطب ویژه دارد و هم برخی دیگر از خوانندگان سرگردان را به خوان الوان خود فرا می‌خواند. مهدی قزلی - که با جای پای جلال و پنجره‌های تشنه (هردو در سوره مهر) و شریان مکران (در همین نشر) از پدیدآوران پویا و پایدار همین گستره است - با ذوق سلیم خود در انتخاب مضامین گونه‌گون و رنگین و دعوت از نویسندگانی متنوع و مناسب، شروعی شورآفرین داشت که طلیعه و طلایه آن نیز رونمایی آثار آغازین در خانه‌موزه جلال آل‌احمد و سیمین دانشور بود. همکاری دکتر رضا پورحسین، دکتر اسماعیل امینی، خسرو باباخانی، محمود جوانبخت، غلامرضا طریقی، میثم امیری، زهرا کاردانی و دیگرانی از جمله محمدسرور رجایی (زنده‌بادش یاد) از عوامل غنای آثار و تعالی نشر جا‌م‌جم به شمار می‌رود. امیدوارم بذل توجه این نشر معتبر به مسائل عام‌البلوی چون زبان فارسی، مهاجرت، رنج، کرونا، اجاره‌نشینی، بارداری و امثال آن، رویکرد متفاوت به مطالب ایدئولوژیک همانند جنگ، صهیونیزم، مناقشات سیاسی و...، واننهادن دامان و دامنه ترجمه و البته معرفی نویسندگان نوپا و خوش‌آتیه تداوم یابد و به بهروزی روزافزون آن بینجامد‌‌؛ با آرزوی روزهایی بس فروزان و فیروزه‌ای.

تولید آثاری با اقبال خوب از سوی مخاطبان
حامد صلاحی، فعال حوزه کتاب

جشن رونمایی و امضای کتاب «ویولون زن روی پل» با حضور بیش از 800نفر از علاقه‌مندان حوزه کتاب و کتابخوانی برگزار شد، مراسمی که می‌توان گفت در نوع خود بی‌نظیر بود. کتابی که توانست در مدت زمان کوتاهی جمع گسترده‌ای مخاطب داشته‌باشد و موفق باشد. انتشارات جام‌جم توانسته در یک‌سال اخیر سراغ موضوعات خاص و قابل قبولی برود و در قالب رمان و داستان مباحث مرتبط با حوزه‌های اجتماعی را در دل خود جای بدهد. تبلیغات و اطلاع‌رسانی بسیار خوب نیز از ویژگی‌های این انتشارات است که در حوزه‌های مختلف و برای آثار خود به کار می‌برد و توانسته تا حد زیادی نیز موفق باشد. یکی از ویژگی‌های نشر جام‌جم در دوره جدید این است به تولید آثاری اقدام کرده که همه آنها با اقبال خوبی از سوی مخاطبان روبه‌رو شده است و در این روزها شاید کمتر ناشری‌ بتواند هرکتابی کار کند و مردم هم خرید کنند. انتشارات جام‌جم توانسته است طی دوره جدید خود علاوه بر این‌که برندینگ‌سازی کرده، اعتبار خوب و مناسبی هم به دست بیاورد، از سوی دیگر با مخاطب هم ارتباط خوبی بگیرد. در این میان شروع مسیر و مدلی که توانسته با مخاطب ارتباط بگیرد. در این میان معتقدم که کتاب «دوربرگردان» نیز از نظر موضوعی حرکت و اتفاق جدیدی است.

تبلیغات را بیشتر کنید
علی‌ا... سلیمی، نویسنده و روزنامه‌نگار

کتاب‌هایی که من از انتشارات جام‌جم خریداری کردم تا بخوانم؛ «ویولون‌زن روی پل»، «‌چمدان‌های باز» «ایران نرسیده به امارات» و «شریان مکران» است؛ این کتاب‌ها را به ترتیب در اولویت خواندن قرار داده‌ام. این کتاب‌ها از نظر موضوعی و مباحثی که به آن پرداخته بودند برای من جذاب بودند و در اولین فرصت آنها را می‌خوانم. نکته‌ای که درباره انتشارات جام‌جم وجود دارد این است که تیم این انتشارات خیلی خوب و حرفه‌ای کار می‌کند، معتقدم که فعالان این تیم باید مسیر انتخاب شده را مثل سابق ادامه بدهند. پیش از این ناشرانی این راه را آغاز کردند اما اکنون باید راه خود را ادامه بدهند. نکته‌ای که در این زمینه وجود دارد این است که بحث گرافیک روی جلد کتاب‌های این انتشارات هنوز جای کار دارد و باید بیشتر روی آن تمرکز داشت. همچنین فکر می‌کنم که کتاب‌های انتشارات به خوبی در میان مخاطبان شناخته نشده است، عدم اطلاع‌رسانی و تبلیغات کتاب‌ها موجب شده است که آثار بسیار خوب نشر جام‌جم خوب معرفی نشود. در این زمینه به نظرم بهتر است برای هر کتاب به تناسب رویدادها و برنامه‌های مختلف برنامه‌ریزی کرد تا کتاب‌ها بیشتر دیده شود و مخاطب نیز آثار خوب را بهتر بشناسد.

رویکرد پررنگ اجتماعی در کتاب‌های جام‌جم 
غلامرضا طریقی، شاعر و نویسنده

خسرو باباخانی و کتاب «ویولون‌زن روی پل» را یکی از آثار بسیار خوب و ارزشمندی است که طی ماه‌های اخیر خوانده‌ام، اثری تاثیرگذار و قابل تامل. فکر می‌کنم رویکرد اجتماعی انتشارات جام‌جم در سری‌جدید فعالیت‌هایش خیلی پررنگ‌تر شده است، عموما ناشرانی که با رسانه‌ها کار می‌کنند کتاب‌هایی مرتبط با گزارش نویسی را منتشر می‌کنند و تمرکز خود را در این حوزه قرار می‌دهند. این کتاب به نوعی فال نیک برای این انتشارات خوب است و توانسته در سایر آثار منتشر شد‌ه‌اش به دغدغه‌های جامعه و مردم بپردازد. نکته‌ای که در این زمینه وجود دارد این است که باب ادبیات داستانی در این مجموعه باز‌شده، با توجه به این‌که کارشناسانی در این نشر حضور دارند که به حوزه ادبیات داستانی اشراف دارند و مباحث از فیلتر آنها رد می‌شود، می‌توان خروجی خوب و مناسب آن را در ویترین کتابفروشی و آثار منتشر شده شاهد بود. ناشران اغلب در حوزه‌های مختلف کار می‌کنند، اما در این میان انتخاب آگاهانه آثار، کتاب‌ها و نویسنده‌ها همگی اهمیت زیادی دارند و معتقدم که این انتشارات توانسته یکی‌از نیازهای ادبیات داستانی را پاسخ گفته و پاسخ آن را هم به خوبی گرفته است.

«ویولون زن روی پل» اثری بی‌سابقه است

من عضو گروهی هستم که کتاب‌های انتشارات جام‌جم را می‌بیند، از نزدیک با جزئیات کارهای انتشارات آشنا هستم و می‌توانم بگویم همه کتاب‌های انتشارات را خوانده‌ام؛ از میان همه آثار منتشر شده اما کتاب «ویولون زن روی پل» یک اثر بی‌سابقه و کم‌سابقه بوده، کتابی خاص و تأثیرگذار که به یک موضوع مهم و جدی در جامعه امروز ایران پرداخته است، موضوعی که افراد زیادی ناخواسته درگیر آن هستند. مطالعه این کتاب برای خانواده‌ها و جامعه می‌تواند مفید باشد. اثر ارزشمند دیگری که فکر می‌کنم با مخاطبان بسیاری روبه‌رو شد، «قربانی شهریور» نوشته زهرا کاردانی است، این اثر درباره مسائل و مشکلات شهری و اجاره‌‌نشینی است، دغدغه‌ای که امروز بسیاری از مردم با آن روبه‌رو هستند. در کل اما ارزیابی من از یکسال فعالیت در حوزه نشر برای انتشارات جام‌جم؛ خسته نباشید به همکاران است، زیرا روایت و نوشتن ناداستان در ایران، گونه جدیدی است، قبلا مستندنگاری داشتیم اما در ایران این شیوه نگارش، گونه جدیدی است. قبلا هم‌ ناشرانی در این حوزه کار کرده‌اند اما آثار منتشر شده روایی صرف نبوده است. معتقدم که جدی گرفتن روایت، قابل ستایش است و امیدوارم این روند ادامه داشته باشد.

روایت‌های خوب و جاندار
احسان رضایی، نویسنده

در دوره جدید فعالیت انتشارات جام‌جم، اغلب کتاب‌ها را دیده و خوانده‌ام، اگر هم نخوانده باشم در جریان‌شان بوده‌ام، چراکه موضوع روایت برایم دغدغه و مشغولیت ذهنی است. نشر محترم جام‌جم هم انتشار روایت را زمینه فعالیت خودش تعریف کرده که اتفاق مبارکی است و امیدوارم نشر چنین روایت‌های خوب و جانداری ادامه یابد و بلکه بیشتر از قبل شود. اگر بخواهم از بین کارنامه یکساله جام‌جم انتخابی شخصی داشته باشم، باید از «رنجین‌کمان» نوشته دوست و برادر عزیزم غلامرضا طریقی یاد کنم که از آن دست کارهای سهل و ممتنع است. روایت‌هایی از آدم‌های معمولی که نخ وصل‌شان به همدیگر، عاشقیت و دلدادگی آنهاست. خود روایت‌ها هم خیلی ساده و صمیمی نوشته شده و آنهایی که اهل نوشتن هستند، می‌دانند همین سادگی، سخت‌ترین کارهاست. خواندن این کتاب را به همه توصیه می‌کنم. وقت خواندنش به شما خوش می‌گذرد و بعد ذهن‌تان را مشغول نگه خواهد داشت.

منبع: ضمیمه قفسه روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها