گزارشی اجمالی از کتاب‌های‌قبلی «نشرجام‌جم»

آن پانزده کتاب

سال گذشته و در هفته کتاب، اولین آثار دوره جدید نشر جام‌جم رونمایی شد. روزی که این رونمایی در حیاط خانه جلال آل‌احمد و سیمین دانشور انجام می‌شد، روز تولد خود نشر «جام‌جم» هم بود. در سرمای آخر آبان‌ماه نشستیم و با لبخند چای نوشیدیم و خوشحال بودیم که با هشت کتاب وارد فضای نشر شده‌ایم. بااین‌حال حتی خوشبین‌ترین آدم‌های آن جلسه هم فکر نمی‌کردند این حرکت بیشتر از چند ماه دوام بیاورد و کتابی به این کتاب‌ها اضافه شود. امروز معلوم شد این فکر اشتباه بوده! حالا و در یک‌سالگی دوره جدید شش کتاب دیگر به 15کتاب قبلی اضافه می‌شود. برای صحبت درباره این شش کتاب فرصت هست، در این مجال مروری کنیم بر آن 15کتاب قبلی:
کد خبر: ۱۳۸۶۸۹۴

 وطن‌دار
خدا بیامرزد محمدسرور رجایی را. تنها مؤلف نشر جام‌جم که کتابش را ندید. کرونا او را از ما گرفت. کتاب «وطن‌دار» که روایت 28 افغانستانی از مهاجرت به ایران را در بر دارد توسط رجایی جمع‌آوری شد. شاید اگر طالبان دوباره بر افغانستان حاکم نمی‌شد، این کتاب در خود افغانستان هم استقبال می‌شد. وطن‌دار در این یک‌ساله به چاپ دوم رسیده است.
 
چمدان‌های باز
این اولین کتاب غیرتخصصی سیدمحسن روحانی است. چمدان‌های باز جزو کتاب‌های موج دوم بود که در بهمن‌ماه 1400 منتشر شد و در کمتر از یک‌سال به چاپ چهارم رسید. روحانی در این کتاب روایت‌هایی از مهاجرت و مهاجران به آمریکا نوشته که با توجه به تب مهاجرت دربین بعضی نوجوانان و جوانان، بسیار مورد استقبال قرار گرفت. نویسنده تجربه 11 سال زندگی و درس و کار در آن‌‌طرف آب را در کتابش در اختیار مخاطب قرار داده است. 

 دوجان
زهرا قدیانی در اولین کتابش به روایت‌های بارداری پرداخته است. دورانی که از نظر احساسی، روانی و فیزیولوژیکی بسیار پرچالش است ولی از آن زیاد حرف زده نمی‌شود. این کتاب با این‌که به یک موضوع نسبتا زنانه پرداخته ولی شاید در درجه اول مخاطبش مردها باشند. «دوجان» چاپ چهارم خود را تجربه کرده است.
 
متاستاز اسرائیل
روایتی تاریخی از به‌وجودآمدن اسرائیل بر پایه سه عنصر ترور، تبعیض و تعدی. کوروش علیانی برای نوشتن این کتاب از منابع زیادی در زبان‌های عربی، عبری، انگلیسی و...استفاده کرد و با بیانی بدیع، سرگذشت اسرائیل را مرور می‌کند. «متاستاز اسرائیل» در کمتر از یک‌سال به چاپ سوم رسید.

 تاج در تن
مجموعه جستارهای روایی میثم امیری از سال اول کرونا بود که با دغدغه روایت کرونا و دورانش به چاپ رسید. «تاج در تن» در آستانه پایان تیراژ است.
 
در سرزمین مردمان نجیب
این کتاب نوشته هرویه روپچیچ است و با ترجمه سیدمیثم میرهادی آماده انتشار شد. در دوران فروش خودش در کرواسی جزو کتاب‌های پرفروش بود. سفرنامه گشت‌وگذار 30روزه روپچیچ با موتور از دورادور ایران. این کتاب با مقدمه اختصاصی نویسنده و از زبان کرواتی ترجمه شد و الان در چاپ دوم است.
 
موتورسوار چمران
حجیم‌ترین کتاب نشر جام‌جم تا امروز، در پایان تیراژ و آماده تجدیدچاپ است. روایت سیدعباس رابوکی، یکی از نیروهای موتورسواری که چمران شخصا از پیست‌های اطراف تهران به جبهه دعوت کرد و آنها در ستاد جنگ‌های نامنظم دست و بازوی چمران و فرماندهانش شدند. این کتاب به‌رغم حجمش، شیرین و روان است. کار تالیف این کتاب با حمیدرضا جوانبخت بوده است.
 
به زبان فارسی
مجموعه جستارهای روایی اسماعیل امینی از دلبستگی‌هایش به زبان و فرهنگ فارسی است. این کتاب با دغدغه پاسداشت زبان فارسی آماده نشر شد. رویکرد متفاوت کتاب و زبان ساده و اقناعی آن در کنار محتوای عالمانه، ترکیب خوبی ساخته برای خوانده‌شدن. این کتاب در چاپ دوم است؛ کتابی که همه معلمان زبان‌فارسی باید آن را بخوانند.

 رنجین‌کمان
اولین کتاب منثور و روایی غلامرضا طریقی است که تا امروز نزدیک به 3000 نسخه از آن به فروش رسیده است. طریقی در این کتاب عشق، رنج و شکیبایی را از زندگی آدم‌های عادی اطرافش برای مخاطب روایت کرده است. کتابی بسیار خواندنی.

 ویولون‌زن روی پل
این کتاب نوشته خسرو باباخانی بیشترین استقبال را از بین کتاب‌های نشر جام‌جم داشته است و در کمتر از 10ماه بیش از 15هزار نسخه از آن به فروش رسیده است. در مراسم رونمایی این کتاب که در مشهد برگزار شد، بیش از 600‌نفر شرکت کردند که در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود. کتاب روایت سقوط در ظلمت اعتیاد است و بعد امید و تلاش برای رسیدن به نور و رهایی. 

 قربانی شهریور
زهرا کاردانی در این کتاب روایت‌های اجاره‌نشینی را از زبان موجرین، مستاجرین و املاکی‌ها نوشته است. مستاجرها مسأله و نگرانی‌های‌شان را در این حوزه به گفت‌وگو نمی‌گذارند و فکر می‌کنند این یک دردی است که هرکسی باید به تنهایی به دوش بکشد و این اشتباه است. این نیاز مستاجر و صاحبخانه‌هاست که درباره این موضوع با هم حرف بزنند و اگر با یکدیگر صحبت کنند  بخشی از مسأله‌ها حل می‌شود. «قربانی شهریور» را هر مستاجری باید به صاحبخانه‌اش هدیه بدهد. این کتاب به چاپ دوم رسیده است.

 نشستن بر نگاه دیگری
هرکس بخواهد گفت‌وگو کند یا مصاحبه یا مناظره کند و در این کارها دنبال جدل نباشد و بخواهد نقد و اصلاح سازنده داشته باشد، باید این کتاب را بخواند. «نشستن بر نگاه دیگری» تلاش رضا پورحسین برای تبیین موضوع دیدگاه دیگری است، مهارتی که شخص باید بیاموزد تا بتواند از منظر طرف مقابل به امور نگاه کند.

 شریان مکران
این کتاب، به‌سامان‌رسیدن یکی از ایرانی‌ترین ابرپروژه‌های تاریخ صنعت نفت را روایت کرده که در شرایط سخت تحریم و کرونا به دست متخصصان جوان کشور انجام شده است.این کتاب با این‌که در مورد یک موضوع تخصصی نوشته شده است ولی روایتش عمومیت دارد و مخاطب آن فقط علاقه‌مندان یا متخصصان حوزه نفت و انرژی نیستند. این کتاب به چاپ سوم رسیده است.

 ایران نرسیده به امارات
علیرضا رأفتی در اولین کتابش، در مستندنگاری چند‌سفر به جزایر نازعات مخصوصا بوموسی، وضعیت اجتماعی آنها را روایت کرده و همچنین با دقت و وسواس به تاریخچه اجتماعی و ریشه مناقشات سیاسی این جزایر پرداخته است.این کتاب در شش فصل نوشته شده است که در تمام آنها، روایتی از سفر به این جزایر را می‌خوانیم که در خلال آن، گریزهایی به تاریخچه سیاسی و اجتماعی جزایر خلیج‌فارس زده می‌شود که حاصل مطالعات تاریخی نویسنده است.

 آداب کتاب‌خواری
این کتاب شامل مجموعه روایت‌های احسان رضایی از خاطرات کتاب و کتابخوانی خودش است. این نویسنده سال‌ها خبرنگار و دبیر سرویس ادبیات در مطبوعات مختلف بود و در برنامه‌های کتابی رادیووتلویزیون حضور داشت. این «حضور» باعث اشراف رضایی بر فضای کلی حاکم بر جریان نشر کتاب در ایران شده است. به دلیل همین اشراف او از دل هرکدام از روایت‌های «آداب کتاب‌خواری» به یکی از مسائل و موضوعات مرتبط با کتاب و کتابخوانی پرداخته که خواندنی است. این کتاب از نمایشگاه کتاب امسال تاکنون به چاپ دوم رسیده است.

منبع: ضمیمه قفسه روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها