دکتر محمد احمدوند، معاون اداری و مالی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به سؤالات قفسه کتاب پاسخ داد

«قرص»و«محکم» دنبال بهبود وضعیت کتابداران هستیم

کد خبر: ۱۳۸۶۸۹۰
نویسنده مهدی قزلی - مدیر نشر جام‌جم

محترمانه و حرفه‌ای
توجه محترمانه و حرفه‌ای به نیازهای مخاطب، راز موفقیت یک ناشر و رسانه است. کتاب باید یک قدم جلوتر از مخاطب باشد و به او کمک کند از جایی که هست جلوتر بیاید. یعنی نویسنده باید در کنار مردم باشد و به مسائل آنان خودآگاهانه و صادقانه نگاه کند.

به شرط چاقو
در انتشارات جام‌جم تلاش کردیم به نیازها و دغدغه‌های مردم توجه حرفه‌ای و رو به جلو داشته‌باشیم نه این‌که به مخاطب باج بدهیم. به همین دلیل بود که در نمایشگاه کتاب امسال به مخاطبان گفتیم هرکسی از کتاب‌های ما راضی نبود، پول کتاب را برمی‌گردانیم و تا الان حتی یک مورد نداشتیم که از کتاب‌ها راضی نباشد.

روایت روایت
موضوع کتاب‌های انتشارات جام‌جم بر روایت‌ها استوار است؛ آنچه در زندگی‌ها پیدا می‌شود. در واقع مبتنی بر واقعیتی است که به صورت روایت به مخاطب عرضه می‌شود. روایت‌ها به دلیل این‌که با دغدغه‌ها و واقعیت‌ها مرتبط هستند و از ابزارهای ادبیات استفاده می‌کنند و عمق دارند، در ارتباط برقرار کردن با مخاطب در همه دنیا در موقعیت خوبی قرار دارند.

کم هم زیاد است
علاقه‌ای به انتشار تعداد زیاد عناوین نداریم و اعتقاد داریم کتاب خوب و بقاعده کار چند تا کتاب بی‌کیفیت را می‌کند. انتخاب موضوع و پرداخت مناسب به موضوع، اولویت‌مان است و با این ایده امیدواریم سالانه 12-10 کتاب به سبد کتاب جامعه کتابخوان اضافه کنیم.

کتابخانه شما را می‌گیریم
با شعار «کتابخانه شما را می‌گیریم» در دوره جدید یکساله فعالیت از اواخر پاییز سال گذشته تاکنون 21 عنوان کتاب منتشر کردیم. به نظر می‌آید مخاطب توانسته جام‌جم را در این مدت کوتاه بازشناسایی کند و کسانی که یکی یا دوتا از کتاب‌های این انتشارات را خوانده‌اند، دارند سراغ کتاب‌های بعدی هم می‌آیند و شعار کتابخانه شما را می‌گیریم محقق می‌شود.

قیمت؟ مهم نیست
به طور قطع، قیمت و گرانی کتاب در پایین آمدن تیراژ کتاب‌ها نقش اصلی ندارد. قیمت کتاب با قیمت برخی اقلامی که در سبد خانواده‌ها حذف نمی‌شود، نسبت دارد. مثلا قیمت سیگار با قیمت کتاب نسبت دارد یعنی پول یک یا دو بسته سیگار می‌شود یک کتاب، پول یک ساندویچ و پیتزا می‌شود یک کتاب. 

حال خوب جمعی لازم داریم
دغدغه‌های خانواده‌ها یکی دلایل کم شدن تیراژ کتاب است. سبد دغدغه‌هامان طوری شده که کتاب در آن جا نمی‌شود؛ یعنی یک زمانی پول داریم، زمان داریم اما حوصله و دغدغه‌اش را نداریم، حالمان خوب نیست. حال جمعی ما متاسفانه مدتی است که روبه‌راه نیست. بعضی کارها حال خوب می‌خواهد و کتاب از آن دسته رسانه‌هایی است که حال خوب می‌خواهد.

ایستاده در برابر فناوری
اقبال عمومی به ابزارها و رسانه‌های جدید از جمله تلفن‌همراه، کتاب‌های صوتی و الکترونیک و استفاده دسته‌جمعی از یک کتاب، در کم شدن شمارگان کتاب در دوره‌های اخیر موثر است. این موارد کتاب را که رسانه‌ای کهن الگوست با چالش مواجه کرده‌است. کتاب اما هیچ گاه با آمدن این رسانه‌ها از بین نخواهدرفت.

آینده روشن
من آینده کتاب را تاریک نمی‌بینم. نسل جدید که بخشی از زندگی‌شان با تلفن‌همراه می‌گذرد، کم‌کم دارند برای کتاب در برنامه‌هایشان جا باز می‌کنند و با خودآگاهی دارند سراغش می‌روند. شمارگان کتاب کم شده، ولی خودآگاهی مراجعه به آن بالا رفته و این پیام خوبی است.

خلوت فعال
کتاب خواندن، خلوت فعال ایجاد می‌کند و مطلقا کتاب خواندن با اوقات فراغت نسبتی ندارد. جای کتاب را هیچ چیزی نمی‌گیرد. گروهی که با کتاب درگیر هستند، گروه موثر در جامعه و از دسته فعالان حوزه اجتماعی هستند. به نظر خیلی دور نیست زمانی که کتاب جایگاه بهتری در اجتماع پیداکند.

منبع: ضمیمه قفسه روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها