رییس انجمن صنفی صنایع کفش ماشینی استان قم:

65 درصد تولید صنعت کفش کشور در قم انجام می‌شود

رییس انجمن صنفی صنایع کفش ماشینی استان قم گفت: امروز صنعت کفش ایران در جهان یک «برند» است و رتبه دوازدهم را در تولید صنعت کشور در دنیا داریم و 65 تا 70 درصد تولید صنعت کفش کشور مربوط به استان قم می شود.
کد خبر: ۱۳۸۶۸۳۸

65 درصد تولید صنعت کفش کشور در قم انجام می‌شودجواد شعبانزاده در گفت‌وگو با خبرنگاران در سالن جلسات اتاق بازرگانی استان قم، با بیان اینکه صنعت کفش ایران جایگاه ویژه‌ای در زمینه صادرات دارد، افزود: از سهم 115 میلیون دلاری صادرات صنعت کفش ایران در 2 سال گذشته، حدود 70 درصد آن مربوط به این استان می شود و استان قم، ترمینال صادراتی صنعت کفش کشور شناخته شده است.  

وی گفت: در استان قم حدود 320 واحد تولیدی انواع کفش ها؛ شامل کفش های پیاده روی، طبی، پرسنلی، پوتین، کفش های کوهنوردی، صندل های طبی و... وجود دارد و فراوانی «صنعت پایپوش» در اقلام گوناگون زیاد است.

وی اظهار داشت: بخش عمده این واحدهای تولیدی کفش، همپوشانی صنایع وابسته دارد و حدود 190 واحد تامین کننده صنایع وابسته کفش مانند تولیدات یراق آلات و صنایع بسته بندی داریم.

شعبانزاده از صنعت کفش استان قم به عنوان پراشتغال‌ترین صنعت نام برد و گفت: حدود 35 هزار نفر در این صنعت در استان مشغول به کار هستند که حدود 10 هزار نفر آن ها به صورت مستقیم و حدود 25 هزار نفر به صورت اشتغال خانگی در این صنعت فعالیت دارند. 

رییس انجمن صنفی صنایع کفش ماشینی استان قم ادامه داد: بخشی از این صنعت نیز در شهرهای اسلامشهر و رباط‌کریم در استان تهران انجام می شود.  

وی محور این صنعت را «صادراتی» برشمرد و با بیان اینکه به 31 کشور صادرات کفش داریم، گفت:  جامعه 600 میلیون نفری کشورهای اطراف ایران که به طور عمده کشورهای مصرفگرا هستند و سهم صنعت کفش ایران از این جامعه 600 میلیون نفری زیر پنج درصد است.

شعبانزاده استقبال این کشورها را برای خرید کفش از ایران را به واسطه مزیت هایی مانند حمل و نقل آسان‌تر، بسیار زیاد دانست.

وی با بیان اینکه صنعت «کفش ماشینی» استان قم در سطح کشور یک «برند» است، گفت: «صنعت کفش ماشینی» قم دارای قدمتی 60 ساله است و از 27 سال پیش، توسط پیشکسوتان و بزرگان این صنعت، انجمن صنفی صنایع کفش ماشینی استان قم تاسیس شد.

وی با اشاره به اینکه از حدود 320 واحد تولیدی فعال در بخش صنعت استان قم، حدود 210 واحد متولدان 1360 به بالا هستند و این امر می تواند آینده روشن این صنعت را ترسیم کند. 

رییس انجمن صنفی صنایع کفش ماشینی استان قم همچنین از انجام مقدمات برای راه اندازی رشته «مهندسی صنعت کفش» در دانشگاه صنعتی قم خبر داد.   

وی آموزش فعالان بخش صنعت کفش ماشینی در استان قم را یکی از فعالیت های انجمن صنفی کفش ماشینی استان قم اعلام و اضافه کرد: آموزش در عرصه های مختلف که مرتبط با این صنعت می شود را در دستور کار قرار داده ایم.  

وی تلاش برای بومی سازی صنایع وابسته به صنعت کفش را یکی دیگر از برنامه های انجمن صنفی کفش ماشینی استان قم اعلام کرد و گفت: یکی از کوشش های ما جلوگیری از واردات است و در این زمینه با سرمایه گذاری یک شرکت خارجی؛ بزرگ ترین و مجهزترین کارخانه قالبسازی صنعت کفش در شهرک صنعتی محمودآباد دایر شده است که به کشور ترکیه نیز صادرات دارد و 180 نفر ایرانی در این کارخانه مشغول به کار شده اند و در این زمینه در حال آموزش هستند. 

شعبانزاده از صنعت کفش به عنوان صنعتی پاک، کم‌آب‌بَر و اشتغالزا (با محوریت اشتغال خانگی) نام برد و اظهار داشت: در استان قم سه صنعت (کفش، فرش و مبلمان) بومی و اشتغالزا، همیشه فعال بوده است.  

رییس انجمن صنفی صنایع کفش ماشینی استان قم هدفگذاری این انجمن را «توسعه ای» و «نوآوری» برشمرد و گفت: تلاش می کنیم تا تقاضای مشتریان خود را در همه انواع پایپوش‌ها جوابگو باشیم. 

وی خاطرنشان کرد: انجمن صنفی کفش ماشینی استان قم دارای کمیسیون های فعالی با عنوان آموزش، کارآفرینان جوان، فناوری و ایده پردازی، توسعه صادرات و پیشکسوتان است.  

شعبانزاده با تاکید بر «آموزش»، «ایجاد فرهنگ کار گروهی» و «افزایش کیفیت محصولات» تصریح کرد: صنعت کفش و صنعت پوشاک در دنیا به عنوان نخستین صنعت اشتغالزا شناخته شده اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها