بعد از خبر جدیدی که سردار حاجی‌زاده همزمان با سالگرد شهادت سردار طهرانی‌مقدم، پدر موشکی ایران اعلام کرد، حالا دیگر فاصله تهران تا پایگاه هسته‌ای دیمونا به‌عنوان قلب هسته‌ای رژیم صهیونیستی از طریق موشک بالستیک هایپر‌سونیک پیشرفته به کمتر از هفت دقیقه در مقایسه با موشک سجیل رسیده است.
کد خبر: ۱۳۸۶۴۵۹
نویسنده مریم عاقلی - گروه سیاسی

۷دقیقه تا تل آویو

فرمانده نیروی هوافضای سپاه همچنین از انجام آزمایش‌های موشک بالستیک هایپرسونیک خبر داد و گفت این موشک در آینده نزدیک و در یک فرصت مناسب رونمایی می‌شود.

فاصله تهران - دیمونا؛ کمتر از ۷ دقیقه

در هفته گذشته وقایع منطقه و جهان مثل این‌که روی دور تند قرار گرفته باشد، اتفاقات مهمی رقم خورد؛ از پرتاب ‎موشک ماهواره‌بر قائم و خبر ساخت موشک هایپرسونیک تا آتش‌سوزی در تاسیسات هسته‌ای دیمونا و آتش گرفتن پالایشگاه نفت کالیفرنیا و البته شروع اعتراضات در شرق عربستان بعد از تشییع شهدای قطیف. با این حال آنچه سبب تمرکز رسانه‌های خارجی روی ایران شد، خبر ساخت موشک جدید هایپر‌سونیک پیشرفته بود که قبل از آشنایی با ویژگی‌های این موشک بالستیک، بهتر است ابتدا درباره دیمونای رژیم صهیونیستی بدانیم. این پایگاه هسته‌ای با همه تلاشی که صهیونیست‌ها در مخفی نگهداشتن آن داشته و دارند، اما حالا در دسترس موشک‌های ایران است که در صورت تنش یا هر اشتباه محاسباتی توسط رژیم اشغالگر قدس، ایران می‌تواند قلب هسته‌ای رژیم صهیونیستی غاصب را از کار بیندازد. اطلاعات‌مرتبط با نیروگاه هسته‌ای دیمونا برای مقامات رژیم غاصب صهیونیستی کاملا طبقه‌‍ بندی شده و محرمانه به شمار می‌رود، اما بر اساس برآورد‌های فعلی پایگاه هسته‌ای دیمونا، حداقل پلوتونیوم کافی برای تولید ۱۰۰تا ۲۰۰بمب هسته‌ای را تا سال ۲۰۰۰ داشته و این درحالی است که مقامات این رژیم امنیتی، همواره ایران را به ساخت سلاح اتمی متهم کردند، اما خودشان پرچمدار کشنده‌ترین سلاح‌ها در جهان هستند. مراحل ساخت تاسیسات هسته‌ای دیمونا در سال ۱۹۵۸ آغاز شد و رآکتور آب سنگین آن هم بین سال‌های ۶۲‌۱۹تا ۱۹۶۴ فعال شد. در تمام این سال‌ها هیچ هواپیمایی اجازه عبور از آسمان این سایت هسته‌ای را ندارد و اطراف آن هم به‌شدت محافظت شده و محصور است به‌طوری که موشک رژیم اشغالگر قدس در جریان جنگ شش‌روزه با اعراب در سال ۱۹۶۷ به جنگنده خودی که بر فراز دیمونا پرواز می‌کرد هم مهلت نداد و آن را منهدم کرد. حالا با این سطح از حساسیت امنیتی این منطقه برای رژیم، شامگاه چهارشنبه منابع عبری از سقوط یک فروند پهپاد ارتش رژیم صهیونیستی و وقوع آتش‌سوزی گسترده در شرق نیروگاه اتمی دیمونا خبر دادند. مهم‌ترین پایگاه هسته‌ای رژیم غاصب صهیونیستی در ۱۳کیلومتری جنوب شرقی شهر دیمونا در استان جنوبی رژیم اشغالگر قدس و در صحرای نقب قرار گرفته که به‌دلیل نزدیکی به این شهر با نام دیمونا شناخته می‌شود. موشک هایپرسونیک پیشرفته که سرعت بالایی دارد و در جو و خارج از جو می‌تواند مانور دهد، قابلیت دارد که از همه سامانه‌های سپر موشکی عبور کند و به تعبیر فرمانده نیروی هوافضای سپاه بعید است تا ده‌ها سال بعد هم یک فناوری پیدا شود که بتواند با آن مقابله کند. باتوجه به دقت این‌موشک، به‌کارگیری موشک‌های هایپرسونیک بالستیک و حتی کروز علیه ناو‌های جنگی و ناو‌های هواپیمابر بسیار کاربردی است و قطعا سامانه‌های دشمن برای دفاع در مقابل چنین موشک‌هایی محدودیت‌های اساسی دارند. از سوی دیگر، این موشک سامانه‌های ضد موشکی دشمن را هم هدف قرار می‌دهد که از این جهت، یک‌جهش بزرگ نسلی در حوزه موشکی است.

تاثیرات راهبردی موشک هایپرسونیک برای ایران

این موشک جدید از لحاظ سرعت به سه نوع مادون صوت، فراصوت و قاره پیما دسته‌بندی می‌شود. به عنوان مثال، موشک‌های کروزی از نوع HY ۲ و C ۸۰۲ چینی و توماهاوک آمریکایی فرا‌صوت هستند، اما موشک کینژال روسی هایپرسونیک است. معمولا موشک‌های هایپرسونیک بین ۵ تا ۱۰ ماخ سرعت دارند و هر ماخ ۱۲۲۵کیلومتر بر ساعت است. موشک‌های هایپرسونیک در سرعت‎های بسیار بالا، قابلیت مانور و تغییر مسیر دارند؛ به طوری که سامانه‌های پدافند ضد موشکی نمی‌توانند هدف و مسیر آن را پیش‌بینی کنند و آن را مورد اصابت قرار دهند که از این رو در دنیا، کشور‌های بسیار کمی از موشک هایپرسونیک برخوردارند. خبر ساخت این موشک جدید، پیام‌های مهم و حساسی برای دشمنان ایران دارد و قطعا دستیابی ایران به موشک هایپرسونیک به معنای این است که تلاش رژیم سعودی و رژیم صهیونیستی و هزینه کردن آن‌ها برای ایجاد چتر پدافندی در مقابله با موشک‌های ایران، ناموفق بوده است. اما نکته مهم‌تر این است که موشک‌های هایپرسونیک با امنیت بیشتری آن را به هدف مورد نظر برسانند، بنابراین ایران با ساخت این موشک جدید سعی دارد علاوه بر ایجاد بازدارندگی سطح بالا در برابر دشمنان، برتری نظامی خود را در منطقه غرب آسیا و خلیج‌فارس هم به‌عنوان یک منطقه پرآشوب تثبیت کند. هرچند پشتیبانی از برنامه‌های توسعه تکنولوژی متحدان ایران در سایر کشور‌های دنیا هم بخش راهبردی دکترین دفاعی ایران است.

تفاوت هایپرسونیک با سجیل

پیش از این در عملیات شبیه‌ساز دیمونای رژیم صهیونیستی، کلاهک موشک‌های بالستیک سپاه‌پاسداران با سرعتی بیش از پنج برابر صوت این هدف را نابود کرد که از جمله این موشک‌ها سجیل بود. اولین تست موشک سجیل در سال ۸۸ با سوخت جامد انجام شد که در لحظه اصابت به هدف سرعتی نزدیک به ۱۰ برابر صوت داشت. البته دلیل این شتاب موتور، سوخت جامد و کلاهک هدایت‌شونده آن بود، مثل موشک عماد که برد اعلام شده آن ۲۰۰۰کیلومتر بوده یا خانواده فاتح که آخرین آن‌ها خیبر شکن با برد حدود ۱۴۵۰ کیلومتر بود. همه این موشک‌ها از سجیل، عماد تا خیبرشکن فقط بخشی از موشک‌های راهبردی هوافضای سپاه بودند که حالا موشک جدید هایپرسونیک پیشرفته هم به خانواده موشک‌های بالستیک راهبردی ایران اضافه شده و به گفته سردار حاجی‌زاده سامانه‌های سپر موشکی را که جزو مهم‌ترین ارکان دفاعی دشمن محسوب می‌شود، مورد هدف قرار می‌دهد. تفاوت دیگر آن‌ها این است که تا پیش از این موشک‌های بالستیک برای رسیدن به هدف خود در نقطه‌ای از انتهای جو زمین هدایت می‌شدند، ولی اکنون موشک جدید هایپرسونیک می‌تواند کلاهک خود را در خارج از جو زمین هم هدایت کند و با سرعتی بیشتر از سجیل به هدفش برسد. نکته جالب در بازه زمانی اعلام ساخت این موشک مواضع بنی‌گانتز، وزیر جنگ رژیم غاصب صهیونیستی بود که قبل از خبر این موشک جدید گفته بود ما آماده حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران هستیم، اما ظاهرا حالا در سکوت و موضع عقب‌نشینی قرار گرفتند. اتفاقی که قطعا محاسبات مقامات رژیم صهیونیستی را تغییر داده است. با توجه به این‌که یکی از سایت‌های هسته‌ای ایران در نطنز قرار دارد، سجیل می‌توانست فاصله نطنز تا تل‌آویو را که ۲۰۳۴ کیلومتر است در هفت دقیقه طی کند، اما هایپرسونیک، موشک بالستیک جدید ایران که در حاشیه یازدهمین سالگرد شهادت سردار طهرانی مقدم از آن صحبت شد، زودتر از سجیل به هدفش در دیمونای رژیم اشغالگر قدس می‌رسد. خبرگزاری فرانس۲۴، رویترز، روزنامه اگزماینر آمریکا، سی بی سی نیوز و پایگاه خبری تایمز اسرائیل و ... به بازتاب خبر ساخت این موشک پرداختند.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها