چهل‌و‌یک سال پیش در جبهه میانی، عملیاتی انجام شد که کمتر از آن شنیده‌ایم؛ عملیات محرم

جنگیدن در سیلاب و خون

عملیات والفجر۴ اولین عملیات بزرگ در شمال‌غرب کشور بود که در روزهای پایانی مهر ۶۲ در منطقه عمومی شیلر از دو محور بانه و مریوان آغاز شد و به‌نتایج قابل قبولی دست پیدا کرد. طبق درخواست قرارگاه عملیاتی، باتوجه به حساسیت منطقه، سپاه مریوان اقدام به تخلیه نزدیک به ۴۰ روستا از مردم کرد و مردم با اعتماد و حسن نیتی که نسبت به سپاه داشتند با کمترین امکانات ممكن فقط وسایل مورد نیازشان را برداشته و به علت نبودن مسکن مناسب در کپرها و چادرها سکونت کردند.
کد خبر: ۱۳۸۶۲۶۲
نویسنده میثم رشیدی مهرآبادی - دبیر گروه پایداری
متاسفانه از سوی استانداری نیز در عمل برای اسکان مردم هیچ اقدامی صورت نگرفت. با این وضعیت مردم با محرومیت‌ها ساختند و لب فرو بستند و در بعضی روستا‌ها هدایایی نیز برای رزمندگان ایثارگر ارسال شد؛ از جمله در بخش ساوجی حدود ۳۹ گاو برای رزمندگان سر بریده و هر روز دو رأس گوسفند و هزار عدد نان برای نیرو‌های خودی به خط ارسال می‌شد. به این بهانه حال و هوای ۱۸ آبان ۱۳۶۲ را از منظر مسائل مختلف کشور در آن روز‌ها زیر ذره‌بین بردیم.

تانک ایرانی پدر ما را درآورده است!

در زمینه رویداد‌های صحنه نبرد، فرماندهان عملیات والفجر۴ با ابراز رضایت از دقت و کاردانی بالای خمپاره‌انداز‌ها درباره تأثیر این سلاح در منطقه نیز اخباری را نقل می‌کردند که از جمله آن انفجار یک کامیون حامل حدود ۲۰ هزار مین براثر اصابت گلوله‌های خمپاره بود. واحد شنود نیـز مکالمه‌ای از عراقی‌ها را کشف کرده بود که در آن، دو نفر از فرماندهان عراقی از وجود یک تانک ایرانی و شلیک این تانک به سمت عراقی‌ها در ارتفاع ۱۸۸۱ اظهار نارضایتی کرده و طبق گزارش شنود یکی از فرماندهان به طرف دیگر گفته بود که این تانک ایرانی پدر ما را درآورده است. علاوه براین، در منطقه دره میانه، ۱۳ نفر عراقی که با قرار قبلی خود را در یکی از شیار‌ها پنهان کرده بودند، توانستند در یک فرصت مناسب به سمت رزمندگان ایرانی آمده و خود را تسلیم کنند.

کمپرسی را به آتش کشیدند!

عناصر وابسته به گروه‌های مسلح غیرقانونی امروز (۱۸ آبان ۱۳۶۲) نیز در مناطق نقده، محور سنندج - کامیاران و شمال بانه دست به اقداماتی زدند. در همین حال و همزمان با افزایش فعالیت سازمان کومله و حزب دموکرات در جنوب محور سنندج - مریوان، نیرو‌های خودی نیز عملیات‌هایی را برای مقابله با فعالیت‌های عناصر ضدانقلاب در مناطق عمومی بانه و اشنویه اجرا کردند. امروز عناصر ضدانقلاب در ۷کیلومتری نقده به یک کمپرسی شخصی که از پیرانشهر عـازم نقده شده بود، کمین زدند. در این حادثه دو غیرنظامی شهید شده و یک تن نیز زخمی شد. مهاجمان پس از اجرای کمین، کمپرسی را به آتش کشیده و منطقه را ترک کردند. در همین حال، در شرق محور سنندج - کامیاران، ۱۰ نفر از افراد حزب دموکرات کـه بـرای اخاذی از مردم وارد یک روستا شده بودند در حوالی روستای ترازوله به کمین نیرو‌های سپاه افتادند و چند نفر از آنان کشته یا زخمی شدند. در شمال بانه هم حدود ۵۰ نفر از افراد وابسته به سازمان مارکسیستی- مائوئیستی کوملـه بـرای گرفتن مالیات از مردم وارد روستای صدبار شدند و با جمع‌کردن مردم در مسجد روستا قصد سخنرانی داشتند، اما اهالی روستا با قطع سیم بلندگو و سردادن شعار‌های اعتراض‌آمیز مانع اقدام آنهـا شدند. افراد کومله نیز ضمن گروگان‌گرفتن ۱۸ نفر از مردم، آنجا را ترک کردند.

بالاخره مصر به عراق کمک می‌کند یا نمی‌کند؟!

برخی اخبار و گزارش‌ها از روند روبه گسترش روابط مصر با عراق و مواضع مقامات مصری در قبال تحولات جنگ ایران و عراق حکایت دارد. طه یاسین رمضان، معاون نخست وزیر عراق در میانه راه خود در سفر به بلغارستان وارد قاهره پایتخت مصر شد و با پطروس غالی وزیر مشاور در امور خارجه مصر، پیرامون روابط دوجانبه گفتگو کرد. در همین حال، وزیر خارجه مصر ضمن اذعان به کمک تسلیحاتی به عراق، تلاش این کشور برای تغییر موازنه راهبردی میان ایران و عراق در جنگ را رد کرد!

بوی پیاز گندیده یا گاز بوتان

تعدادی از رزمندگان ایرانی که در یکی از مناطق عملیاتی والفجر ۴ براثر بمباران شیمیایی عراق مصدوم شده بودند، ۷۵ تا ۸۰ درصد بینایی خود را از دست دادند. این تعداد که در بیمارستان طرفه تهران بستری شده‌اند همچنین به کلی اشتهای خود را از دست داده‌اند. بنا به این گزارش، یک رزمنده مصدوم در تشریح حمله شیمیایی صورت‌گرفته در عمق ۴۰ کیلومتری خاک عراق گفت: چهار فروند هواپیمای عراقی در منطقه اقدام به بمباران کرده که بر اثر انفجار بمب‌ها، گازی بی‌رنگ که بوی پیاز گندیده یا گاز بوتان می‌داد در فضا منتشر شد که بوی آن تا شش ساعت پس از انفجار نیز به مشام می‌رسید. افرادی که در این فضا تنفس کردند دچار سوزش و قرمزی چشم‌ها شده و حالت تهوع شدیدی به آنان دست داد. رزمنده دیگری از قول پزشکان معالجش گفت که ۸۰ درصد بینایی خود را از دست داده و تنها رنگ‌های سیاه و سفید را از فاصله یک تا دو متری تشخیص می‌دهد.

رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی اعلام کرد که با وجود شرایط جنگی مازاد تراز

رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی اعلام کرد که با وجود شرایط جنگی مازاد تراز پرداخت‌های ایران در سال گذشته حدود ۶ میلیارد دلار بوده است. محسن نوربخش ضمن اشاره به موضوع تحمیل جنگ و آثار آن بر اقتصاد کشور گفت: «این جنگ که از چهار سال پیش آغاز شده در همه ابعاد و زمینه‌ها جنگی نابرابر بوده است. براساس آمار منتشره از جانب منابع رسمی بین‌المللی و صندوق بین‌المللی پول، عراق در آغاز حمله به ایران از ۳۰ میلیارد دلار ذخیره ارزی برخوردار بود و کمک‌های سالانه‌ای که از طریق حکومت‌های شیخ‌نشین خلیج فارس به این رژیم می‌شود بالغ بر ۱۸ تا ۲۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. همچنین این کشور در آغاز جنگ از مازاد درآمدی معادل ۶۰ درصد بودجه برخوردار بود. رئیس کل بانک مرکزی سپس به مقایسه وضعیت فعلی اقتصاد ایران و عراق پرداخته و افزود: ذخایر ارزی رژیم عراق در حال حاضر در حدود دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار است و میزان بدهی این کشور بیش از ۶۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود و از دو سال پیش، هر سال با کسری بودجه‌ای معادل ۶۰ درصد درآمدهایش روبه‌رو بوده و این در حالی است که میزان بدهی‌های ایران به کشور‌های خارجی که پیش از انقلاب اسلامی بالغ بر ۱۵ میلیارد دلار بود، هم اکنون به کمتر از ۵۰۰ میلیون دلار کاهش یافته و از نظر ذخایر ارزی ما موفق شدیم در سال گذشته تراز پرداخت‌های مثبت داشته باشیم و به مازاد تراز پرداخت بالغ بر ۶ میلیارد دلار دست یافتیم و این نشانه‌ای از روند مثبت اقتصاد ما است.»

خواب خودمختاری کردستان

عبدالرحمن قاسملو، دبیر کل حزب دموکرات کردستان ایران در پاریس تأیید کرد که «شورای ملی مقاومت مخالفان در تبعید ایران» موارد یک پروژه خودمختاری برای کردستان ایران را به تصویب رسانده است. به گفته قاسملو، این طرح می‌بایستی در چند روز آینده توسط مسعود رجوی رهبر مجاهدین خلق (منافقین) و رئیس شورای ملی مقاومت در پاریس اعلام شود. قاسملو در یک نشست مطبوعاتی گفته بود: چهار نکته این طرح توسط حزب دموکراتیک کردستان ایران مهم تلقی شده است: ۱. تحدید خاک کردستان (محدوده جغرافیایی کردستان) ۲. شناسایی حق قضاوت مقامات این سرزمین خودمختار ۳. کنترل نیرو‌های امنیتی در داخل منطقه خودمختار توسط مقامات محلی ۴. شناسایی زبان کردی به عنوان زبان رسمی منطقه خودمختار. امروز (۱۸ آبان ۱۳۶۲) مسعود رجوی در پاریس اعلام کرد که تمامی گروه‌های وابسته به شورای ملی مقاومت (که وی ریاست آن را بر عهده دارد) طرح خودمختاری کردستان ایران را تصویب کرده‌اند. دفتر اطلاعات و تحقیقات نخست وزیری در مقاله‌ای تحلیلی، طرح خودمختاری در این برهه زمانی را به نوعی پوشش تبلیغاتی برای گریز از شکستی دانست که نیرو‌های خودی در منطقه عمومی آلان و منطقه شیلر در عملیات والفجر ۴ به آن‌ها تحمیل کرده‌اند.

وحدت بعثی‌ها و جلالی‌ها علیه ایران

ستاد مشترک جنگ‌های نامنظم قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع) از هماهنگی گروه‌هـای ضدانقلاب ایرانی با نظامیان عراقی، کرد‌های مسلح تحت حمایت عراق و اتحادیه میهنی کردستان عـراق (طالبانی‌ها) از یک سو و هماهنگی نیرو‌های جلال طالبانی با ارتش عراق از سوی دیگر به منظور مقابله با نیرو‌های ایرانی در منطقه چوارتا (غرب ارتفاعات کانی‌مانگا و منطقه عملیاتی والفجر۴) خبرداد. این گزارش حاکی است: امروز نمایندگان گروه‌های حزب دموکرات ایران، جلالی‌ها (طالبانی‌ها) و بعثی‌ها و نماینده و سرپرست جاش‌های عراقی جلسه‌ای در اطراف برزنجه تشکیل داده تا با وحدت و همکاری یکدیگر علیه جمهوری اسلامی بجنگند.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها