آیین اختتامیه رویداد ملی ستاپ برگزار شد

ورود گروه‌های خلاق، نوآور و دانش‌بنیان جهت تحول در مدارس

رویداد ملی ستاپ (سکوی تحول آموزش و پرورش) با تفکر ارایه راهکارهای نوین و خلاق تربیتی-آموزشی و همچنین با هدف حمایت از افراد، تیم های نوآور و استارت آپ های فعال این حوزه در راستای حل چالش های موجود در زیست بوم تعلیم و تربیت به همت موسسه رزمندگان و هلدینگ علم و فناوری پیشگامان بنیاد تعاون بسیج برگزار شد.
کد خبر: ۱۳۸۶۰۳۴

به گزارش جام جم آنلاین، نشست خبری رویداد ملی ستاپ (سکوی تحول آموزش و پرورش) با حضور اصحاب رسانه، دبیر کل اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان، مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش، مدیر شبکه آموزش، رییس و یکی از اعضای کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در دفتر شبکه آموزش صدا و سیما برگزار شد.

 اهمیت هشت هزار شرکت دانش بنیان در اقتصاد کشور

محمدرضا احمدی عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در نشست خبری رویداد ملی ستاپ گفت: تولید محتوای جدی در حوزه‌های انیمیشن و فیلم انجام شده است و در این راستا تاکید ما بر اجرای سند تحول بنیادین است.
وی افزود: سند تحول بنیادین اسلام، اخلاق، علم، تربیت و مدرسه محور است، باید پایه و اساس دانش آموزان در مدارس شکل گیرد.
این نماینده مجلس ادامه داد: جایگاه و منزلت معلمان هم در سند تحول عنوان شده که موضوع رتبه بندی و مهرآفرینان بر این اساس انجام شده است، باید در راستای تحول گام برداریم که آسیب نبینیم.
در ادامه، رییس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر اینکه رتبه بندی معلمان یک تحول است که پس از مطالعات بسیار تصویب شد، گفت: برای موضوع آموزش دانش آموزان مطالعات بسیاری انجام دادیم و مهم ترین تحول را از خود مجلس آغاز کردیم و بر اساس قانون اعتبار خوبی برای رتبه بندی با اعتبار ۳۸ میلیارد نوشته شد.
علیرضا منادی سفیدان افزود: رتبه بندی کاری بزرگ بود که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و البته کاری است که نتیجه آن به زودی مشخص نمی شود، ۳ میلیون و ۵۰۰ تا ۶ میلیون و ۵۰۰ میلیون تومان براساس رتبه بندی به حقوق معلمان افزوده می شود. هزینه مورد نیاز رتبه بندی خیلی زیاد بود و کسی جرأت نداشت در این زمینه ورود کند.
وی با بیان اینکه معلمی حرفه و مهارت است و با کارمندی تفاوت دارد، تصریح کرد: معلم براساس قانون رتبه بندی هر ۵ سال یکبار رتبه می گیرد، دانشگاه فرهنگیان هم اگر خروجی خوبی داشته باشد، وضعیت آموزش و پرورش هم مناسب می‌شود.

استفاده از فناوری‌های نوین برای تحقق سند تحول بنیادین


این مسئول گفت: در حال حاضر سازمان سنجش برای ما معلم انتخاب می‌کند. داوطلبی که می‌خواهد در دانشگاه فرهنگیان تحصیل کند باید بالاتر از متوسط پاسخگویی داوطلبان باشد که به نظر ما درست نیست. معلم باید روحیه معلمی داشته باشد و انتخاب آن صرفاً از طریق تست زنی امکان پذیر نیست، آموزش و پرورش باید براساس شاخص های خود معلم برگزیند.
رییس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی یادآورشد: برای انجام تحول، نقصان‌ها را در نظر گرفتیم، مهد کودک دست بهزیستی بود و محتوای واحدی به آنها ارائه نمی شد بنابراین کودکان صفر تا ۶ را زیر نظر آموزش و پرورش گرفتیم.
منادی عنوان کرد: اکنون هشت هزار شرکت دانش بنیان داریم که خروجی آنها ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است، یعنی این شرکت ها در اقتصاد کشور اهمیت دارد بنابراین موانع بانکی، بورسی و مالیاتی را از سر راه آنها برداشتیم و با صندوق‌های دولتی برای آنها ضمانت نامه مالی دادیم و هزار و ۴۰۰سرباز دکتری در این شرکت ها مشغول کارند.
وی با بیان اینکه ارتباط با صنعت شرکت های دانش بنیان باید ادامه پیدا کند، گفت: این اقدام بخش مهمی از آموزش و پرورش را تغذیه می‌کند، مهارت یکی از تعهدات قانونی سند تحول بنیادین است که پس از فارغ التحصیلی بتوانند اشتغال داشته باشند.

هدف، تشکیل جبهه تحول‌خواه در آموزش و پرورش

دبیر کل اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان در این نشست با بیان اینکه یکی از دلایلی که اتاق فکر رویداد ستاپ به آن رسیدند این بود که تنها نباید از آموزش و پرورش انتظار تحول داشته باشیم، گفت: تحول زمانی اتفاق می افتد که از دل آموزش و پرورش و به دست شبکه های مردمی باشد.
حسین تاریخی افزود: هدف اصلی، جبهه سازی و تشکیل جبهه تحول‌خواه در آموزش و پرورش است که دانش‌بنیان ها می‌توانند در آن به کمک آموزش و پرورش آیند و در بند ١٧ و ١٨ سند تحول نیز به آن اشاره شده است.
وی گفت: حل مسائل نظام تعلیم و تربیت باید با نگاه نوین و کمی انجام شود زیرا ساختارهای رسمی و نگاه سنتی برای حل مسائل تعلیم و تربیت گره گشا نبوده است.
تاریخی با اشاره به اینکه مهم‌ترین مسئله این رویداد حل مسائل تعلیم و تربیت است که باید با نگاه نوآوران حل شود، تصریح کرد: بخشی از اتفاقات رویداد ملی استارت‌آپ به عنوان پیشنهادات عملی امید بخش است و این استارت‌آپ‌ها کشور را در مسیر رو به رشد خوبی قرار می‌دهد.
وی خاطرنشان کرد: جنس نظام تعلیم و تربیت کیفی است اما با شاخص‌های کمی باید برای منطقی و عملی شدن تصمیم‌گیری‌ها اقدام کرد تا تصمیم‌ها به صورت هوشمند هدایت شود.
این مسئول با بیان اینکه ابزارهای نوین کنونی که استارت‌آپ‌ها به آن می‌پردازند باید به شدت تقویت شود، افزود: رویداد ملی ستاپ از این جهت در فضای تعلیم و تربیت افق گشایی را رقم می‌زند که مجموعه‌های این حوزه با رغبت بیشتری به سمت حل مسائل تعلیم و تربیت گام بردارند.

جلوه‌های مردمی سازی آموزش

در ادامه این نشست مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه باید از فناوری‌های نوین در تولید محتوا برای فهم دقیق کتاب‌های درسی در جهت عمیق کردن مفاهیم درسی استفاده شود، گفت: در بحث عدالت آموزشی دستیابی به معنای واقعی در صورتی میسر می شود که از فناوری‌های نوین استفاده کنیم.

استفاده از فناوری‌های نوین برای تحقق سند تحول بنیادین


صفرعلی یازرلو افزود: بسیار خوب است که چنین رویدادی اتفاق می افتد، یکی از جلوه‌های مردمی سازی آموزش است که باید در حیطه فناوری‌های نوین صورت گیرد.
وی ادامه داد: باید با آغوش باز از تجارب این استارت آپ ها در بحث تامین نیروی انسانی و مسائل دیگر استفاده کنیم، اکنون بیش از ۵۰ هزار کلاس چند پایه داریم که زمان کمی برای آموزش آنها در نظر گرفته می‌شود اما با فناوری‌های نوین به نتیجه مطلوبی می رسیم.
مدیر شبکه آموزش نیز در ادامه نشست خبری رویداد ملی ستاپ گفت: محتوایی در حال تولید شدن است که بهترین مدارس دولتی شمال تهران درخواست محتوای آن را داشته‌اند، اما برای محقق شدن در راستای عدالت آموزشی و رسیدن محتوا به دست دانش آموزان مناطق محروم تصمیم بر پخش آن از طریق تلویزیون گرفته شد.
علی عبدالعالی با تاکید براینکه هرکس در کشور تلویزیون دارد، به بهترین محتوای آموزش دست پیدا می‌کند، یادآور شد: همچنین مدرسه کنکور ایران در رشته‌های نظری تمام محتوا را به صورت جامع بدست دانش آموزان می رساند. اگر نگاه‌های عملیاتی در مجموعه ستاپ وجود داشته باشد، بسیار بر آموزش تاثیرگذار است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها