استاد دانشگاه مینه‌سوتا، فرجام انتخابات میاندوره‌ای کنگره را پیش‌بینی کرد

آمریکا در مسیر بن‌بست سیاسی

انتخابات میاندوره‌ای کنگره آمریکا کمتر از یک هفته دیگر برگزار می‌شود. برخی تحلیلگران معتقدند جمهوریخواهان شانس بیشتری نسبت به دموکرات‌ها برای پیروزی در کنگره دارند.
انتخابات میاندوره‌ای کنگره آمریکا کمتر از یک هفته دیگر برگزار می‌شود. برخی تحلیلگران معتقدند جمهوریخواهان شانس بیشتری نسبت به دموکرات‌ها برای پیروزی در کنگره دارند.
کد خبر: ۱۳۸۶۰۰۲
نویسنده حسین علیزاده - گروه بین‌الملل

برخی دیگر از نظرسنجی‌ها نیز می‌گوید که دموکرات‌ها می‌توانند اکثریت نسبی شکننده را در سنا حفظ کنند اما در مجلس نمایندگان در برابر جمهوریخواهان مغلوب می‌شوند.

قدرمتقن اکثر این نظرسنجی‌ها، گره‌خوردگی اوضاع سیاسی در آمریکا براثر تقابل مطلق کنگره و کاخ‌سفید طی دو سال آتی خواهد بود. در این خصوص گفت‌وگویی با پرفسور ویلیام بیمن، استاد دانشگاه مینه‌سوتا انجام داده‌ایم.

سناریوهای پیش‌رو در انتخابات میاندوره‌ای کنگره متکثر و پیچیده به نظر می‌رسد. با توجه به جایگاه مجلس نمایندگان، پیروزی احتمالی جمهوریخواهان چه تاثیری بر روند تقابلی مجلس جدید و کاخ‌سفید خواهد گذاشت؟
باید بگویم که انتخابات کنگره از اهمیت زیادی برخوردار است. در این میان، تسخیر هریک از مجلس‌های نمایندگان و سنا آثار و تبعات خاص خود را برای دولت بایدن طی سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴ خواهد داشت. اگر جمهوریخواهان در انتخابات مجلس نمایندگان پیروز شوند، فورا انواع جلسات استماع و حملات علیه رئیس‌جمهور و خانواده‌اش را آغاز خواهند‌کرد. آنها قطعا از فرصتی که در مجلس نمایندگان به‌دست‌می‌آورند، برای تخریب نظام‌مند دولت بایدن استفاده کرده و مسیر بسیاری از تحقیقات مهم را نیز سد می‌کنند. حتی در این صورت، تحقیقات در مورد حمله ۶ ژانویه ۲۰۲۱ به ساختمان کنگره لغو خواهد شد و هیچ قانونی از حزب دموکرات تصویب نخواهد شد و تصویب هرگونه قانون موثر را غیرممکن می‌کند. در اینجا ممکن است بایدن در مواردی به اختیارات ویژه خود جهت وتوی اکثریت نسبی مجلس نمایندگان متوسل شود.

تبعات پیروزی احتمالی جمهوریخواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای سنا را چگونه ارزیابی و تحلیل می‌کنید؟ آیا ممکن است هر دو مجلس نمایندگان و سنا توسط مخالفان بایدن تسخیر شود؟ در این صورت دولت بایدن با چه چالش‌هایی در برابر کنگره مواجه خواهد شد؟

من معتقدم که شانس جمهوریخواهان درخصوص پیروزی در سنا، نسبت به مجلس نمایندگان کمتر است. جمهوریخواهان تعدادی نامزد بسیار بد معرفی کرده‌اند. البته آنها ممکن است همچنان برنده شوند اما نمی‌توان احتمال بالایی را برای تحقق این سناریو قائل شد. اگر دموکرات‌ها سنا را حفظ کنند، حداقل بایدن می‌تواند انتصابات قضایی خود را تایید کند. اگر جمهوریخواهان هم سنا و هم مجلس نمایندگان را تصرف کنند، شاهد تقابلی مطلق میان کاخ‌سفید و کنگره خواهیم بود و هیچ قانون و لایحه‌ای عملا برای دو سال آینده پیش نخواهد رفت و هیچ انتصابی تایید نخواهد شد. در چنین شرایطی شاهد توقف آمریکا در بن‌بست سیاسی خواهیم بود.

اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین اعلام کرده است که مذاکرات هسته‌ای در اواخر ماه نوامبر و پس از برگزاری انتخابات میاندوره‌ای کنگره از سر گرفته می‌شود. نظر شما درخصوص آخرین وضعیت مذاکرات چیست؟
به نظر من، مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر سر حل موارد ادعایی، نقش مهمی در پیشبرد مذاکرات وین خواهد داشت. برگزاری این مذاکرات طی روزهای آتی، خبر خوبی است. از سوی دیگر، بهترین زمان برای شروع مجدد مذاکرات، پس از انتخابات میاندوره‌ای نوامبر در آمریکا خواهد بود. این زمانی خواهد بود که دیگر پرونده‌ای به نام انتخابات میاندوره‌ای و ملاحظات ناشی از آن وجود ندارد. در چنین شرایطی بایدن می‌تواند با تمرکز بیشتری به مذاکرات بپردازد. مشابه این روند را در سال ۲۰۱۵ میلادی مشاهده کردیم. جایی که دولت اوباما پس از برگزاری انتخابات میاندوره‌ای کنگره، با سرعت بیشتری مذاکرات را پیش برد و درنهایت توافق هسته‌ای نیز به امضای همه طرف‌ها رسید.

با توجه به امکان تسخیر مجلس سنا و مجلس نمایندگان توسط جمهوریخواهان، برآورد شما از رویکرد آنها پس از کسب اکثریت کنگره در قبال مذاکرات احیای برجام چیست؟

اگر جمهوریخواهان، کنگره را در آمریکا بازپس گیرند، مسلم است که درخواست‌هایی برای رد تصویب هرگونه توافق یا قطعنامه مورد حمایت بایدن وجود خواهد داشت. این قاعده درخصوص احیای توافق هسته‌ای با ایران نیز صادق است.

باید بگویم که در اینجا رئیس‌جمهور طبق قانون‌اساسی آمریکا اختیاراتی دارد و می‌تواند از آنها (برای وتوی مخالفت‌های کنگره) استفاده کند. بااین‌حال جمهوریخواهان مانور بیشتر و گسترده‌تری حول مسأله احیای برجام خواهند داد. در اینجا باید بگویم که مخالفت جمهوریخواهان نسبت به برجام، ارتباطی به ماهیت یا متن این توافق ندارد، بلکه احیای آن توسط دولت بایدن و دموکرات‌ها را برنمی‌تابند. اگر آنها (جمهوریخواهان) در قدرت باشند، جمهوریخواهان به‌شدت در برابر هر توافقی مقاومت خواهند کرد. مهم نیست محتوای توافق‌نامه چه خواهد بود، هرچه باشد با آن مخالفت خواهند کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها