در حالی که مردم آمریکا این ‌روزها سرگرم پویش‌های انتخاباتی برای انتخابات میاندوره‌ای آمریکا هستند، مردم و مقامات اوکراین نیز با حساسیت، اخبار این انتخابات را دنبال می‌کنند چرا‌که بر اساس موضعگیری‌هایی که احزاب آمریکایی داشته‌اند، نتیجه این انتخابات می‌تواند در زمینه کمک به اوکراین موثر باشد.
کد خبر: ۱۳۸۵۸۷۹
نویسنده حسین یاری - گروه بین الملل

اگر دموکرات‌ها در این انتخابات پیروز شوند، طبیعتا روند فعلی که با حمایت شدید اقتصادی و نظامی از اوکراین همراه است، ادامه خواهد یافت اما جمهوریخواهان تاکید کرده‌اند در صورت پیروزی، تغییراتی در این روند ایجاد خواهند کرد.

در همین زمینه، مارجری تیلور نماینده جمهوریخواه کنگره وعده داده درصورت پیروزی این حزب در انتخابات میاندوره‌ای، کمک آمریکا به اوکراین قطع خواهد شد.

وی گفته اگر جمهوریخواهان کنترل کنگره را از دموکرات‌ها بازپس گیرند، حتی یک پنی هم از سوی آمریکا به اوکراین کمک نخواهد شد.

وبگاه هیل در این خصوص گزارش داد، تیلور در گردهمایی هواداران ترامپ در سیوکس سیتی ایالت آیووا با انتقاد از سیاست دموکرات‌ها در قبال اوکراین گفت: «تنها مرزی که آنها به آن اهمیت می‌دهند، اوکراین و نه مرز جنوبی آمریکاست. تحت حکومت جمهوریخواهان، کشور ما در اولویت قرار می‌گیرد.»

کوین مک کارتی، رهبر اقلیت جمهوریخواهان مجلس نمایندگان آمریکا در اظهارنظری مشابه ماه‌گذشته گفت اگر جمهوریخواهان کنترل مجلس نمایندگان آمریکا را در انتخابات میاندوره‌ای کنگره بازپس‌گیرند، بودجه اوکراین را متوقف خواهند کرد.

مک کارتی در ماه اکتبر در این خصوص گفت: «اوکراین اهمیت دارد اما در عین حال نمی‌تواند تنها دغدغه ما باشد.»

اظهارات مک کارتی با واکنش شدید دموکرات‌ها و حتی برخی جمهوریخواهان مواجه شد و به نظر می‌رسد رهبر اقلیت جمهوریخواهان مجلس نمایندگان آمریکا با میچ مک کانل، رهبر اقلیت جمهوریخواهان سنا که حامی سرسخت کمک به اوکراین است، اختلاف‌نظر دارد.

سفر اعلام نشده سالیوان به کی‌یف

نگرانی مقامات اوکراین از این‌گونه موضعگیری‌ها باعث شد جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در سفری اعلام نشده به کی‌یف برود و به مقامات اوکراینی درباره ادامه حمایت‌های آمریکا اطمینان دهد. پیش از این، دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین اعلام کرده بود کی‌یف نگران تهدیدهای اخیر قانونگذاران ارشد جمهوریخواه آمریکا برای قطع کمک به اوکراین در صورت به دست آوردن کنترل مجلس نمایندگان در انتخابات میاندوره‌ای ماه آینده است.مشاور امنیت ملی آمریکا که در پی نگرانی‌های اوکراین از تهدیدهای اخیر قانونگذاران جمهوریخواه مبنی بر قطع کمک به این کشور به کی‌یف سفر کرده بود، وعده داد حمایت واشنگتن از اوکراین پس از انتخابات میاندوره‌ای کنگره نیز ادامه خواهد یافت.اوایل جنگ روسیه با اوکراین، کمک‌های آمریکا به کی‌یف از طرف دو حزب در این کشور مورد حمایت بود اما به‌تازگی جمهوریخواهان مجلس نمایندگان نسبت به ارائه حمایت نظامی بیشتر با طولانی شدن جنگ ابراز تردید کرده‌اند.

در ماه خرداد، ۵۷جمهوریخواه مجلس نمایندگان به بسته کمکی ۴۰میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین رای «نه» دادند.

جیک سالیوان در سفر به اوکراین گفت: می‌خواهیم مطمئن شویم منابع مالی لازم برای حمایت از اوکراین وجود داشته باشد و برای تحقق این امر از هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه، رای خواهیم گرفت.سالیوان در این سفر با ولودیمیر‌زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین، آندری یرماک رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور و رزنیکوف وزیر دفاع دیدار و گفت‌وگو کرد.

مشاور امنیت ملی کاخ‌سفید در این دیدارها بر حمایت پایدار آمریکا از اوکراین و مردمش در دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی کشورشان تاکید و ارائه بسته جدید کمک‌های نظامی به اوکراین را اعلام کرد.

کاخ‌سفید اعلام کرد سفر سالیوان با هدف تاکید بر حمایت آمریکا از اوکراین صورت گرفته است.
​​​​​​​
این تحولات در حالی صورت گرفته که دولت جو‌بایدن، رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در اسفند گذشته، با عرضه کمک‌های نظامی به کی‌یف، به آتش ناآرامی‌ها در اوکراین دامن زده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها