جعفر دهقان برای مخاطبان پروپاقرص تلویزیون نام آشنایی است، چراکه نقش‌های مهمی در مردان آنجلس، مریم مقدس و یوسف پیامبر ایفا کرد.
کد خبر: ۱۳۸۵۷۱۰
نویسنده مجتبی برزگر - خبرنگار

هنوز هم به‌گفته خود دهقان، بسیاری از مردم او را در محافل عمومی به نام پوتیفار صدا می‌زنند یا نقش منفی او را در مختارنامه یاد می‌کنند، بازیگری که همیشه در نقش‌های مختلف، عیار پر زور توانمندی‌اش را به‌رخ هم‌کسوت‌های خودش کشیده و این شب‌ها با نقش یک وکیل به‌همراه همکاران و رفقای قدیمی‌اش به قاب تلویزیون برگشته است. آتش سرد، عنوان سریالی است که شب‌ها از شبکه دوی سیما پخش می‌شود. این سریال ملودرام اجتماعی است و درباره نوجوانی به نام فرید است که پدرش می‌میرد و یتیم می‌شود، چون او به سن قانونی نرسیده، شوهر عمه‌اش قیم او می‌شود. بخشی از کارخانه پدری به فرید می‌رسد اما مسئولیت اموالش به دست قیم است تا این‌که شریک شوهرعمه فرید دست به ارث این پسر می‌برد و شوهر عمه همه تلاشش را می‌کند تا اموال او را برگرداند. نقش شوهر عمه یا همان قیم را پرویز فلاحی‌پور و نقش شریک را عبدالرضا اکبری ایفا می‌کند.گفت‌وگوی ما با دهقان را درباره این سریال و نقش او بخوانید:

 

 از سریال «آتش سرد» و این‌که چطور شد به این کار پیوستید، بگویید.
مدت‌ها بود در سریال‌های تلویزیونی بازی نکرده بودم. آقای ابوفاضلی را می‌شناختم که چند تله فیلم را کارگردانی و در چند سریال مشاور بوده است. آتش سرد، اولین کاری است که به‌صورت کارگردان حرفه‌ای در آن حضور دارد. من نقش یک وکیل را در این سریال بازی می‌کنم. برای من مهم نبود در این کار نقش اصلی داشته باشم و سریال موضوع خوبی هم دارد.

 این سریال چه ویژگی‌هایی داشت که همکاری با آن را پذیرفتید؟
در این سریال به برقراری عدالت، یتیم‌نوازی و حق و حقانیت پرداخته می‌شود. اینها دغدغه‌هایی است که همیشه به‌عنوان هنرمند داشته‌ام. در مباحث فقهی آمده است کسی که مال یتیم را می‌خورد در همین دنیا عذابش را می‌کشد و به برزخ نمی‌رسد و این واقعیتی است که براساس آموزه‌های دینی وجود دارد. این مفاهیم برایم همیشه اهمیت دارد که در آنها حضور مؤثری داشته باشم.واقعا برخی کارها را نمی‌توان کنار هم تماشا کرد یا اصطلاحا خانوادگی دید اما آن‌قدر مفهوم آتش سرد گیرا و مهم است که سفارش می‌کنیم خانوادگی تماشا کنید. حق‌طلبی و یتیم‌نوازی شاخصه اصلی آتش سرد است. مدیران باید دغدغه‌های بیشتری داشته باشند تا خانواده‌ها کنار هم بنشینند و سازندگان آثار هم باید دغدغه درستی در این زمینه داشته باشند، نه این‌که برای دیده شدن به هرکاری دست بزنند.

 وضعیت بازیگران هم‌نسل خودتان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
واقعا متأسفم که برخی فقط ‌سراغ یک عده رفته‌اند و از این‌همه اصالت و هنرنمایی پیشکسوتان ما غافل شده‌اند. واقعا پا به سن گذاشتن دلیل بر ناتوانی بازیگر نیست. اتفاقا تجربه هنرمند هرچه بیشتر باشد به شکوه هنرنمایی‌اش و استفاده بهتر مخاطب کمک می‌کند. به این بازیگران پیشکسوت پیشنهادهای زیادی می‌شود، منتها فیلمنامه‌ها و نقش‌ها در شأن این بزرگان نیست، چراکه برخی فکر می‌کنند یک آدم سن‌ و سال‌دار بعد از گذشت چند سال در یک فیلم‌سینمایی یک سکانس بازی کند. معلوم است این کار را نمی‌کند مگر این‌که نقشی در قد و قواره‌شان نوشته شده باشد.

 برنامه کاری آینده‌تان چیست؟
این روزها قرار است در فیلم شهید بروجردی که به جشنواره فیلم فجر خواهد رسید، ایفای نقش کنم. این فیلم سینمایی را محمدحسین لطیفی کارگردانی می‌کند. 

 در پایان اگر نکته خاصی هست بفرمایید.
سیاست‌گذاری‌های مسئولان سیما باید برنامه‌ریزی‌ها و کارشناسی‌های اصولی‌تری نسبت به مقوله سریال‌سازی داشته باشد. در عین تقسیم‌بندی درست ژانرها، موضوعات متناسب با امروز جامعه را انتخاب کنند، نه این‌که کماکان شاهد بازپخش سریال‌های تکراری دهه‌های‌1370 و‌1380 باشیم. با رونق این فضا، می‌توانیم از شرایط به‌اصطلاح رکود فرهنگی خارج شویم. بارها گفته‌ام تلویزیون مدت‌هاست در سریال‌سازی تأثیرگذار و جذاب مثل گذشته عمل نمی‌کند و دلیلش را نمی‌دانم. آیا دلیلش سیاست‌گذاری نادرست، عدم برنامه‌ریزی درست یا مشکلات بودجه‌ای است؟ یک زمانی «اصحاب کهف» و «یوسف پیامبر» و «مختارنامه» پخش می‌شد و خیابان را خلوت‌ می‌کرد و الان این خبرها نیست. به امید روزی که سیاست‌های کارهای نمایشی طوری اتخاذ شوند که این روند درست پیش برود.

منبع:‌ ضمیمه قاب‌کوچک روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها