تیرانداز دانمارکی با هدایت الهام هاشمی، مربی ایرانی اولین سهمیه المپیک پاریس را گرفت

بانوی اثرگذار تیراندازی

یک سال دوری از تمرینات تیم‌های ملی تیراندازی باکمان

غیبت ادامه‌دار زهرا نعمتی

غیبت زهرا نعمتی در تمرینات تیم‌های ملی تیراندازی با کمان همچنان ادامه دارد. غیبتی طولانی مدت که حالا قریب به یک سال از آن می‌گذرد. نعمتی جدا از این‌که به‌طور تخصصی در تیم‌ملی تیراندازی با کمان معلولان (پاراتیروکمان) فعالیت می‌کند، در چند سال اخیر، همزمان در ترکیب تیم‌ملی المپیک هم حضور داشته است؛ طوری‌که تجربه حضور در بازی‌های المپیک۲۰۱۶ ریودوژانیرو و بازی‌های آسیایی۲۰۱۸ جاکارتا را هم در کارنامه دارد.
کد خبر: ۱۳۸۵۱۹۴
نویسنده سارا گودرزی - گروه ورزش
زهرا برای این دوره از بازی‌های المپیک (۲۰۲۰ توکیو) نیز تلاش زیادی کرد تا به سهمیه برسد، اما ناموفق بود. برای همین راهی بازی‌های پارالمپیک۲۰۲۰ توکیو شد و برای سومین دوره پیاپی عنوان قهرمان بزرگ‌ترین میدان ورزشی معلولان دنیا را از آن خود کرد. بانوی پرافتخار ورزش ایران، اما بعد از بازی‌های توکیو از تیم‌ملی تیراندازی با کمان کناره‌گیری کرده و حاضر نشد در اردو‌ها شرکت کند. طوری که حتی در این ایام قید حضور در مسابقات تیروکمان قهرمانی جهان (افراد سالم) در آمریکا و رقابت‌های پارا تیروکمان قهرمانی جهان امارات را هم زد.

این‌که دلیل غیبت‌های زهرا نعمتی در تمرینات تیم‌های ملی تیراندازی با کمان چیست، هنوز به‌طور شفاف مشخص نیست؛ اما آنچه از صحبت‌های مسئولان فدراسیون تیراندازی با کمان استنباط می‌شود قضیه به بحث مربی خارجی مربوط است. تمرین اختصاصی زیر نظر مربی، یکی از خواسته‌های نعمتی بود که همیشه روی آن تأکید داشت، ولی تا به امروز به نتیجه‌ای نرسیده است.
 
کمیته ملی پارالمپیک که متولی اصلی اعزام‌های ورزشکاران معلول به بازی‌های المپیک و آسیایی و جذب مربیان خارجی است، این امتیاز را برای المپین‌های نخبه‌ای مثل زهرا نعمتی و ساره جوانمردی (دارنده سه مدال طلای تیراندازی بازی‌های پارالمپیک) قائل شده تا در صورت دلخواه برای آن‌ها مربی خارجی بیاورد. این اتفاق قرار بود پیش از بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو برای نعمتی بیفتد، اما دلایل زیادی از‌جمله شیوع گسترده ویروس کرونا در ایران، دست به دست هم داد تا منتفی شود. حالا با عبور از شرایط بحرانی کرونا باز هم شنیده می‌شود که نعمتی روی این مساله تأکید دارد و شرط ادامه حضورش در تمرینات را استخدام مربی خارجی عنوان کرده است. نکته درخور توجه دیگر این که او بعد از مدت‌ها سکوت رسانه‌ای در اظهارنظری اعلام کرده، برنامه‌ای برای حضور در تیم‌ملی معلولان ندارد و می‌خواهد برای بازی‌های آسیایی هانگژو آماده شود!

ابهام بزرگ

حال سوال اینجاست که اگر نعمتی نمی‌خواهد در ترکیب تیم پاراتیراندازی با کمان حاضر شود، چطور درخواست مربی خارجی اختصاصی کرده است؟

مصوبه کمیته ملی پارالمپیک می‌گوید او فقط در صورتی می‌تواند از این امتیاز بهره ببرد که برای تیم معلولان مسابقه دهد. در غیر این صورت اگر بخواهد برای تیم‌ملی افراد سالم تیر بزند باید از قوانین فدراسیون تیراندازی با کمان تبعیت کند و نه به صورت فردی که در قالب یک تیم تمریناتش را انجام دهد.

فدراسیون تیراندازی با کمان نیز به تازگی مسئولیت تیم‌های ملی ریکرو مردان و زنان ایران را به یک مربی کره‌ای داده است. این مربی در شروع کار خود رقابت‌های انتخابی تیم‌ملی را برگزار و اردو‌ها را هم آغاز کرده است. این در حالی است که زهرا نعمتی نپذیرفته زیر نظر او کار کند و همچنان بر خواسته‌اش پافشاری می‌کند. آن طور که گفته می‌شود نعمتی این روز‌ها فقط به گرفتن برنامه تمرینی بدنسازی و هوازی از این مربی‌کره‌ای اکتفا کرده است.

در این که زهرا نعمتی جزو مفاخر ورزش زنان ایران بوده، تردیدی نیست، اما باید به این نکته اشاره کرد که حضور همزمان او در اردوی کمانداران یا پاراکمانداران در سال‌های اخیر محل مناقشه بوده است. پر واضح است که او طی این مدت همه جوره از امکانات بهره‌مند بوده و نتایجی که به دست آورده نشان داده که تخصص و مدال‌آوری‌اش تنها محدود به رقابت‌های معلولان بوده است.

او در شرایطی از حضور در بازی‌های آسیایی هانگژو در سال آینده صحبت می‌کند که در دوره گذشته این رویداد مهم در حرکتی غیرحرفه‌ای، دیر سر مسابقه رسید و از دور رقابت‌ها حذف شد!

پاسخ یک شایعه

آخرین مربی زهرا نعمتی در تیم‌ملی معلولان مجید‌کهتری بود که پیش از این شایعه شد او به دلیل اختلاف‌نظر با کهتری به تمرینات نمی‌رود. کهتری در این خصوص نیز توضیح داد: «من هیچ مشکلی با ایشان ندارم. خانم نعمتی بعد از این‌که نتوانست سهمیه المپیک را بگیرد، کارش را با بنده و در تیم معلولان ادامه داد. ما دو ماه با هم تمرین کردیم و به بازی‌های پارالمپیک توکیو رفتیم که خوشبختانه نتیجه خوبی هم گرفت. ایشان تمام افتخاراتی که به دست آورده با کادر ایرانی بوده است. خانم نعمتی هر زمان بخواهد می‌تواند به اردو‌ها برگردد؛ نه کسی جایش را گرفته و نه ایشان جای کسی را می‌گیرد».

با همه این‌ها باید منتظر ماند و دید که مسئولان فدراسیون تیراندازی با کمان و کمیته ملی پارالمپیک چه تصمیمی در قبال غیبت‌های ادامه‌دار زهرا نعمتی اتخاذ می‌کنند.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها