سریال «افسانه سه برادر» که این روزها بار دیگر از دریچه شبکه تماشا روی آنتن رفته است، برگرفته از اثری مکتوب و کهن به همین نام است. تاثیر ادبی این رمان تاریخی را بر آثار نوشتاری به‌ویژه در آسیای شرقی زیاد توصیف کردند. اصل این قصه حماسی در ۱۲۰فصل، هزاران شخصیت را در خود جای داده است که بیشتر آنها شخصیت‌های تاریخی مربوط به سال‌های پایانی سلسله هان شرقی (۲۵-۲۲۰ بعد از میلاد) و سه‌پادشاهی (۲۲۰-۲۸۰ بعد از میلاد) هستند.
کد خبر: ۱۳۸۴۷۱۸
نویسنده نوشین مجلسی - گروه رسانه
دوره سه پادشاهی یکی از خونین‌ترین دوره‌ها در تاریخ چین بود. این اثر با نام داستان رمانتیک سه پادشاهی هم شناخته می‌شود که درباره سه شخصیت با نام‌های شانگ فی، لیو بی و گوان یو است که ماجرا‌های جنگی، عاشقانه و... را از سر می‌گذرانند.

بر‌اساس این رمان، سریال، فیلم، نمایش عروسکی، کمیک، انیمه و بازی‌های فراوانی ساخته شده که از شبکه‌های مختلف در سراسر جهان روی آنتن رفته است و برخی از آن‌ها در تلویزیون ما هم پخش شد. نسخه عروسکی این قصه برای نخستین‌بار در دهه ۶۰ از شبکه دو سیما پخش شد و برای بسیاری از کودکان دیروز خاطره‌انگیز است. نمونه‌هایی از این قصه در کشور‌های مختلف شرق آسیا تولید شده است که یکی از نسخه‌های چینی سریال سال ۲۰۱۰ در ۹۵ قسمت پخش شد و در ایران هم روی آنتن رفت. همین سریال این روز‌ها در حال پخش مجدد از شبکه تماشاست و داستانی طولانی از رقابت‌ها، دسیسه‌ها و جنگ‌های اواخر سلسله‌های شرقی و سه دوره پادشاهی را روایت می‌کند.

درواقع ماجرایی که در افسانه سه برادر شاهدش هستیم در سال‌های پایانی سلسله هان اتفاق می‌افتد که دولت مرکزی گرفتار فسادی شدید شده است و مردم که به تنگ آمدند، دست به شورش زدند. دستار زرد‌ها یکی از این قیام‌هاست که امپراتوری را به ورطه نابودی می‌کشاند. در این بحبوحه سه مرد جنگی با هم عقد اخوت می‌بندند تا آرامش و عدالت را به سرزمین‌شان بازگردانند، اما این مسیر دشواری‌های فراوانی دارد که یکی از آن‌ها مقابله با نخست‌وزیر حیله‌گری به نام سائو سائو است و جنگ‌های بسیاری همچون نبرد صخره سرخ میان آن‌ها درمی‌گیرد.

سریالی که این روز‌ها روی آنتن است را گائو کی‌کی، کارگردانی و ژو سوجین تهیه کرده است. افسانه سه برادر توانست نمره قابل قبولی را از سمت منتقدان و سایر مخاطبان و علاقه‌مندان به آثار تاریخی دریافت کند. در ایران هم که برخی با نسخه قدیمی آن خاطره داشتند، نظر مخاطبان را جلب کرد، زیرا که پیشرفت جلوه‌های ویژه، دست راویان را برای هر چه بهتر تصویر کردن جزئیات نبرد‌ها باز گذاشته بود و آن‌ها توانستند تصاویر دیدنی‌تری را برای علاقه‌مندان به این قصه خلق کنند. در این سریال بازیگرانی، چون نی یوان، چن ژیان‌بین، یو رانگ گوانگ، لو یی و... ایفای نقش‌های اصلی را بر‌عهده دارند و به این قصه کهن از دید تازه‌ای جان بخشیدند.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها