نگاهی به بیانیه غیراصولی خانه‌سینما

به‌کجا چنین‌شتابان؟

فریده سپاه‌منصور که در سریال «نون‌خ» با نقش مه‌لقا خانوم مورد توجه مخاطبان این سریال قرار گرفت و آخرین حضورش در تلویزیون به مجموعه «خوشنام» برمی‌گردد، در گفت‌وگویی پیرامون فعالیت‌های خود در عرصه بازیگری گفت: در حال حاضر مشغول پروژه خاصی نیستم، البته به تازگی چند پیشنهاد برای بازی داشته‌ام، فعلا فیلمنامه آثار ارسال شده و باید ببینم در نهایت با کدام‌یک از پروژه‌ها به توافق نهایی خواهم رسید.
کد خبر: ۱۳۸۴۴۵۸
وی درباره چگونگی انتخاب آثار توسط خود اظهار کرد: بالاخره سنی از من گذشته و سال‌هاست در این عرصه حضور داشتم و دیگر آن‌طور نیست که بخواهم همیشه در آثار باشم، پس ترجیح می‌دهم گزیده کار کنم، اما اگر در اثری حاضر می‌شوم آن اثر به مخاطبش احترام بگذارد به‌همین دلیل شاید کم کارتر از گذشته شده‌ام.
سپاه‌منصور در همین رابطه ادامه داد: البته این را هم بگویم که کلا مگر چند نقش مهم برای بازیگران پیشکسوت نوشته می‌شود که به همه ما برسد؟ دیگر تمرکز و توجهی به بازیگران پیشکسوت نمی‌شود، به همین دلیل اگر نقشی هم پیشنهاد شود اکثرا کم‌رمق، حاشیه‌ای و بی‌اهمیت است که حضور در آن‌ها نه برای بازیگر و نه برای مخاطب اتفاق مثبتی نخواهد بود.

بازیگر سریال «شاهرگ» درباره تجربه سال‌ها حضور در عرصه بازیگری ادامه داد: آنچه همواره به آن فکر می‌کنم این است که چه مسیری را تا امروز طی کرده‌ام، طبیعتا هر بازیگری انتخاب‌هایی دارد که از آن‌ها راضی نیست، اما این موضوع را فراموش نکنیم که وقتی شغل یک نفر بازیگری باشد نمی‌تواند همیشه در انتظار یک شاهکار بماند و گا‌ها به دلیل امرار معاش ممکن است در هر اثری بازی کند.

سپاه منصور درباره وضعیت دستمزد بازیگران پیشکسوت اظهار کرد: طبعا همکاران من هم گفته‌‎اند که دیگر به این دستمزد‌ها نمی‌توان به‌عنوان محلی برای امرار معاش نگاه کرد، به نوعی در حد هدیه هستند و گاهی به حدی کم است که بازیگر حتی اگر نقش خوب باشد هم آن را قبول نمی‌کند. نمی‌دانم چرا هیچ مقرراتی برای تعیین دستمزد‌ها وجود ندارد. بسیاری از تهیه‌کنندگان می‌گویند بودجه نیست، اما می‌بینید برای برخی بازیگران میلیاردی خرج می‌کنند.

بازیگر سریال نون‌خ در همین رابطه ادامه داد: به نظر من خانه سینما، تلویزیون و دیگر نهاد‌های تولیدکننده آثار باید چارچوب مشخصی برای دستمزد‌ها تعریف کنند، اگر این اتفاق بیفتد دستمزد‌های بالا دیگر به عده خاصی داده نمی‌شود و بودجه به طور عادلانه بین افراد پخش می‌شود. از سوی دیگر می‌تواند به ظهور چهره‌های تازه هم کمک کند، زیرا وقتی دستمزد‌ها پایین باشد جا برای حضور جوانان هم باز می‌شود و آثار محدود به چند بازیگر خاص نمی‌شود.

سپاه منصور درباره حضور مشاوران حقوقی در پروژه‌های سینمایی افزود: به نظر من اگر در پروژه‌های سینمایی و تصویری در کنار تمامی عوامل مثل فیلمبردار، بازیگر، کارگردان و سایر افراد یک نفر به عنوان مشاور حقوقی حضور داشته باشد مثمر‌ثمر است. این اتفاق برای بستن قرارداد درست کمک می‌کند و همین که به تهیه کننده کمک می‌کند تا بتواند تولید را به صورت قانونی و حقوقی جلو ببرد و در صرف بودجه به مشکل نخورد.
سپاه منصور در همین رابطه خاطرنشان کرد: مشاور حقوقی می‌تواند به ما بگوید که چطور یک قرارداد را ببندیم، وقتی دستمزدمان را نمی‌دهند چه کاری کنیم، شاید اصلا نیازی به شکایت و دادگاه نباشد، شاید نیاز به هزینه گرفتن وکیل نباشد، اما از آنجا که ما درباره این مسائل ناآگاهیم نمی‌دانیم در صورت بروز مشکلات چه باید انجام دهیم و گاهی به دلیل همین ندانستن قید حقمان را می‌زنیم.
 
روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها