معاون اجتماعی پلیس فتا گفت: انتشار اخبار جعلی آفتی است که تمام کاربران دنیا با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، اما در ایران شدت زیادی دارد.
معاون اجتماعی پلیس فتا گفت: انتشار اخبار جعلی آفتی است که تمام کاربران دنیا با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، اما در ایران شدت زیادی دارد.
کد خبر: ۱۳۸۴۴۰۱

به گزارش جام جم آنلاین، سرهنگ رامین پاشایی اخبار جعلی را یکی از آفت‌های فضای مجازی عنوان کرد و گفت: کاربران همه دنیا تقریبا همواره با اخبار جعلی دست و پنجه نرم می‌کنند، اما در آماج حمله قرار گرفتن یک کشور توسط اخبار جعلی یک اتفاق عجیب و بی سابقه است که در این زمینه ایران متاسفانه زبانزد خاص و عام است.

وی درباره زیاد بودن اخبار جعلی در ایران تصریح کرد: عمده بستر‌هایی که در فضای مجازی مورد استفاده قرار می‌گیرد غیر بومی هستند و هر کسی که در این فضا محتوایی تولید کند یک اثر گذاشته است.

معاون اجتماعی پلیس فتا با رد این موضوع که قانون مقابله با اخبار جعلی در فضای مجازی وجود ندارد، اظهار کرد: هم در قانون جرایم رایانه‌ای مصوب سال ۱۳۸۸ و هم در قانون مجازات اسلامی، قانون گذار انتشار هر گونه شایعه به نحوی که باعث جریحه دار شدن احساسات عمومی شود را جرم انگاری دانسته است.

وی افزود: بعضی وقت‌ها یک شایعه‌ای منتشر می‌شود که باعث جریحه دار شدن احساسات و سلب امنیت روان نمی‌شود و به همین جهت در ذیل این قانون قرار نمی‌گیرد.

سرهنگ پاشایی با بیان اینکه عمده تولید شایعه در پلتفرم‌های خارجی صورت می‌گیرد، گفت: انتشار اخبار جعلی آفتی است که تمام کاربران دنیا با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، اما در ایران شدت زیادی دارد. متاسفانه ضعف عمده کاربران فضای مجازی این است که خیلی زود شایعه را باور می‌کنند و بلافاصله هم در چرخه بازنشر انتشار آن قرار می‌گیرند. کسی هم که مغرضانه شایعه را منتشر می‌کند خصلت کاربر ایرانی را می‌شناسد و می‌داند وقتی خبر جعلی منتشر کند، کاربران آن را بازنشر می‌کنند.

وی با ابراز تاسف از این مسئله که در جامعه به راحتی اخبار جعلی منتشر می‌شود، اظهار کرد: همراه با انتشار، شاهد بازنشر آن توسط بخشی از مردم هستیم. خیلی از این شایعات همراه با بخش کوچکی از واقعیت هستند و مردم باید به منبع انتشار خبر توجه کنند تا واقعیت را از دروغ تشخیص دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها